שאגי רוג'רס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שאגי רוג'רס
Shaggy Rogers
תוכנית טלוויזיה "סקובי דו"
הופעה ראשונה הפרק "לילה כביר לאביר" (סקובי-דו, איפה אתה?; 1969)
יוצרים ג'ו רובי
קן ספירס
גילום הדמות מת'יו לילארד (2002–2004)
קאסי בדאו (צעיר; 2004)
ניק פאלאטס (2009–2010)
דיבוב קייסי קאסם (1969–1997, 2002–2009)
בילי וסט (1998)
סקוט אינס (1999–2009, 2017–2020)[1]
מת'יו לילארד (2004–2007, 2010–הווה)[2]
סקוט מנוויל (2006–2008)
ויל פורטה (2020)[3]
איאן ארמיטאג' (צעיר; 2020–2022)[4]
מידע
שם אמיתי נורוויל רוג'רס
גיל 17 שנה עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך לידה 13 בספטמבר 1969 (יוליאני) עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה קולסוויל עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע חוקר פרטי, תלמיד
כוחות מהירות-על עריכת הנתון בוויקינתונים
אזרחות ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לוס אנג'לס עריכת הנתון בוויקינתונים
דמויות קשורות
משפחה ראו קרובי משפחה
חברים סקובי-דו
פרד ג'ונס
דפני בלייק
ולמה דינקלי
אויבים דיק דאסטרדלי, מאטלי, The Amazing Krudsky, Cerberus, Wanda Grubwort, סקראפי-דו, Principal Deedle, Asa Shanks עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נורוויל "שאגי" רוג'רסאנגלית: Norville "Shaggy" Rogers) הוא דמות בדיונית בזיכיון ההנפשה האמריקאי "סקובי-דו", העוסקת בעלילותיהם של רביעיית בני נוער, וכלבם הדני הענק, סקובי-דו, הפותרים תעלומות.[5]

דמותו של שאגי מזוהה בעיקר עם המדבב קייסי קאסם, המדבב אותו מאז בסדרה "סקובי-דו, איפה אתה?" בשנת 1969, ועם שחקן הקולנוע מת'יו לילארד, שגילם את הדמות בסרטי הלייב אקשן "סקובי-דו" (2002) ו"סקובי-דו 2: חופשי חופשי" (2004), ולאחר מכן גם היה אמון על דיבוב הדמות מאז שנת 2004.

תיאור ואפיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאורך הופעותיו בזיכיון, דמותו של שאגי מזוהה עם צבעי ירוק-חום; ולבושו מורכב מחולצת טריקו ירוקה עם צווארון V, מכנסיים מתרחבים בצבעי חום כהה ונעליים שחורות. בסדרה "סקובי-דו ו-13 הרוחות" וכן בסרטי הזיכיון הראשונים שהופקו ישירות לטלוויזיה, דמותו של שאגי לובשת חולצת טריקו אדומה וג'ינס כחול.

כמו כלב המחמד שלו, סקובי-דו, שאגי משוחד לעיתים קרובות בחטיפי סקובי בגלל תיאבונו הגדול ואהבתו לאוכל. בסרט "סקובי-דו באי הזומבים", שאגי מביר כי הסיבה לרעבונם התמידי נעוצה בכך ש"להיות במצב מתמיד של טרור גורם לנו להיות רעבים כל הזמן!", ובסרט "סקובי-דו: אברקאדברה-דו" נחשף כי הארוחה האהובה על שאגי היא "פיצת גבינה אקסטרה עם חמוצים". בנוסף, בפרק הבכורה של הסדרה המקורית, "לילה כביר לאביר", שאגי מצהיר שהוא היה מתעמל – דבר המביר את כישוריו המדהימים בהתחמקות מנבלים. בחלק מהמקרים אף הוכח שביכולתו לרוץ אפילו מהר יותר מסקובי, גם כאשר האחרון רץ על ארבע כפותיו.

בסרט "סקובי-דו והמפלצת מִמקסיקו", מצהיר פרד כי הסיבה לכך ששאגי מצליח לשמור על מבנה גופו הצנום חרף זללנותו הרבה היא "חילוף החומרים גבוה". זאת על אף שבספיישל "סקובי-דו: מאחורי הקלעים", נאמר על ידי פרד כי הסיבה האמיתית למבנה גופו הצנום של שאגי היא עקב צמחוניותו (רפרנס לצמחוניותו של קייסי קאסם). שאגי מסוגל להישגים אתלטיים מרשימים כשהוא מפחד; עם זאת, יכולות הללו משמשות רק למטרות קומיות; למשל, לאחר שנבהל בסרט "סקובי-דו ומחנה הפחד", שאגי מנער את מוטות הברזל של תא כלא מיושן עד כדי כך שהם קורסים מאליהם.

רקע[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדומה לשאר בני החבורה, לשאגי סיפור רקע אישי ומוצא המשתנה לאורך הזיכיון. ברוב הגרסאות, שאגי הוא יליד העיירה הבדיונית קולסוויל, אוהיו. בנערותו, שאגי אימץ את סקובי-דו מחוות הגורים "ניטינהאם", ובמהלך לימודיו בתיכון המקומי פגש והכיר את פרד ג'ונס, דפני בלייק ולמה דינקלי; איתם הקים את Mystery "מסתורין בע"מ". לפי הספיישל "סקובי-דו: מאחורי הקלעים", שאגי היה זה שקנה את מסחרית "מכונת המסתורין" במימון הוריה של דפני והיה אחראי על צבעיה הנוכחיים.

בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ", שאגי ושאר חברי "מסתורין בע"מ" הם ילידי העיירה הבדיונית "קריסטל קוב"; מתגלה כי שמות הוריו הם קולטון ופולה רוג'רס, ונראה כי מצבו הכלכלי די יציב, שכן הוא מתגורר באחוזה. בנוסף, במהלך עונתה הראשונה של הסדרה, שאגי יוצא עם ולמה לתקופה קצרה.

פיתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

את דמותו של שאגי בסרטי הלייב אקשן גילם השחקן מת'יו לילארד, שהפך מאז למזוהה עם גילום ודיבוב הדמות.

את דמותו של שאגי רוג'רס יצרו ג'ו רובי וקן ספירס, ששאבו השראה מדמותו של מיינרד ג'י. קרבס (בגילומו של בוב דנבר) מהסיטקום האמריקאי "אהבותיו הרבות של דובי גיליס", ששודרה מסוף שנות ה-50 עד לתחילת שנות ה-60.[6] על בסיס השראה זו, רובי וספירס עיצבו את שאגי עם זקן תיש ביטניקי, מראה מרושל ומגושם ושימוש חוזר במילה "like" (בתרגום בהקשר של המשפטים שלו: "כאילו..."); עם זאת, אישיותו של שאגי היא בעלת מאפיינים הקשורים להיפים מאשר לביטניקים.[7]

קייסי קאסם, שהיה הראשון לדבב את דמותו של שאגי, הצהיר שבמקור הוא חש לא בנוח לאחר שלוהק לדיבוב דמותו של שאגי. קאסם הצהיר שאמנם הוא היה "נוח למה שעוסק בהיפים", אבל מעולם לא גילם דמות היפית. קאסם רצה לדבב את דמותו של פרד ג'ונס, ואילו פרנק ולקר רצה לדבב את דמותו של שאגי. במקום זאת, רשת "CBS" החליטה ללהק את השניים לתפקידים הנגדיים.[8] מכיוון שלא היה בטוח כיצד אמור להישמע קולו של היפי, קאסם ביסס את הסגנון הווקאלי ואת המניירות שלו לדמותו של שאגי על בסיס דמותו של דמותו של ריצ'רד קרנה, וולטר דנטון, מסיטקום "Our Miss Brooks".

קאסם הצהיר שכאשר המשיך לדבב את שאגי, הדמות התפתחה וכמוהו גם הווקאליות שלו השתפרה וקיבלה איכות טובה ושנונה. קאסם הוסיף כי דמותו של שאגי בשנת 2002 "מבוהלת יותר היום ממה שהיה בהתחלה."[8] בנוסף, קאסם שיכנע את המפיקים כי דמותו של שאגי צריכה להיות צמחונית, כמוהו.[9][10]

קרובי משפחה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קרובי משפחה של שאגי שהוצגו או הוזכרו במהלך הסדרה כוללים בין היתר את:

  • אמא ואבא – הוריו של שאגי. ברוב העיבודים בזיכיון, מוזכר כי אביו של שאגי הוא שוטר. בשלב מסוים, הוריו של שאגי גרו בפלימות', מסצ'וסטס. בסדרה "סקובי-דו! מסתורין בע"מ", מתגלה כי שמות הוריו של שאגי הם קולטון ופולה רוג'רס.
  • מגי "סוגי" רוג'רס – אחותו הצעירה של שאגי.
  • וילפרד – בעלה של מגי וגיסו של שאגי.
  • גאגי רוג'רס – דודו של שאגי מצד האב.
  • דוד שאגי – דודו העשיר של שאגי, איתו הוא חולק תכונות גנטיות ומאפיינים זהים רבים.
  • דוד בורגארד – דודו המנוח של שאגי, שהשאיר לו בצוואתו את כל הונו ואת אחוזתו הדרומית. מוזכר בסרט "סקובי דו והאחים בו", ובהמשך מופיע כרוח רפאים וכאחד הנבלים בסרט.
  • שאגפורד ללא-פחד – דודו של שאגי, שבבעלותו נמצאת סוכנות הבילוש "ללא-פחד".
  • הדוד אלברט שאגלפורד – דודו העשיר והממציא של שאגי.
  • מקבאגי רוג'רס – אביו הקדמון של שאגי, שהתיישב בפלימות' של ימינו, מסצ'וסטס והוא הבעלים של אביו הקדמון של סקובי, יאנקי-דודל דו.
  • בטי לו שאגבילי – בת דודתו הדרומית של שאגי.
  • נתניאל – סבא רבא של שאגי, שמוזכר במהלך הפרק "תסבוכת לוך הנס".
  • בנג'מין – סבא רבא של שאגי, שמוזכר במהלך הפרק "תסבוכת לוך הנס".
  • מתילדה – סבתא רבתא של שאגי, שמוזכרת במהלך הפרק "תסבוכת לוך הנס".
  • טוני רוג'רס – דודנית רחוקה המופיעה ב"סקובי-דו: העימות של שאגי".
  • פרדריק רופוס "פרד" רוג'רס-דינקלי – בנם המשותף של שאגי וולמה, המופיע בסדרת הקומיקס "האפוקליפסה של סקובי".

הופעות בולטות נוספות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מחוץ לזיכיון[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • שאגי וסקובי-דו הופיעו בהופעת קמע בסדרה "כוח הטיטאנים" בפרק "I See You". שאגי, בדיבובו של מת'יו לילארד, מופיע פעם נוספת בפרק הקרוסאובר "Cartoon Feud", יחד עם שאר חברי "מסתורין בע"מ".
  • שאגי וסקובי-דו הופיעו בהופעת קמע בסרט "לוני טונס: חוזרים לאקשן", שם הם מתלוננים בפני מת'יו לילארד (שגילם את דמותו של שאגי) על הופעתו בסרט הלייב-אקשן הראשון של סקובי-דו, ומאיימים לרדוף אחריו אם יהרוס את סרט ההמשך.
  • שאגי מופיע גם בסרט "ספייס ג'אם: אגדה חדשה" משנת 2021; שם דמותו זהה לבת-דמותו מהסרט "סקובי דו!".

משחקי וידאו[עריכת קוד מקור | עריכה]

שאגי הוא דמות שניתן לשחק לצד סקובי במשחק הווידאו "Lego Dimensions". במשחק זה, דמותו של שאגי כוללת את "מכונת המסתורין", ואותו שב לדבב מת'יו לילארד. בנוסף, ניתן לשחק את דמותו של שאגי (שוב בדיבובו של מת'יו לילארד) במשחק הלחימה "MultiVersus".

תופעת אינטרנט[עריכת קוד מקור | עריכה]

דמותו של שאגי כלוחם מיומן ונועז כשהוא במצב מהופנט מתוך הסרט "סקובי-דו ואגדת הפנטזאור" הפכה לתופעת אינטרנט בשנת 2017, שהחל כאשר היוטיוברית "Midya" העלתה את "Ultra Instinct Shaggy", סצנה מתוך הסרט בו שאגי מביס לבדו כנופיית אופנוענים לצלילי השיר "Kyūkyoku no Battle", מתוך הפסקול של הסדרה "דרגון בול סופר", כפארודיה על הטרנספורמציה שעובר גיבור הסדרה, גוקו, במהלך סצנות המאבק באויביו. תופעה זו הולידה פאן-ארט רבים המציגים את דמותו שאגי כדמות אלוהית או אפילו כדמות מתוך "דרגון בול סופר",[11] כמו גם צילומי מסך של ראיונות מאחורי הקלעים של הסרט משנת 2002, בהם חברי צוות השחקנים מעידים לכאורה על "כוחו העצום של שאגי" על הסט.[12][13] התופעה הובילה גם לעצומה של Change.org להוספת דמותו של שאגי כדמות DLC במשחק הווידאו מורטל קומבט 11,[14] אשר משכה את תשומת לבם של היוצר-שותף של סדרת "מורטל קומבט", אד בון, ושל מת'יו לילארד.[15][16] למרות שלא הגיע למשחק, שאגי מופיע בצורת ה-"Ultra Instinct" שלו בסרט ההנפשה "Mortal Kombat Legends: Battle of the Realms", שם הוא מופיע בהופעת קמע בלוגו המונפש של האחים וורנר, שתופס את סקורפיון בצווארו ומושך אותו אל תחתית המסך.[17][18] תיאור דמותו ויכולותיו של שאגי במשחק "MultiVersus" נגזרות גם מהמם "Ultra Instinct Shaggy".[19]

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

מכיוון שלדמותו של שאגי חזות ומאפיינים היפיים, הנלווים לרעבונו התמידי, חלק גדול מצופי הסדרה המקורית האמינו כי שאגי מעשן מריחואנה. בריאיון עם "ניוזוויק", קייסי קאסם נשאל אם אי-פעם חשב על הסאבטקסט במהלך עבודתו על הסדרה, וקאסם הגיב ש"לא היה דבר כזה בכלל", והסביר: "[אני] מניח שזה בגלל, אני לא יודע, זו הייתה סדרה קרטונית מההתחלה ועד הסוף" ולא היה מודע לנקודת המבט של המעריצים עד שהועלתה על ידי המראיין.[8] יוצרי הסרט "סקובי-דו" צילמו מספר סצנות המתייחסות לשימוש לכאורה של שאגי בסמים, אך מעט מהסצנות הללו נכללו בגרסה הסופית של הסרט.[8] סצנה אחת שנכנסה לסרט כוללת דמות משנית שהציגה את עצמה לשאגי בשם "מרי ג'יין" (סלנג למריחואנה), והוא מגיב, "כאילו, זה השם האהוב עליי". מת'יו לילארד, שגילם בסרט את דמותו של שאגי, הכחיש את סוגיית עישון המריחואנה: "הוא פשוט נראה ככה. הוא מתנהג קצת טיפשי ועליז, הוא חביב ופחדן – ובמקרה יש לו דחף חזק ופתאומי לאכילה."[20][21]

בריאיון מקוון ברדיו עם המנחה סטו שוסטק, יוצרי הסדרה, ג'ו רובי וקן ספירס, ציינו שהם מעולם לא התכוונו לכך שדמותו של שאגי תעשן מריחואנה, ו"התעלמו" מהבדיחות שריפררו לכך בסרט הלייב אקשן.[7]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא שאגי רוג'רס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ "Shaggy Rogers". Behind the Voice Actors.
  2. ^ "Scooby Doo 2: Monsters Unleashed: The Video Game". Behind the Voice Actors.
  3. ^ Kit, Borys (March 1, 2019). "Will Forte, Gina Rodriguez and Tracy Morgan to Star in Animated Scooby-Doo Movie (Exclusive)". The Hollywood Reporter. Retrieved August 29, 2022.
  4. ^ Burlingame, Russ (December 22, 2021). "Scoob!: Holiday Haunt First Look Revealed in HBO Max Teaser". ComicBook.com. Retrieved August 29, 2022.
  5. ^ Authors, Various (June 15, 2013). "D20 Girls Magazine – Summer 2013". Le Nurd Mystique LLC. Retrieved August 29, 2022 – via Google Books.
  6. ^ Mark Evanier (July 10, 2002). "News from Me". Povonline.com. Archived from the original on May 14, 2006. Retrieved July 16, 2013. Fred was based on Dobie, Velma on Zelda, Daphne on Thalia and Shaggy on Maynard"
  7. ^ 1 2 Shostak, Stu (February 5, 2012). "Interview with Joe Ruby and Ken Spears". Stu's Show. Retrieved March 18, 2013.
  8. ^ 1 2 3 4 Sigesmund, B.J. "The Inside Dope". Newsweek. June 14, 2002. Available at Lexis-Nexis.
  9. ^ Barnes, Mike (June 15, 2014). "Casey Kasem, Iconic Radio Host, Dies at 82". Billboard. Retrieved August 29, 2022.
  10. ^ Legum, Judd (June 15, 2014). "Casey Kasem's Secret Legacy: How He Used Scooby-Doo To Advance His Values". ThinkProgress. Retrieved August 29, 2022.
  11. ^ "Why Those Shaggy Dragon Ball Memes Are Suddenly Everywhere (Again)". CBR. January 29, 2019. Retrieved August 29, 2022.
  12. ^ Anderson, Sage (January 29, 2019). "Shaggy from 'Scooby Doo' has extreme powers in this new meme". Mashable. Retrieved August 29, 2022.
  13. ^ Burks, Robin (February 1, 2019). "Mortal Kombat 11 Co-Creator Fuels Fire of Shaggy Meme". ScreenRant. Retrieved August 29, 2022.
  14. ^ Asarch, Steven (January 29, 2019). "Could Shaggy from Scooby Doo end up in 'Mortal Kombat'?". Newsweek. Retrieved August 29, 2022.
  15. ^ Radulovic, Petrana (January 28, 2019). "Powerful Shaggy: an investigation". Polygon. Retrieved August 29, 2022.
  16. ^ Duckworth, Joshua (February 1, 2019). "Mortal Kombat 11 Director Shares Impressive Shaggy Character Mockup". Game Rant. Retrieved February 3, 2019.
  17. ^ "New Mortal Kombat movie canonizes Ultra Instinct Shaggy". Polygon. August 31, 2021.
  18. ^ "Dragon Ball Super: Ultra Instinct Shaggy Just Became Canon". Anime.
  19. ^ MultiVersus Makes Ultra Instinct Shaggy Canon, GAMING
  20. ^ Breznican, Anthony. "Are hidden meanings present in the 'Scooby-Doo' movie?, Filmmakers and cast members say some hints are there, but won't be understood by children." Philadelphia Inquirer. June 20, 2002. D10 Features Magazine. Retrieved August 29, 2022.
  21. ^ "Scooby-Doo keeps it wholesome." Published in The Age. June 17, 2002.