השטן (קלף טארוט)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלף השטן

השטן שקרוי גם בשמות: טיפון ופאן, הוא קלף מספר 15 בארקנה הגדולה של קלפי הטארוט. הקלף מתאר דמות של שד (לרוב בפומט) עומד על מזבח ואוחז בלפיד (בחלק מהגרסאות קלשון) ומתחתיו כבולים זוג שדים (לרוב גבר ואישה שמייצגים את אדם וחוה לאחר החטא הקדמון). לעיתים יש לשטן פרצוף נוסף בבטן. בעיצובים המושפעים מאליפז לוי את איבר מינו מחליף מטה הרמס או הסימן האסטרולוגי של מרקורי אשר מייצג גם את הכספית, וכן על מצחו יש את הכוכב המחומש ישר או הפוך, שבחלק מהגרסאות מחליף אותו העין השלישית.

משמעות הקלף[עריכת קוד מקור | עריכה]

קלף השטן הוא קלף המסמל כבילות והשתעבדות לעולם החומר וליצרים האפלים לכאורה של האדם. קלף המתאר בגידה, סחטנות רגשית קשה, מערכות יחסים שמבוססות על יצרים, שליטה, כוח, מיניות לא תקינה, רדיפה אחרי חומרנות מוגזמת, רוע לב, עין רעה, קנאה, הרס עצמי, התמכרויות[1].

קלף השטן מייצג את ההגבלה, את הפחדים, את ההרגלים. הוא מייצג מצבים של תלות העדר מודעות, רכושנות, ומיניות מתפרצת. עוד מייצג הקלף הליכה אחר התשוקות בתחכום ועורמה עד לכדי התמכרות אובססיבית. כמו כן, הקלף מייצג את הפיתוי של העולם החומרי וההנאות הפיזיות, תאווה ואובססיה לכסף וכוח, חיים בפחד, שליטה ושעבוד.

בחבילת הטארוט של השחר המוזהב, השטן והמוות הם הפכים. השטן הוא כוח צמיחה ופיריון (מעפר באת), והמוות הוא כוח הרס (ואל עפר תשוב). קלף המיזוג הוא האיזון בין השניים[2].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא השטן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ הילה טארוט, פשוטארוט
  2. ^ קלף השטן, באתר www.mr-kaplan.com