דייוויד אייר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דייוויד אייר
David Ayer
דייוויד אייר בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
דייוויד אייר בכנס "קומיק-קון" בסן דייגו, יולי 2017
לידה 18 בינואר 1968 (בן 56)
ארצות הבריתארצות הברית שמפיין, אילינוי
סוגה מועדפת פעולה
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-2000
עיסוק תסריטאי, מפיק ובמאי קולנוע
יצירות בולטות יחידת המתאבדים
סוף המשמרת
זעם
פרופיל ב-IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דייוויד אייראנגלית: David Ayer‏; נולד ב-18 בינואר 1968) הוא במאי קולנוע, תסריטאי ומפיק אמריקאי.

אייר ידוע כמי שכתב את התסריטים לסרט "יום אימונים מסוכן" ולסרט הראשון בסדרת מהיר ועצבני. בשנת 2005 ביים את סרטו הראשון, מותחן הדרמה "זמנים קשים" ובעקבותיו ביים סרטי דרמה ואקשן כדוגמת "מלכי הרחוב", סוף המשמרת", "חבלה", "זעם" והסרט השלישי בסדרת היקום הקולנועי של DC, "יחידת המתאבדים".

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דייוויד אייר נולד בשמפיין שבאילינוי, ארצות הברית, למשפחה נוצרית. הוא גדל במינסוטה ובמרילנד ומשהתבגר עבר לגור עם דודו בלוס אנג'לס, לאחר שסולק מהבית. הוא התגייס לצבא ושירת בצי האמריקאי במשך כשנתיים.

קריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אייר כתב תסריטים לסרטים כדוגמת "U-571", שהושפע מחוויותיו בצי האמריקאי וכן היה שותף בכתיבת התסריט לסרט "מהיר עצבני" משנת 2001 ולסרט "כחול מושחת" משנת 2002. אייר גם היה שותף לשכתוב התסריט עבור הסרט "ימ"מ יחידת פריצה", משנת 2003.

הסרט הראשון שדייוויד ביים היה "זמנים קשים", סרט דרמה שעלילתו מתרחשת ברחובות דרום מרכז לוס אנג'לס, ומגולל את השפעת השימוש בסמים וחוויותיו מהצבא של גיבור הסרט הסובל מהפרעת דחק פוסט-טראומטית. לאחר מכן, ביים אייר את הסרט "מלכי רחוב.

בשנת 2012 יצא סרט נוסף על פי תסריט פרי עטו של אייר, הסרט "סוף המשמרת", שהוא גם ביים ומגולל את קורותיהם של 2 שוטרים במשטרת לוס אנג'לס. הסרט זכה לביקורות מהללות ואף הוכתר כאחד מסרטי המשטרה הטובים ביותר. כיכבו בו מייקל פניה וג'ייק ג'ילנהול.

במרץ 2014 יצא הסרט "חבלה",המגולל את קורותיה של יחידה ללוחמה בסמים, בכיכובם של ארנולד שוורצנגר וסם וורת'ינגטון אך הסרט לא זכה להצלחה רבה ונקטל על ידי המבקרים. באותה שנה יצא הסרט "זעם" שהצליח יותר הן בקופות והן בביקורות, הסרט שגולל קורותיו של צוות טנק שרמן אמריקאי לקראת תום המלחמה, יצא לאקרנים באוקטובר 2014 ובו כיכבו בין היתר בראד פיט, שיה לבוף, לוגאן לרמן ומייקל פניה.

דייוויד אייר עשה לעצמו שם כיוצר פעולה אלים ומחוספס המבקש ומצליח להציג את חיי הרחוב כפי שהם וניחן באפיון חזק של דמויות.

פילמוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דייוויד אייר בוויקישיתוף