מרד בגדאד (1948)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
ערך ללא מקורות
בערך זה אין מקורות ביבליוגרפיים כלל, לא ברור על מה מסתמך הכתוב וייתכן שמדובר במחקר מקורי.
אנא עזרו לשפר את אמינות הערך באמצעות הבאת מקורות לדברים ושילובם בגוף הערך בצורת קישורים חיצוניים והערות שוליים.
אם אתם סבורים כי ניתן להסיר את התבנית, ניתן לציין זאת בדף השיחה.
מרד בגדאד
انتفاضة الوثبة
תאריכים 4 בינואר 194831 בינואר 1948 (4 שבועות)
מקום ממלכת עיראק עריכת הנתון בוויקינתונים
תוצאה דיכוי המרד והשבת מרבית הסדר על כנו. מספר הפגנות נוספות.
הצדדים הלוחמים

בית המלוכה העיראקי
המשטרה העיראקית

סטודנטים קומוניסטים ודמוקרטים
צעירים כורדים

מנהיגים
פייסל השני, מלך עיראק
נורי א-סעיד 
 
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מרד בגדאדערבית: انتفاضة الوثبة) היה מרד של סטודנטים קומוניסטים ודמוקרטים וצעירים כורדים בבית המלוכה העיראקי, שהתקיים בינואר 1948 בבירה בגדד. במהלך המרד נהרגו בסך הכל כ-300 עד 400 עיראקים. הסיבה לפרוץ המהומות הייתה כוונת הממשל לחדש את ההסכם האנגלו-עיראקי ולכאורה להפוך את עיראק לפרוטקטורט בריטי. בנוסף, כוח הקנייה של העובדים היה בשפל היסטורי, מה שהגביר את התסיסה בקרב הצעירים. מרבית המפגינים היו סטודנטים צעירים ועניים מפאתי הבירה, חלקם חברי המפלגה הקומוניסטית המקומית.

מהלך המרד[עריכת קוד מקור | עריכה]

הפגישה הראשונה של מובילי המהומות נערכה ב-3 בינואר. ההפגנות הראשונות נערכו ביום שלאחר מכן. כשהמפגינים הגיעו לבית הספר המקומי למשפטים, המשטרה החלה לפזר את ההפגנה בכוח. סטודנטים רבים נפצעו ושלושים ותשע נעצרו. ב-6 בינואר החלה שביתת סטודנטים. כיומיים לאחר מכן שחררו הרשויות את הסטודנטים שנעצרו והשביתה נפסקה.

ב-16 בינואר דווח כי הממשלה חתמה על הסכם פורטסמות'. החתימה הובילה לשביתה בת שלושה ימים במכללות ולפריצה מחדש של המהומות. ב-20 בינואר התקיימה צעדת סטודנטים רחבת היקף. לראשונה מאז תחילת התסיסה הצטרפו לסטודנטים קבוצות חברתיות אחרות – בעיקר תושבי השכונות העניות שבדרום מזרח העיר. ב-21 בינואר ההפגנות עלו מדרגה. המשטרה ירתה על סטודנטים שהעבירו את גופות אלה שנהרגו יום קודם. חברי הסגל בבית הספר לרוקחות ורפואה התפטרו מתפקידם. הפגנות התפשטו ברחובות כולל כאלה שאינם סטודנטים וקומוניסטים רבים. באותו לילה ביטל העוצר, עבד אל-אילה, את הסכם פורטסמות'. היו מבין המפגינים שראו בכך ניצחון, והיו שרצו להמשיך בהפגנות עד הפלת הממשלה. בימים שלאחר מכך המפלגה הקומוניסטית המשיכה להתסיס בעד ההפגנות. בסוף החודש המשטרה שבה והפעילה כוח בפיזור ההפגנות, מה שגרם למותם של עשרות מפגינים.

בתחילת פברואר המחאה דעכה. עם זאת, באביב התרחשו מספר מחאות ושביתות. לאחר המחאות המפלגה הקומוניסטית דעכה אף היא, לאחר שנתקלה בקשיים כלכליים ומרבית מחבריה שנאסרו.

במהלך מרד בגדאד נהרג אחיו של המשורר מוחמד מהדי אל-ג'וואהירי, שכתב לזכרו את השיר "אחי ג'עפר", אחד משיריו המפורסמים. זמן קצר לאחר המרד הקריא את השיר במסגד בבגדאד לפני קהל של סונים, שיעים ויהודים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]