ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות/עיראק ואתגרי ההווה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מיזם זה פעיל
דף זה מרכז את מיזם הכתיבה בוויקיפדיה כמטלה אקדמית במסגרת

האוניברסיטה העברית - החוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון
הקורס "עיראק ואתגרי ההווה"

ברוכים הבאים למיזם ויקיפדיה:עבודות ויקידמיות במסגרת הקורס עיראק ואתגרי ההווה: היסטוריה של מדינה שנבנתה שלוש פעמים, בחוג ללימודי האסלאם והמזרח התיכון באוניברסיטה העברית.

כתיבת ערך בוויקיפדיה היא הזדמנות לכל סטודנט וסטודנטית לתרום למאגר הידע החופשי הגדול בעולם בתחום לימודיהם.

מיזם הכתיבה בוויקיפדיה במסגרת אקדמית הוא אמצעי הוראה אשר מוטמע במספר מוסדות אקדמאים ברחבי הארץ ותפוצתו הולכת וגדלה. המיזם נשען על שתי הנחות בסיסיות: ויקיפדיה היא אנציקלופדיה השואפת ליצור ערכים ברמה גבוהה, תוך פניה לאוכלוסיה רחבה; כל קורס אקדמי עוסק בעשרות מושגים, רעיונות, אישים או אירועים הראויים לסיקור רציני במסגרת האנציקלופדיה. כתיבת הערך יכולים להסתמך על התכנים הנלמדים בקורסים ודרכה יוקנו מיומנות כתיבה אקדמית ויכולות שיח מקצועי בשפה פשוטה המובנת לציבור הרחב.

כתיבת הערכים בוויקיפדיה תהיה מטלת הסיום של הקורס. הכתיבה תעשה בשלב הראשון על גבי מסמך רגיל תוך הקפדה על כללי הכתיבה הנהוגים בוויקיפדיה (שאינם רחוקים מכללי הכתיבה האקדמיים, עם מספר דגשים חשובים והתאמות נדרשות) ובסיום העבודה והבדיקה תועלה כערך לוויקיפדיה. הדבר יחייב התמודדות בסיסית עם ממשק העריכה וכללי העריכה בוויקיפדיה, דברים שיידונו בהרחבה בשיעורים ושהסטודנטים והסטודנטיות ייזכו בחניכה והדרכה בעניינם.

ויקיפדיה, מאגר ידע מרכזי וחופשי בו משתמשים כולם - אנשי תקשורת ועיתונות, מקבלי החלטות וכמובן גם הציבור הרחב - מאפשרת לכם.ן כסטודנטים וסטודנטיות לקחת חלק במיזם חופשי המציב במרכז את הגישה החופשית לידע מהימן ומוסמך ובאמצעותה תוכלו להנגיש את הידע שצברתם.ן לקהילה ולקדם את התחום המקצועי אותו אתם.ן לומדים.ות. הפרקים הבאים כוללים הנחיות לסטודנטים וסטודנטיות בקורס ומציגים את הערכים שנכתבו בקורס עד כה וערכים נוספים הדורשים כתיבה או הרחבה במסגרת המטלה שלכם.ן.


מרצה הקורס, יוזם ואחראי המיזם: עידן בריר.

הכנה לקראת כתיבת ערך בוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

  1. פתחו לעצמכם חשבון משתמש.ת.
  2. קראו את ההנחיות לכתיבת ערכים אנציקלופדיים. כתיבת ערך אנציקלופדי שונה מכתיבת עבודות אקדמיות כפי שעשיתם עד כה. השתמשו במדריך לכתיבה אנציקלופדית לכתיבת החיבור המיועד לוויקיפדיה.
  3. קראו ערכים שנכתבו בקורס בשנים הקודמות וערכים נוספים בוויקיפדיה והכירו את אופן הכתיבה הוויקיפדי ואת ההיגיון של מבנה הערך הוויקיפדי.

שלבי המטלה[עריכת קוד מקור]

עריכת ערכים

מדריכי עריכה

שילוב מרכיבים בדף:

אחרים:

  1. בחירת ערך לכתיבה: עליך לבחור ערך מתוך רשימת הערכים המצורפת, להודיע למרצה על בחירתך ולקבל את אישורו על מנת שהערך ייגרע מהרשימה. תוכל.י גם להציע ערך שאינו מופיע ברשימה בתיאום עם המרצה. על כל פנים אין להתחיל את תהליך הכתיבה עד לקבלת אישור.
  2. את המטלה יש להגיש למרצה כמסמך וורד.
  3. רק לאחר בדיקה ואישור סופי של הערך, יש להעלותו לוויקיפדיה. הציון הסופי בקורס יינתן רק לאחר העלאת הערך.

כתיבת הערך (במסמך וורד)[עריכת קוד מקור]

נושא הערך[עריכת קוד מקור]

בבחירת נושא לערך, חשוב שתבדקו אם הערך קיים, בשם דומה או באיות קצת אחר, כדי לוודא שאתם לא כותבים ערך שכבר נכתב. אם מצאת ערך קיים שהינו מצומצם בהיקפו או חסר בתכניו, ניתן להרחיב אותו או לשכתבו כליל. עדכנו את המרצה על בחירתכם וקבלו את אישורו להרחבת הערך.

דגשים לכתיבה ויקיפדית[עריכת קוד מקור]

  • יש להקפיד להציג את המידע בשפה פשוטה ונגישה וללא הסתמכות על ז'רגון מקצועי, באופן שיהיה נגיש לאדם משכיל ומתעניין, ולא רק למתמחים מקצועיים.
  • היקף הערך הנדרש במטלה זו עומד על בין 800 ל-1500 מילים. לשם עמידה בסד זה, אנא התמקדו בעיקר וכתבו באופן תמציתי. יש המון מה לכתוב, אין צורך לכתוב באריכות על תת-נושא אחד משום שהדבר יותיר פחות מקום לתתי-נושאים אחרים שאינם חשובים פחות ממנו.
  • היצמדו לנושא הערך שבחרתם ואל תתפזרו. אם יש בידיכם מידע חשוב על נושא קרוב למושא הערך נשמח אם תוסיפו אותו לערך הרלוונטי. ייתכן מאוד שמידע שאתם מבקשים לכלול תחת "רקע היסטורי" כבר קיים בערכים אחרים ואם זה המקרה, אל תרחיבו עליו מעבר לנדרש וההכרחי, אלא השתמשו בקישור פנימי לערך הרלוונטי ושמרו על ניסוח קצר ותכליתי של חלק זה (למידע נוסף ראו עזרה:קישורים).
  • בסוף כל פסקה כתבו בהערות שוליים את המקור או המקורות של אותה פסקה. חשוב לנו בוויקיפדיה שלקורא יהיה קל למצוא את המקור לכל קביעה בערך. למידע נוסף ראו ויקיפדיה:הערות שוליים וגם ויקיפדיה:ביבליוגרפיה.
  • אל תכתבו את דעתכם האישית או מחקר מקורי שלכם. הדבר אינו מקובל בוויקיפדיה. למידע נוסף ראו ויקיפדיה:מדריך לנקודת מבט נייטרלית.
  • אל תתנו הערכות לגבי העתיד. כשהעתיד יגיע יהיה מי שיעדכן את הערך.
  • שימוש במקורות מידע: כמו בכל עבודה אקדמית יש להסתמך על מקורות מידע אמינים. בעת העלאת החיבור לוויקיפדיה שימו לב לאופן אזכורם בדרך המקובלת בוויקיפדיה.
    1. המקורות המקובלים בוויקיפדיה הם בעיקר מקורות משניים כגון ספרים אקדמיים, מאמרי ביקורת ופרשנות, כתבות ועוד.
    2. קהילת ויקיפדיה מחויבת לשמירה קפדנית על זכויות יוצרים של חוקרים ומחברים מחוץ לוויקיפדיה, אף מעבר להקפדה על אזכור ראוי של מקורות שאתם נדרשים לה בכתיבה אקדמית. ראו ויקיפדיה:זכויות יוצרים לעזרה פרטנית בנושא זה.

העלאת העבודה ממסמך הוורד לוויקיפדיה[עריכת קוד מקור]

איך להעביר ערך ממסמך וורד לטיוטה בוויקיפדיה
איך להעביר ערך ממסמך וורד לטיוטה בוויקיפדיה

לאחר שיישמתם את התיקונים וההערות של המרצה, עליכם להעביר את העבודה מהמסמך שלכם לטיוטה בוויקיפדיה.

אפשר ללמוד כיצד לעשות זאת בעזרת הלומדה לממשק ויקיפדיה באתר למיזם האקדמיה של עמותת ויקימדיה ישראל – הפרקים הרלוונטיים ביותר הם: עריכת ערכים ודפי משתמש > יצירת ערך חדש > יצירת טיוטה, והפרק הכרת הממשק > סרגל העריכה. לחלופין ניתן לעבוד על פי המצגת המצורפת שמסבירה צעד אחרי צעד איך לעשות זאת. בנוסף מצורפים להלן קישורים לסרטוני הדרכה המסבירים פעולות עריכה שונות.

ניתן לחלק את תהליך ההעלאה למספר שלבים. מצורפים קישורים להדמיות ספציפיות בלומדה שמראות את הפעולות הרלוונטיות:

  1. פתיחת טיוטה - קישור להדמיה בלומדה. חשוב לתת שם ייחודי לטיוטה שלכם ולא רק "טיוטה".
  2. בראש העמוד, יש לעבור לעריכה ב"עורך החזותי" על ידי לחיצה הכפתור "יצירה" (ולא "יצירת קוד מקור").
  3. העתיקו והדביקו את הטקסט מהמסמך שלכם לטיוטה בוויקיפדיה. עדיף להעתיק את הטקסט בכמה חלקים ולא לנסות להעתיק את המסמך כולו בבת אחת על מנת להימנע מבעיות עיצוב. צפו בסרטון זה המסביר את העריכה והשמירה בוויקיפדיה.
  4. עצבו את הכותרות לפרקים והכניסו קישורים פנימיים (לערכים אחרים בוויקיפדיה), וקישורים חיצוניים (לאתרים שאינם ויקיפדיה) בתוך ממשק הקישורים של ויקיפדיה (כפתור השרשרת בסרגל הכלים) ובהתאם להנחיות בחומרי ההדרכה.
  5. הערות שוליים (המפנות למקורות הביבליוגרפיים) – חשוב מאוד! הערות שוליים הן קריטיות, הן מההיבט של אמינות המידע והן לצורך הנגשת מידע לקוראים שרוצים להתעמק, ולכן מאוד חשוב להכניס את הערות השוליים בצורה אקדמית תקינה. שימו לב - לא ניתן להעתיק את הערות השוליים ישירות ממסמך הוורד שלכם, אלא יש להעלותן אחת אחת באופן ידני בממשק הייעודי בוויקיפדיה. אנא השתמשו אך ורק בתבניות הערות השוליים הקיימות בוויקיפדיה (אתר/מאמר/ספר תחת הערת שוליים > ידנית) או באמצעות יצירת הערת שוליים אוטומטית, אך אל תזינו את הערות השוליים באמצעות התבנית "הערת שוליים פשוטה" (תחת הערת שוליים > ידנית) משום שהדבר פוגע בעיצוב העמוד. בלומדה ובמצגת יש הנחיות רק לגבי חלק מסוגי המקורות הביבליוגרפיים ולכן מומלץ לצפות בסרטונים הבאים:
  6. אל תשכחו ללחוץ תוך כדי העבודה על הטיוטה על כפתור "פרסום השינויים" באופן קבוע, על מנת לשמור על עבודתכם (הדף "מתפרסם" במרחב הטיוטה שלכם, לא במרחב הערכים).

שימו לב: גם אם כתבתם הרחבה לערך קיים, יש להעלות את העבודה לטיוטה במרחב האישי שלכם לפי ההוראות הנ"ל ולא לערוך את הערך הקיים. לאחר אישור הטיוטה, עורכי ויקיפדיה ידאגו למזג אותה עם הערך הקיים.

סיום כתיבת הערך[עריכת קוד מקור]

ישר כוח - סיימתם לכתוב את הערך. עם זאת, לידיעתכם, כתיבת הערך לעולם לא מסתיימת וסביר להניח שגם בעתיד ימשיכו עורכים נוספים לשנות ולהרחיב את הערך.
ערכים מוצעים לכתיבה

רשימה זו מרכזת עבורכם.ן מספר רב של ערכים בנושא עיראק שאינם קיימים בוויקיפדיה העברית ושתוכלו לכתוב עליהם במסגרת מטלת הסיום שלכם.ן. הערכים מסווגים לפי נושאים ואם יש להם ערכים בשפות אחרות (בדגש על אנגלית וערבית), הקישורים לערכים בשפות אלה יופיעו לצידם. בחירת הערך והסרתו מן הרשימה צריכות להיעשות בתיאום עם המרצה.



רשימת הנושאים:

איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, עמחליף נולום ארווס סאפיאןעמחליף נולום ארווס סאפיאןלורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, עמחליף נולום ארווס סאפיאןעמחליף נולום ארווס סאפיאןעמחליף סאפיאןעמחליף נולום ארווס סאפיאןלורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, לורם איפסום דולור סיט אמט, קונסקטורר אדיפיסינג אלית קולהע צופעט למרקוח איבן איף, עמחליף נולום ארווס סאפיאןעמחליף נולום ארווס סאפיאן עמחליף נולום ארווס סאפיאןעמחליף נולום ארווס סאפיאן