ויקיפדיה:מיזמי ויקיפדיה/אתר האנציקלופדיה היהודית/ערכים שנוצרו באנציקלופדיה היהודית/דה-גאוסציה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מתקן דה-גאוסציה ימי
יוקוסוקה, יפן

דה-גאוסציה או דפרמציהאנגלית: Degaussing, או Deperming) הוא תהליך של צמצום או ביטול שרידי שדה מגנטי. הוא קרוי על יחידת המידה של מגנטיות גאוס, אשר בתורה קרויה על שם הפיזיקאי הגרמני קרל פרידריך גאוס.

בשל היסטרזיס מגנטי, בדרך כלל לא ניתן להפחית שדה המגנטי לאפס מוחלט, לכן הליך דה-גאוסציה בדרך כלל מייצר שדה קטן מאד וזה מכונה "הפרעה מובנית" ("Bias")‏. דה-גאוסציה שמשה במקור כדי להפחית חתימה מגנטית של ספינות במהלך מלחמת העולם השנייה (למטרות הסוואה). הליך דה-גאוסציה משמש גם להפחתת שדות מגנטיים בתוך שפופרת קרן קתודית כדי להרוס ככל שניתן רצף נתונים קיים על מדיה מגנטית.

בעת תהליך דה-גאוסציה על מסך ישן מסוג CRT

מוליכות-על בחום גבוה[עריכת קוד מקור]

באפריל 2009, ביצע הצי האמריקני ניסוי אב-טיפוס של סליל דה-גאוסציה במוליכות-על בטמפרטורות גבוהות שנקרא "דה-גאוסציית HTS". העקרון הבסיסי הוא להקיף ספינה בסלילים קרמיים בעלי מוליכות-על שמטרתם לנטרל את השדה המגנטי של הספינה, כפי שעשתה המערכת הישנה עם סלילי נחושת. היתרון הבולט של דה-גאוסציית HTS הוא משקל נמוך (לפעמים עד 80%) ויעילות מוגברת[1].

ספינה או צוללת המפליגה בים, באופן טבעי מפתחת חתימת שדה מגנטי במהלך התנועה, בשל האינטראקציה עם השדה המגנטי של כדור הארץ. בנוסף היא אוצרת בתוכה תכונות מהשדה המגנטי שבאזור שבו נבנתה. חתימת השדה הזו ניתנת לניצול על ידי מוקשים מגנטיים ימיים, או על ידי גלאי צוללות, ספינות, ואף כלי טיס, בעזרת MAD (‏magnetic anomaly detection). בציים שונים נעשים תהליכי דה-גאוסציה יחד עם דה-פרמציה כדי להפחית חתימה זו.

מדיה מגנטית[עריכת קוד מקור]

נתונים מאוחסים על מדיה מגנטית, כגון דיסק קשיח, תקליטון, וסרט מגנטי, על ידי כך שגורמים לאזורים קטנים הנקראים "אזורים מגנטיים" (magnetic domains) לשנות את הכווניות המגנטית שלהם לכוון שדה מגנטי המופעל על האזור. תופעה זו דומה לפעולת מחט מגנטית במצפן המצביעה על כוון השדה המגנטי של כדור הארץ. דה-גאוסציה לפעמים נקראת סתם "מחיקה", משאירה את האזור המגנטי עם דפוס אקראי, ללא כווניות אחידה, ועל ידי כך למעשה נמחק המידה שהיה שמור באזורים הללו. אולם, ישנם אזורים מסויימים אשר אינם מקבלים את הדפוס האקראי לאחר דה-גאוסציה. המידע השמור באזורים אלו נקרא בדרך כלל "שאריות מגנטיות". על דה-גאוסציה ראויה להבטיח כי לא נשארת כמות של שאריות מנגנטיות שניתן לשחזר את המידע מהן[2].

מחיקה על ידי דה-גאוסציה ניתנת להשגה בשתי דרכים:

  • מחיקה בזרם חילופין - מבוצע דה-גאוסציה על ידי השמת שדה מגנטי משתנה עם ירידת אמפליטודה לאורך זמן עם ערך התחלתי גבוה (AC powered)
  • מחיקה בזרם ישר - ניקוי המדיה על ידי החלת שדה בכוון אחוד קבוע (DC powered)

דה-גאוסר (degausser) הוא מכשיר אשר יכול לייצר שדה מגנטי הנדרש לדה-גאוסציה[3].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור]

  • המדריך לדה-גאוסציה של טלוויזיות
  • דה-גאוסציה של כוננים קשיחים
  • "A Guide to Understanding Data Remanence in Automated Information Systems". www.cerberussystems.com. אורכב מ-המקור ב-2016-03-04.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור]

  1. ^ Stimak, George. "Degaussing Coil April 2009". נבדק ב-2017-01-09.
  2. ^ "A Guide to Understanding Data Remanence in Automated Information Systems". www.cerberussystems.com. אורכב מ-המקור ב-2016-03-04.
  3. ^ National Computer Security Center TG-025.
ערך זה הוא קצרמר בנושא מחשבים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.


קטגוריה:מגנטיות קטגוריה:הממלכה המאוחדת: המצאות קטגוריה:אחסון נתונים