הרפתקה מצמררת

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הרפתקה מצמררת
Wallace and Gromit: A Close Shave
כרזת הסרט באנגלית
כרזת הסרט באנגלית
מבוסס על דמויות מאת ניק פארק
בימוי ניק פארק עריכת הנתון בוויקינתונים
הופק בידי פיטר לורד, דויד ספרוקסטון עריכת הנתון בוויקינתונים
תסריט בוב בייקר ניק פארק
מדבבים פיטר סאליס (שון כבשון)
אן ריד עריכת הנתון בוויקינתונים
מדבבים בעברית אלי לולאי
מוזיקה ג'וליאן נוט עריכת הנתון בוויקינתונים
צילום דייב אלכס ריברט עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
חברת הפקה ארדמן אנימציות
חברה מפיצה BBC
הקרנת בכורה 24 בדצמבר 1995 עריכת הנתון בוויקינתונים
משך הקרנה 30 דק' עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט פנטזיה, קומדיה, סרט קומדיה, סרט ילדים, סרט לכל המשפחה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 1.3 מיליון אירו
פרסים
סרט קודם המכנסיים הלא מתאימים עריכת הנתון בוויקינתונים
סרט הבא וולאס וגרומיט והארנב הקטלני
האתר הרשמי
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרפתקה מצמררתאנגלית: Wallace and Gromit: A Close Shave) הוא הסרט השלישי בזיכיון וולאס וגרומיט. הוא נוצר על ידי ניק פארק בשיתוף עם אולפני ארדמן אנימציות בשנת 1995.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשעה 2 בבוקר, כבש בודד ברח מהמשאית שבה שהה יחד עם אחיו לעדר. כלב שישב במשאית יצא וניסה להשיבו, אך נעצר בידי זו שנהגה בו. למחרת בבוקר, כשוולאס הולבש בידי הזרועות המכניות שלו, הוא שם לב שהרבה מזון ואף פרטים מהבית שלו נאכלו או ננגסו בידי דבר לא ידוע. באותו הרגע, וולאס קיבל שיחה מגברת שרצתה ניקוי חלונות לחנות הצמר והכותנה שלה (בסרט זה ניקוי חלונות היה העסק החדש של וולאס), ובמהירות השניים נכנסו אל הקטנוע שלהם והגיעו לחנות שלה. כאשר גרומיט החל בניקוי, וולאס החל להתחבר אל בעלת החנות ששמה ונדליין ראמסבוטום, ואל כלבה פרסטון. וולאס אף גילה שאביה של ונדליין היה ממציא כמוהו, ובהמשך השיחה כאשר שאל אותה על גנבי הכבשים היא התחמקה מלענות לו ושלחה אותו עם גרומיט לביתם.

כאשר השניים שבו לביתם, הם ראו שכמויות גדולות של פריטים מנייר ועץ נאכלו והתפרקו. וגרומיט, ששמע את אותם קולות נגיסה מאותו הבוקר, הגיע למטבח והוא ראה כבש רזה (אותו אחד שנמלט מהמשאית) זולל את מזון שלהם. כשהגיע וולאס למטבח, הוא קיבל את הכבש בחיוך גדול ואף נתן לו את השם "שון". לאחר מכן, וולאס לקח את שון למכונת כביסה ענקית שבנה בעצמו בשם "Knit-O-Matic" שניקתה אותו. אך פתאום, תקלה קרתה במכונה והיא בטעות העבירה את שון למתקן גזיזה. ושון יצא מהמכונה כמעט ללא שער, לכן וולאס הלביש אותו בסוודר שהמכונה סרגה מהצמר שלו.

למחרת, כאשר הצמד חזר לניקוי החלונות, שון החל להסתובב באזור ולברוח למקומות שונים. במקביל, גרומיט החל להסתובב בביתה של ונדליין (שהיה ממחובר לחנותה) וניסה לגלות מה זומם פרסטון, אך האחרון מצליח להרשיע אותו כגנב הכבשים ואף נותן אותו לרשויות ע"מ שישימו אותו בכלא. וולאס, שחזר לביתו עם שון והעדר שלו, גילה את החדשות לגבי כלבו ואף מקבל ביקור מונדליין שאסור לו לראות אותה יותר. ובאותו לילה, וולאס, שון והעדר יצאו ושחררו את גרומיט מהכלא והבריחו אותו. אך כאשר היו בדרכם, הם ראו את פרסטון דוחף באכזריות את כול העדר ואף את ונדליין עצמה אל תוך המשאית שאותה הסיע אל ביתם. לכן, וולאס וגרומיט יחדיו שחררו את כול הכבשים ואת ונדולין, אך כאשר גרומיט והמושב שלו בקטנוע התנתק ממקומו, האחרון הפך אותו למטוס ועקב אחרי פרסטון והמשאית. לאחר שנלכדו מחדש, פרסטון הוביל את כול העדר יחד עם וולאס וונדלין אל העתק של מכונת הגזיזה והשטיפה של וולאס (שאת תוכנית ההרכבה שלה חטף מביתו של וולאס), אך כמעט לפני שפרסטון הוביל אותם אל המטחנה, שון הזעיק את גרומיט לעזרה. האחרון שבר קירות עם המטוס שלו וטס הישר לעבר פרסטון, בעודו יורה עליו דייסה באמצעות תותח.

לאחר שהופל, שון משך חבל שהוריד צינור ששאב את פרסטון ישר אל המטחנה. אך כשהתחילה המטחנה להישבר, ונדליין הסבירה שפרסטון הוא למעשה כלב רובוטי שנהפך למרושע. ואכן, פרסטון, שכעת חשף את צורתו האמיתית התעמת מול גרומיט, ובעזרתם של וולאס ושון, פרסטון נכלא בתוך המטחנה ונארז בתוך קופסאות שימורים כחלקי מתכת שבורים. למחרת, ונדליין ביקרה את וולאס בביתו בפעם השנייה, יחד עם פרסטון שכעת תוכנת מחדש כטוב ונשלט על ידי שלט. וולאס הזמין אותם לאכול גבינה וקרקרים איתו, אך האחרונה לא הסכימה בגלל האלרגיה שלה לגבינה. וולאס העצוב שב אל ביתו וניסה להתעודד בפרוסת גבינה, אך גילה ששון שוב אכל לו את הגבינה. ולמרות שפקד עליו לתפוס אותו, גרומיט התעלם משניהם.

ביקורות והמשכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

למרות שאינו פופולרי כקודמיו, סרט זה עדיין זכה לביקורות חיוביות מאוד ואף לפרס האקדמיה לסרט הקצר הטוב ביותר. כמו הקודמים לו וגם הבאים אחריו, זכויות ההקרנה של סרט זה נרכשו על ידי ה-BBC והוא עדיין משודר לעיתים בערוצי הסרטים ברחבי העולם.

בשנת 2005 אותם האולפנים יחד עם ניק פארק הפיקו סרט באורך מלא בשם "וולאס וגרומיט והארנב הקטלני" המהווה כעין המשך לסרט זה, ושלוש שנים מאוחר יותר, יצא סרט נוסף לסדרה בן מחצית השעה בשם "וולאס וגרומיט: עניין של חיים ומוות".

בנוסף, הדמויות של שון והעדר קיבלו סדרה משל עצמם בשם "שון כבשון", ואף קיבלו גם שני סרטים קולנועיים באורך מלא ("שון כבשון: הסרט" ו- "שון כבשון הסרט: עף על החלל"). דמותו של שון הופיעה גם בסרטון "קונה 13".

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]