התזמורת הפילהרמונית של קרקוב

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התזמורת הפילהרמונית של קרקוב
Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Karola Szymanowskiego
אולם הקונצרטים של קרקוב, משכן הפילהרמונית של קרקוב
אולם הקונצרטים של קרקוב, משכן הפילהרמונית של קרקוב
תאריך ייסוד 1909 עריכת הנתון בוויקינתונים
מיקום קרקוב עריכת הנתון בוויקינתונים
האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

התזמורת הפילהרמונית של קרקוב או התזמורת הסימפונית של קרול שימנובסקיפולנית: Orkiestra Symfoniczna Filharmonii im. Karola Szymanowskiego) היא תזמורת סימפונית מקצועית שמושבה בקרקוב, פולין. מעמדה הלאומי של התזמורת בא לביטוי בתוכנית האירועים שלה, הכוללת קונצרטים סימפוניים שבועיים בטירת ואוול, או בקולגיום נובום המפורסם של האוניברסיטה היגלונית, ובכנסיות החשובות של קרקוב. פעילותה המקצועית של התזמורת עולה על זו של כל תזמורת פילהרמונית אחרת בפולין.[1]

התזמורת הסימפונית, השוכנת כיום באולם הפילהרמונית של קרקוב, הוקמה בשנת 1945. הייתה זו התזמורת הסימפונית המקצועית הראשונה בפולין לאחר המלחמה, שהתהוותה באולם הקונצרטים המקומי במהלך מבצע ויסלה-אודר. המנהל וכן המנצח על הקונצרט ההיסטורי הראשון, שהתקיים ב-3 בפברואר 1945 (שלושה חודשים לפני תום מלחמת העולם השנייה באירופה), היה פרופסור זיגמונט לאטושבסקי, ניצול מרד ורשה.

רקע היסטורי[עריכת קוד מקור | עריכה]

הניסיונות להקים תזמורת סימפונית מודרנית בקרקוב החלו כבר במאה ה-18, תחת שלטון אוסטריה, אך הצוות המקצועי הראשון הורכב בקרקוב רק בתקופת קריסתה הממשמשת ובאה של הקיסרות האוסטרו-הונגרית (1909), ביוזמת המלחין והמנהל המוזיקלי פליקס נובובייז'סקי.

זמן קצר לאחר חזרת הריבונות הפולנית בסוף מלחמת העולם הראשונה, התגבשה התזמורת מחדש, בקונצרט פתיחה שהתקיים ב-18 במאי 1919 לכבוד יובל המאה של סטניסלב מוניושקו, עם 80 נגנים. ב-1931 נבנה אולם הקונצרטים החדש של הפילהרמונית של קרקוב. תזמורת הבית הייתה פעילה שם עד הפלישה הנאצית-סובייטית לפולין, והקונצרט האחרון התקיים ב-21 במאי 1939, בניצוח ברוניסלב וולפשטאהל.[2][3]

פרופיל אמנותי[עריכת קוד מקור | עריכה]

התזמורת פעילה מזה קרוב לשישים שנה, עם דור חדש של נגנים וסולנים. היא כוללת כמעט מאה נגנים בשש-עשרה קבוצות, עם חמישה כנרים ראשיים. ב-1962 נקראה על שם המלחין קרול שימנובסקי, שאת יצירותיו הרבות מבצעת התזמורת מאז באופן קבוע, לצד יצירות מאת מלחין פולני אחר ידוע-שם, החי בקרקוב, קשישטוף פנדרצקי.[4]] פנדרצקי כיהן כמנהל אמנותי של התזמורת השנים 1988–1990, ומ-1993 הוא מכהן כמנהל אמנותי של כבוד של התזמורת.

הקלטות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במשך השנים, הוציאה התזמורת מספר רב של הקלטות פופולריות, בהן יצירות של דמיטרי שוסטקוביץ', איגנצי יאן פדרבסקי, גאטנו דוניצטי, קרול שימנובסקי, מקס ברוך, הנריק גורצקי, סטניסלב מוניושקו ועוד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]