דפני בלייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דפני בלייק
Daphne Blake
תוכנית טלוויזיה "סקובי דו"
הופעה ראשונה הפרק "לילה כביר לאביר" (סקובי-דו, איפה אתה?; 1969)
יוצרים ג'ו רובי
קן ספירס
גילום הדמות שרה מישל גלר (2002–2004)
אמילי טננט (צעירה; 2004)
קייט מלטון (2009–2010)
שרה ג'פרי (2018)
דיבוב סטפניאנה כריסטופרסון (1969–1970)
התר נורת' (1970–1997, 2003)
קלי מרטין (צעירה; 1988–1991)
מרי קיי ברגמן (1998–2000)
גריי דליסל (2000–הווה)
אדריאן וילקינסון (2004)
אמנדה סייפריד (2020)
מקנה גרייס (צעירה; 2020–2022)[1]
מידע
גיל 16 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 13 בספטמבר 1969 (יוליאני) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה קולסוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
מין נקבה
מקצוע חוקר פרטי, תלמיד
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ראו קרובי משפחה
חברים פרד ג'ונס (בן-זוג)
ולמה דינקלי
שאגי רוג'רס
סקובי-דו
אויבים דיק דאסטרדלי, Cerberus, מאטלי, סקראפי-דו, Asa Shanks עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

דפני בלייקאנגלית: Daphne Blake) היא דמות בדיונית בזיכיון ההנפשה האמריקאי "סקובי-דו", העוסקת בעלילותיהם של רביעיית בני נוער, וכלבם הדני הענק, סקובי-דו, הפותרים תעלומות.[2] לאורך הזיכיון, דפני ידועה בנטייתה להיכנס לסכנה ולהפוך ל"עלמה במצוקה" הקבועה בתעלומותיהם של הרביעייה.

תיאור ואפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותה של דפני בלייק יצרו ג'ו רובי וקן ספירס, ששאבו השראה מדמותה של תאליה מנינגר (בגילומה של טיוסדיי וולד) מהסיטקום האמריקאי "אהבותיו הרבות של דובי גיליס", ששודרה מסוף שנות ה-50 עד לתחילת שנות ה-60.[3]

לפי הספיישל "סקובי-דו: מאחורי הקלעים", דפני רצתה להיות גם דוגמנית-על וגם בלשית עוד בילדותה, ולשאיפותיה הייתה השפעה על חייה האישיים, שכן היא איחרה לדייטים בכל פעם שפתרה תעלומות עם החבורה. משפחתה של דפני תוארת כבעלת ייחוס עתיק והון רב – אביה נתן לדפני ולחבריה את המימון לצורך הקמת העסק שלהם, ולפני רכישת "מכונת המסתורין", הוריה של דפני מימנו את ההסעות של החבורה לזירות הפשע.

בסדרה המקורית, דמותה של דפני הוצגה כנערה מגושמת הנוטה להיכנס לסכנה בעקבות האינטואיציות שלה, ומשמשת כ"עלמה במצוקה". עם זאת, ככל שדמותה התפתחה ועברה מודרניזציה בהתאם לרוח התקופה, דפני הפכה לאישה חזקה ועצמאית שביכולתה לדאוג לעצמה.

במהלך שנות ה-80, הזיכיון החל להתמקד בתעלוליהם הקומיים של סקובי, שאגי וסקראפי-דו, ואילו קבוצת "מסתורין בע"מ" המקורית לקחה הפסקה ודמויותיהם נעדרו בתחילה. עם זאת, כאשר הזיכיון חזר להתמקד בנרטיב "מי עשה זאת", עם הסדרה "המופע החדש של סקובי וסקראפי-דו" (ששמו שונה בהמשך ל"תעלומות סקובי-דו"), דמותה של דפני קיבלה תפקיד מרכזי יותר, כעת חוקרת מוכשרת הנעזרת בשאגי ושני הכלבים וחוקרת התרחשויות על-טבעיות. בסדרה "סקובי-דו ו-13 הרוחות", דפני סייעה לסקובי להילחם בכוחות הרשע העל-טבעיים.

בסרט "סקובי-דו באי הזומבים", דפני הנחתה תוכנית חקירה מצליחה מאוד בשם "מחוף אל חוף עם דפני בלייק" בערוץ בדיוני בשם "Americana", שבה שודרה התוכנית במשך שתי עונות, ועל הפקתה היה אמון פרד ג'ונס.

לאורך הזיכיון, מוצגים רגשותיהם ההדדיים של דפני ופרד זה כלפי זה, שבולטים במיוחד ברבים מסרטי ההנפשה של הזיכיון, בסדרה "סקובי דו! מסתורין בע"מ" ובסרטי הלייב אקשן שהופקו עבור הזיכיון.

מראה חיצוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הופעותיה בזיכיון, דמותה של דפני מזוהה עם צבעי הלבנדר; ולרוב היא לובשת שמלת מיני ונעליים סגולות, גרביונים ורודים וצעיף ירוק. בסרטים "סקובי-דו באי הזומבים", "סקובי-דו ורוחה של המכשפה", ו"סקובי-דו במרדף מתוכנת", דפני לובשת חליפת שלושה-חלקים סגולה וירוקה עם נעליים תואמות. בסרט "סקובי-דו ופלישת החייזרים", דפני לובשת חולצה סגולה ללא שרוולים עם מכנסיים קצרים ורודים ומגפיים או נעליים סגולות.

כילדה, דמותה של דפני לובשת סוודר ורוד, חצאית אדומה וגרביונים ורודים עם מגפי גו-גו לבנים, אותם היא שונאת ללכלך.

הופעות נוספות בזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותה של דפני בסרטי הלייב אקשן גילמה שרה מישל גלר.

סרטי לייב אקשן[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותה של דפני בסרטי הלייב אקשן "סקובי-דו (סרט)" (2002) ו"סקובי-דו 2: חופשי חופשי" (2004) גילמה שרה מישל גלר, ששבה אף לדבב את הדמות בסדרת ההנפשה למבוגרים "רובוט צ'יקן". על סט צילומי הסרטים, פגשה מישל גלר את בעלה, פרדי פרינז ג'וניור, שגילם את דמותו של פרד.

בסרטים אלו, דפני התמחתה באמנויות לחימה לאחר שפרשה מ"מסתורין בע"מ" עם תחילת הסרט הראשון, מכיוון שנמאס לה להיות העלמה במצוקה בכל תעלומה שהקבוצה נאלצת לפתור. באופן אירוני, נחישותה של דפני להפוך מעלמה במצוקה ללוחמת נשית חזקה משקפת את תפקידה המוכר ביותר של מישל גלר כבאפי סאמרס מהסדרה "באפי ציידת הערפדים".

בסרטי הפריקוול "סקובי-דו 3: התעלומה מתחילה" (2009) ו"סקובי-דו 4: קללת מפלצת האגם" (2010), את דמותה של דפני מגלמת קייט מלטון. בסרטים אלו, דפני היא נשיאת מועדון הדרמה בתיכון קולסוויל.

דיבוב[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותה של דפני מדבבת אמנדה סייפריד בסרט ההנפשה "סקובי דו!" בעוד שאת דמותה בצעירותה מדבבת מקנה גרייס.

קרובי משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בין קרובי משפחתה של דפני שהוצגו במהלך הזיכיון, מופיעים בין היתר:

  • ג'ורג' רוברט נדלי בלייק – אביה של דפני.
  • אליזבת מקסוול-בלייק – אמה של דפני
  • דייזי בלייק – אחותה של דפני ורופאה במקצועה.
  • דון בלייק – אחותה של דפני ודוגמנית במקצועה.
  • דורותי בלייק – אחותה של דפני ונהגת מרוצים במקצועה.
  • דלילה בלייק – אחותה של דפנה, המשרתת בחיל הנחתים של ארצות הברית.
  • דוד מאט בלייק – דודה של דפני מצד האב; חוואי ומגדל פרות.
  • ג'ון מקסוול – דודה של דפני מצד האם, וברוקר בבורסת היהלומים של ניו יורק ברחוב 47 בעיר המדבר מדי פעם ביידיש.
  • אוליביה דרווי – דודתה של דפני.
  • ג'ניפר בלייק – דודניתה של דפני.
  • דניקה לה-בלייק – דודניתה של דפני ודוגמנית צרפתייה מפורסמת.
  • שאנון בלייק – דודניתה הסקוטית של דפני.
  • "סנדי" בלייק – דודה של דפני ובעליה של אתר נופש בפלורידה.
  • תורנטון בלייק הרביעי – דודה של דפני ובעליה של מגרש גולף הממוקם סמוך לאגם אירי.

פרנק ולקר, קייט סוצ'י וג'ניפר הייל מדבבים את בני משפחת בלייק בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ", את דמותה של דניקה לה-בלייק דיבבה ונסה מרשל בסדרה "מה חדש, סקובי דו?", ואת דמותה של שאנון דיבבה גריי דליסל בסרט "סקובי-דו ומפלצת לוך הנס". ולקר גם דיבב את דמותו של ג'ורג' בסדרה "גור בשם סקובי-דו", ואילו דון מסיק דיבב שניים מדודיה של דפני: את מאט בלייק בסדרה "המופע של סקובי-דו" ואת ג'ון מקסוול בסדרה "סקובי-דו, איפה אתה?".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא דפני בלייק בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Burlingame, Russ (December 22, 2021). "Scoob!: Holiday Haunt First Look Revealed in HBO Max Teaser". ComicBook.com. Retrieved August 29, 2022.
  2. ^ Authors, Various (June 15, 2013). "D20 Girls Magazine – Summer 2013". Le Nurd Mystique LLC. Retrieved August 29, 2022 – via Google Books.
  3. ^ Mark Evanier (July 10, 2002). "News from Me". Povonline.com. Archived from the original on May 14, 2006. Retrieved July 16, 2013. Fred was based on Dobie, Velma on Zelda, Daphne on Thalia and Shaggy on Maynard"