ויקיפדיה:רשימת ערכים במחלוקת/:יהדות ספרד

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

דף זה הוא דף ארכיון של דיון או הצבעה שהסתיימו. את המשך הדיון יש לקיים בדף השיחה של הערך או הנושא הנידון. אין לערוך דף זה.

לראש הדף
לתחתית הדף

<יהדות ספרד

  • תאריך תחילת ההצבעה: 22:59, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
  • תאריך סיום ההצבעה: 22:58, 16 בספטמבר 2008 (IDT)
  • הבורר (אם מונה):

דיונים קודמים[עריכת קוד מקור]

עמדות הצדדים[עריכת קוד מקור]

עמדת הצד הראשון - איחוד הערכים והעברתם[עריכת קוד מקור]

פירוט של המצב הרצוי (לבקשת עוזי)[עריכת קוד מקור]

הנמקה[עריכת קוד מקור]

המונח 'יהדות X' בכל מקום משמעות ציבור היהודים החי במדינה מסוימת. לדוגמה, ישנה יהדות הולנד החיה בהולנד, ולעומתה יש סתם הולנדים (או יהודים הולנדים), שאלו יהודים שהם או אבותיהם או אבות-אבותיהם חיו בהולנד.

בנוסף, כרגע לא ברור ההבדל בין הערך יהדות ספרד לערך ספרדים - וברור שלא אמור להיות הבדל, משום שהתוכן עוסק באותו נושא.

וראו שיחה:יהדות ספרד#הצבעת איחוד. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:07, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

עמדת הצד השני - השארת המצב הקיים או פתרון ביניים (ראו הסבר)[עריכת קוד מקור]

דף פירושונים מורחב או רגיל לאיחוד של יהדות ספרד וספרדים לערך שיבחר. כללית יש למצות את המצב הקיים ורק אחר לעשות הצבעה נוספת. אני חושב שזה מקובל על אנשי "הצד השני"--‏Avin שיחה01:49, 12 בספטמבר 2008 (IDT)

פירוט של המצב הקיים (לבקשת עוזי)[עריכת קוד מקור]

  • יהדות ספרד - דף פירושונים המפנה לפירושים השונים הקיימים בחברה הדוברת עברית למושג "יהדות ספרד"
  • ספרדים - עוד דף פירושונים המפנה לפירושים השונים הקיימים בחברה הדוברת עברית למושג "ספרדים"
  • ספרדים (עם) - ערך, שעדיין לא נכתב, על בני העם הספרדי.
  • נוסח הספרדים - נוסח התפילה של הסידור המקובל כיום בקרב מרבית יוצאי ארצות האסלאם ובקרב צאצאי מגורשי ספרד.
  • יהדות ספרד (העידן המודרני) - ערך העוסק בקהילה היהודית שנוצרה בספרד בעידן המודרני.
  • יהדות ספרד (חצי האי האיברי) - ערך העוסק ביהדות ספרד עד גירוש ספרד ובצאצאי המגורשים ותרבותם.
  • מזרחים - כינוי לקבוצת אוכלוסייה ישראלית שמכונה לעתים גם בשם "ספרדים".

אני לא מסכים עם הקביעה כי "המונח 'יהדות X' בכל מקום משמעות ציבור היהודים החי במדינה מסוימת". מחוץ לויקיפדיה ל"יהדות ספרד" יש שתי משמעויות - הגדרה מצמצמת (יהדות ספרד של חצי האי האיברי וצאצאיהם) והגדרה מרחיבה (יהדות ארצות האסלאם) - ואין לדעתי להעדיף משמעות אחת על פני רעותה. דוגמאות לכך שנעשה שימוש ב"יהדות ספרד" למשמעות המרחיבה: במסגרת אקדמית, ראו לדוגמא "מרכז אלישר למורשת יהדות ספרד" באוניברסיטת בן גוריון. הפרסומים של המרכז עוסקים בהגדרה המרחיבה. במסגרת השיח הציבורי, ראו לדוגמא כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, כאן, וכאן. נכון הוא שישנם ביטויים נוספים ל"יהדות ארצות האסלאם" כמו "יהדות המזרח" וכיוב', אבל זה לא מעלים את המציאות בה ל"יהדות ספרד" יש גם משמעות מרחיבה שנעשה בה שימוש תדיר.

אני לא מתנגד לאיחוד שני הערכים, אבל במתכונת של הפניה מערך אחד למשנהו, ולא שהערך "יהדות ספרד" יתייחד רק להגדרה המצמצמת. הצבעת מחלוקת זו מבקשת לעשות שני דברים. מצד אחד לאחד בין שני הערכים - ועם זה אני לא רואה בעיה; ולייחד את הערך "יהדות ספרד" למשמעות המצמצמת - ולזה אני מתנגד. Mort - שיחה 23:36, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

המשך דיון[עריכת קוד מקור]

אין סיבה שהערך ספרדים לא ישרת את מובנו העיקרי בעברית - העם הספרדי. יהודים ספרדים הוא השם המיטיב לתאר את היהודים שמוצאם מספרד. לגבי האיחוד - אני מציע לאחד גם את יהדות ספרד (העידן המודרני). איתןשיחה 23:24, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

כתבתי לפני התנגשות עריכה: :אני אישית חושב שכשאומרים "ספרדים" היום מתכוונים ליהודים ספרדים. ולמעשה אין ביטוי כזה, יהודים ספרדים. על העם הספרדי ניתן לכתוב בספרדים (עם). ובכל מקרה זה לא הנושא כרגע. לגבי הנושא השני - אם תסתכל בערך האיברי, תראה שבעצם הוא מפנה אל העידן המודרני בתור ערך מורחב, ואם כך אין בעיה כל כך גדולה. רק צריך להרחיב אותו, זה הכול... בכל מקרה, אני מבקש למקד את הדיון כרגע, ולא לסטות לכיוונים שפתחת. באלה נדון אחרי ההצבעה הנוכחית. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:33, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
הלל, לצערי אתה ממש טועה. סופרים ספרדים, עיתונאים ספרדים וכדורגלנים ספרדים. ספרדים כשם תואר לש"סניקים נהוג אולי רק בעולם החרדי. איתןשיחה 23:39, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
מבלי להביע עמדה - למה ההצבעה נפתחה לפני שהצד השני הביע את עמדתו? לא הוגן. עידושיחה 23:30, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
מחקתי אותם. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:33, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

השימוש בשיח הציבורי בביטוי "יהדות ספרד"[עריכת קוד מקור]

מורט הביא רשימה של קישורים המוכיחים לדבריו שבשיח הציבורי קיים הביטוי "יהדות ספרד" כמתייחס ל"ספרדים". בדקתי את הקישורים וכמעט תמיד ההקשר הוא ליהדות ספרד במובנה ההיסטורי דווקא, דהיינו כקישור לערך הנוכחי על חצי האי האיברי. גם "הקרן למורשת יהדות ספרד" מדברת על מורשת, דהיינו על יהדות היסטורית ולא על הספרדים המקיימים את המורשת הזו ומזדהים איתה. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:43, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

יש כאן עניין של זהות. הקרן למורשת ספרד עוסקת גם ביהדות עיראק שאין לה כמעט קשר גנאולוגי ליהדות ספרד ההיסטורית אבל יש קשר של זהות בין כל יהודי ארצות האסלאם. כך גם בדוגמאות האחרות שהבאתי. Mort - שיחה 23:48, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
זה עניין אחר. מה שאתה אומר הוא שלעתים יהדות ספרד משמש ככינוי ליהדות ארצות האסלאם. אין בעיה: כתוב הפניה בתחילת הערך, לערך יהדות ארצות האסלאם ובלצ"ג (=ובא לציון גואל, לטובת מאותגרי הרשת"בים). הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:54, 9 בספטמבר 2008 (IDT)

גוגל חד משמעי - רובם המוחלט של האזכורים של "ספרדים" מתייחסים לבני עדות המזרח [1] [2]. תפקידנו לתאר את המציאות, לא לייפות אותה. יחסיות האמת • י' באלול ה'תשס"ח 00:19:45

יחסיות, לא הבנתי בכלל מה אתה אומר. אני מבחין בין 'יהדות ספרד' לבין 'יהודים ספרדים' (בלי קשר למוצא), ואילו אתה דן בכך ש'ספרדים' כולל גם בעלי מוצא מארצות אסלאם אחרות, שעל כך לא חלקתי. אשמח אם תרחיב בפסקת הדיון. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 00:22, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
נראה שסבך הערכים הזה הצליח לבלבל גם אותי. יחסיות האמת • י' באלול ה'תשס"ח 00:25:18

בקשה[עריכת קוד מקור]

תחת הכותרת "עמדות הצדדים" מופיעים הנימוקים, בלי העמדות שאותן הם מנמקים. אני מבקש משני הצדדים להוסיף פירוט של הערכים כפי שהם מציעים שיכתבו, במתכונת של דף פירושונים: * יהדות ספרד - ...; * ספרדים - ...; * יהודים ספרדים - ...; וכן הלאה. עוזי ו. - שיחה 03:28, 10 בספטמבר 2008 (IDT)

נמנע[עריכת קוד מקור]

לא יודעת איך להצביע, ספרדים הם תושבי ספרד כמו שרוסים הם תושבי רוסיה ולא אלו שעלו ממנה. יוצא מדינה מסוימת הם יהודי..., כמו יהודי גרמניה (או יהדות גרמניה) ובעבר יהדות אשכנז. לכן צריך להפריד בין הערך ספרדים שצריך להיות מיועד לתושבי ספרד, בין הערך יהדות ספרד שצריך לדבר על היהודים בספרד במהלך כל הדורות ובין הערך מזרחיים (או שם דומה) שיתייחס גם לקהילות יהודי ספרד שהתבססו בארצות אחרות. מלכת אסתר - שיחה 00:47, 10 בספטמבר 2008 (IDT)

השגתך אינה על ההצבעה הנוכחית (שיהדות ספרד צריך לעסוק ביהודים בספרד במהלך הדורות), אלא על מה שנתון למחלוקת לאחר מכן (שולית יותר בעיניי) - האם הערך ספרדים יעסוק בעם הספרדי או ביהודים הספרדים. לעניות דעתי בשיח הציבורי היחס הוא 90 ל-10 לטובת היהודים, אבל זה כבר נושא לדיון אחר. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 00:54, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
נתת דוגמא טובה למה ספרדים צריך לתאר את העם הספרדי, כפי שרוסים את העם הרוסי, למרות שבישראל רוסים משמעו יוצאי רוסיה איתןשיחה 22:05, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
אין לי התנגדות לזה באמת, בפרט כשאני רואה שזה הקונצנזוס. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 22:10, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
אני נגד ונימקתי את עמדתי בעניין לעיל. יש גם לשים לב שהמילה ספרדים משמעותה בלועזית Sephardim. בכל אופן מנוסח ההצעה ברור שההצבעה הזו אינה עוסקת בשאלה מה ייכלל בערך ספרדים, זה נאמר במפורש. יחסיות האמת • י' באלול ה'תשס"ח 22:42:53

בקשה מיוחדת[עריכת קוד מקור]

מאחר וההגדרה של יהדות ספרד קצת מסובכת - הגדרה מרחיבה והגדרה מצמצמת. אני מציע להשאיר את הערך "יהדות ספרד" כמעין דף פירושונים מורחב, להכניס בתוך הגדרה מרחיבה הפניות מתאימות לערכים מורחבים: ספרדים, יהדות ארצות האסלאם, מזרחים, יהדות ספרד (העידן המודרני), נוסח הספרדים ועוד. ובהגדרה מצמצמת להפנות לערך מורחב: יהדות ספרד (חצי האי האיברי). המצב כמו שהוא עכשיו כשכל הערכים ביחד נמצאים בראו גם בהחלט מבלבל. לכן אני מבקש לבצע זאת באופן יוצא מן הכלל במהלך ההצבעה.--‏Avin שיחה23:47, 10 בספטמבר 2008 (IDT)

אני נגד. יהדות ספרד מייצגת את היהודים תושבי ספרד איתןשיחה 23:56, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
אני בעד ההצעה של אבי.
איתן, יהדות ספרד כבר יותר מ-500 שנה לא מייצגת את היהודים תושבי בספרד, אלא את אלה שגורשו ממנה ואת צאצאיהם. בהגדרה יותר מרחיבה את כל יהדות ארצות האיסלם. בהגדרה עוד יותר מרחיבה, בעיקר בארץ, את כל מי שאינו אשכנזי. רחל - שיחה 10:04, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
אמירה עקרונית: כל שינוי במהלך ההצבעה תמיד גורם לבלבולים רבים. לעצם העניין: "יהדות ספרד" היא היהדות שחיה בספרד, כאשר יש גם כאלה שמתייחסים לכל יהדות ארצות האסלאם בשם זה; לשם כך מספיק "פירוש נוסף" בראש הדף. הציבור שרחל מתייחסת אליו מכונה בדרך כלל "ספרדים" או "יהודים ספרדים" (ככל יהודי מארץ מוצא מסוימת - לדוגמה ההבדל שבין יהדות אשכנז ההיסטורית, לעומת אשכנזים העכשוויים). וזו בעצם ההצעה שהצעתי. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 10:09, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
העניין הוא שיהדות ספרד בניגוד ליהדות אשכנז מתייחסת ליהודים שחיו וחיים מחוץ לספרד. אתה לא יכול להגביל את המושג רק לתקופה שלפני הגירוש וליהודים שחיים עכשיו בספרד, כי זה בפירוש לא נכון. אני שייכת ליהדות ספרד גם אם לא הייתי מעולם בספרד. רחל - שיחה 11:43, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
גם הערך (הלקוי) יהדות אשכנז עוסק (מלבד הקדמתו) ביהודים שחיו וחיים באירופה. זאת לעומת אשכנזים (הלקוי גם הוא) העוסק ביוצאי אירופה וצאצאיהם. אותה הבחנה יש להבחין גם כאן. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 12:06, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
הרעיון של Avin מצוין. מלמד כץשיחה 12:16, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
אני חולק על הטענה ש"ההגדרה הרחבה" קיימת בכלל באופן נפוץ למונח יהדות ספרד. אני חושב שכשם שיהדות אשכנז אינה דף פירושונים (וכן יהדות הולנד וכו'), כך לא צריך לעשות זאת ביהדות ספרד. מספיק להוסיף "פירוש נוסף" למעלה. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 12:19, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
מהדיון עולה שקוראים יכולים להתבלבל בין כמה מושגים כשהם רואים את הצירוף "יהדות ספרד". עלינו לנסות ללכת לקראתם. מלמד כץשיחה 12:22, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
לא התנגדתי ל"פירוש נוסף". השאלה היא מהי המשמעות העיקרית, ואילו משמעויות הן משניות לביטוי. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 13:16, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
Avin אומר בעצם שאין משמעות ראשית, והדיון כאן, שבו ניתנו טיעונים טובים מכל הצדדים, מהווה מעין הוכחה לכך. האם ניתן להוסיף את האופציה של הפיכת יהדות ספרד לדף פירושונים להצבעה, או שאפילו לראות בו הצעת פשרה שיכולה לסיים את הוויכוח? מלמד כץשיחה 14:35, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
הפיכת הערך לדף פירושונים בעצם פירושה עמדת הצד השני, הרואה בערך כפי שהוא עכשיו מעין "דף פירושונים" מורחב. הללשיחה • י"א באלול ה'תשס"ח • 14:57, 11 בספטמבר 2008 (IDT)

הלל, אנו לא עוסקים כאן בהורדת ידיים (עמדת הצד השני או הראשון), אנו באותו צד, בנסיון לתת פתרון בהיר לנושא היסטורי רב מימדי עם מרחב גיאוגרפי החובק את כל העולם. היו דיונים בנושא כבר לפני יותר משנתיים והגענו למצב הקיים שלא מוצה עד תום ובהחלט הזנחנו אותו. לכן אני מבקש שננסה לתקן את הטעון תיקון במצב הקיים ואחר כך נצביע. בינתיים גם עמדות שני הצדדים לא מפורטות מספיק ולא ברור בדיוק על מה אנו מצביעים. אני מבקש גם התייחסות לבקשתי המיוחדת לעיל, אני לא מבקש לערוך אלא לשנות את התצוגה--‏Avin שיחה20:12, 11 בספטמבר 2008 (IDT)

אולי כדאי להפוך את יהדות ספרד לדף פירושונים רגיל שבו כל אחת מההפניות מוסברת בשורה בודדת. אנו רואים בדיון שאין משמעות שמקובלת על כולם לגבי המונח "יהדות ספרד" ואנו לא יכולים לדעת למה התכוונו הקוראים שהגיעו לערך. זה נראה כמו מצב קלאסי לפתיחת דף פירושונים רגיל. מלמד כץשיחה 20:21, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
כמו שאמרתי, ההצעות שהצעתם יכולות להיכלל תחת ההצעה השנייה (והן בהחלט טובות יותר מהמצב הקיים!). הייתי מסכים להוספת האפשרות הזו ופתיחת ההצבעה מחדש, אלא שבאופן כללי לא מומלץ כידוע לכם שתהיינה יותר משתי חלופות בהצבעה. לכן אני מציע שאם אפשרות א' תזכה, תהיה הצבעה (או קונצנזוס) האם ספרדים ייוחד לעם הספרדי או ליהודים יוצאי ספרד, ובמקרה שאפשרות ב' תזכה, תהיה הצבעה (או קונצנזוס) האם להפוך את הדף מ"דף פירושונים מורחב" לדף פירושונים רגיל. הללשיחה • י"ב באלול ה'תשס"ח • 20:51, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
במצב הקיים מה שבטוח הוא שיש לאחד את ספרדים ואת יהדות ספרד לדף פירושונים מורחב או רגיל מאחר והתוכן שלהם הוא חופף פרט לחרדים ספרדים שיכול להכלל בחלופה שנבחר.--‏Avin שיחה01:31, 12 בספטמבר 2008 (IDT)

הבהרה[עריכת קוד מקור]

בהצבעה שלי לאפשרות א' כוונתי שבהחלט תהיה תבנית 'פירוש נוסף' בראש כל אחד מהערכים. אין צורך בדף פירושונים, משום שלכל מושג יש לכל היותר שני פירושים. להלן איך שאני רואה את אפשרות 1:

הכי פשוט, הכי קל. רונן א. קידר - שיחה 10:06, 12 בספטמבר 2008 (IDT)

מסכים (אם כי איני בטוח שיש צורך בפירוש נוסף ביהודים ספרדים). הללשיחה • י"ב באלול ה'תשס"ח • 10:20, 12 בספטמבר 2008 (IDT)
רונן, אתה מתעלם מקיומו של ציבור גולי ספרד וצאצאיהם, על שפתם ותרבותם שנמשכים עד היום. אין שום קשר בין יהדות ספרד שהתקיימה לפני גירוש ספרד ובין יהדות ספרד הנוכחית שהיא בעלת שורשים אחרים לגמרי (בחלקה הגדול פליטי מלחמת העולם השנייה שמצאו מקלט בספרד) ותרבותה אינה יונקת מהשורשים הקדומים של יהדות ספרד. מדובר בשתי קהילות נפרדות. יש יהודים הרואים את עצמם ספרדים, אך לא מתפללים לפי שום נוסח, הם ספרדים הודות למורשתם ולשפת הלדינו, כמו מרבית יהדות בולגריה וגם אחרים. בברכה. ליש - שיחה 10:36, 12 בספטמבר 2008 (IDT)
גם אני איני מתפלל לפי שום נוסח, ובכל זאת איני ספרדי. אתה רוצה להבחין בין ספרדים בדתם לבין ספרדים במוצאם? זה עדיין לא פוטר אותנו מלייחס את יהדות ספרד ליהודים שחיו ושחיים בספרד (עם ההבחנות שלך בעניין|), ולייחס את ספרדים לעם הספרדי.

אם יש לך בעיה עם יהודים ספרדים, אפשר לפתוח עוד ערך - יוצאי ספרד. איתןשיחה 00:33, 14 בספטמבר 2008 (IDT)

רק משתמשים רשומים בעלי 100 עריכות במרחב הראשי או במרחבים המשיקים לו במהלך 90 הימים שקדמו לתחילת ההצבעה (כלומר עריכות דפי שיחה, שיחות תמונות, שיחות קטגוריות, שיחות תבניות, דפי מדיניות וכדומה אינן נספרות) ו-30 ימים של פעילות הם בעלי זכות הצבעה בדיוני מחלוקת.

אין לפתוח את ההצבעה עד אשר שני הצדדים לא יכתבו את טיעוניהם. בהתאם לויקיפדיה:מלחמת עריכה אין להוסיף או לגרוע מאופציות ההצבעה שסוכמו על ידי הצדדים ללא הסכמתם, אלא אם כן הבורר אישר את השינוי.

איחוד הערכים והעברתם כמוצע[עריכת קוד מקור]

  1. מתבקש ‏Ori‏ • שיחההמורשת העולמית. פשוט עולמית! 23:21, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
  2. ספרדים הם תושבי ספרד, יהודים שחיים או שחיו בספרד הם יהודי ספרד, ויהודים הרואים עצמם כממשיכי יהדות ספרד הם יהודים ספרדים איתןשיחה 23:25, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
  3. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 23:44, 9 בספטמבר 2008 (IDT)
  4. סופר מריו - שיחה 09:55, 10 בספטמבר 2008 (IDT) ולהשאיר את ספרדים לתושבי ספרד
  5. רונן א. קידר - שיחה 11:47, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  6. הגיוני מאוד. ברי"אשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 13:50, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  7. יהדות ספרד ליהודים שחיו/חיים בספרד, עם הפניית פירוש נוסף ל"יהודים ספרדים". "ספרדים" לעם הספרדי. גיאגיאגיא - שיחה 14:02, 10 בספטמבר 2008 (IDT).
  8. קוני למלי' באלול ה'תשס"ח14:57, 10 בספטמבר 2008 (IDT) אולי צריך לחשוב על שמות אחרים
  9. כמו גיאגיאגיא ליז'אנסק - שיחה 18:55, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  10. כמו גיאגיגיא. ‏עדיאל19:18, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  11. לתוך הערך ספרדים, כמובן. יחסיות האמת • י' באלול ה'תשס"ח 22:44:01
  12. מסכים בדיוק עם גיא. נינצ'ה - שיחה - פתרו את החידה, אם תוכלו. 14:07, 14 בספטמבר 2008 (IDT)

השארת המצב הקיים או פתרון ביניים (ראו הסבר)[עריכת קוד מקור]

  1. בעד השארת המצב הקיים (מה זו בכלל ההצבעה המוזרה הזו על "או פתרון ביניים"? אחר כך נתווכח אם המצביעים כאן היו בעד המצב הקיים או פתרון ביניים?). לא רק ש"יהדות ספרד" לא יכולה להיות ערך יחיד שכן מדובר בקהילות שונות ללא רצף הראויות לערכים נפרדים, גם המובנים השונים של המושג, כפי שהציג מורט לעיל, דורשים מצב מורכב יותר וערכים מפוצלים. חוץ מזה מדהים בעיני איך דיון ארוך כערך הגלות שנערך בעבר עד שהגיע לקונצנזוס מופר כאן באבחת מקלדת להצבעה בה לא יהיה שום דיון דומה. בעיני זו דוגמא להצבעה רעה ואנטי-אינטלקטואלית, בה שאלה מהותית מצומצמת להכרעה חפוזה ללא כל סיבה נראית לעין זולת חוסר סבלנות. חבל. אורי שיחה 02:33, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
    -איני מבין מדוע אינך כותב זאת בדיון למעלה. בקצרה, "יהדות X" היא היהדות של ארץ מסוימת. כך גם יהדות ספרד. הללשיחה • י' באלול ה'תשס"ח • 09:10, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  2. YHYH ~ שיחה 07:03, 10/09/2008
  3. גם אם תחליטו אחרת, המציאות היא המצב הקיים. בברכת שנה טובה, דניאל ונטורה - שיחה 11:35, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  4. בית השלוםשיחה • י"ב באלול ה'תשס"ח • 11:43, 12 בספטמבר 2008 (IDT)
  5. דורית 12:21, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
  6. בבניית הערכים למצב הנוכחי הושקעה מחשבה רבה ולא מעט עבודה - הניסיון לשנות רק יפתח קן צרעות ומכאן והלאה רבים יבואו וימשכו לכל הכיוונים האפשריים. חבל שלא קוראים את הדיונים הקודמים ורצים לשנות מבלי להשקיע בכך מחשבה מתאימה. ליש - שיחה 18:47, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
    אריה, אני קצת מתפלא עליך. המצב הנוכחי הוא לא תקין, שלא לומר בלתי נסבל. ערך כפול לאותו נושא, שמות ערכים לא מייצגים, פיצול מיותר - הכל קיים כאן. איתןשיחה 22:45, 10 בספטמבר 2008 (IDT)
    לא מדובר בערך כפול, מדובר בפירושונים. בברכה. ליש - שיחה 00:54, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
  7. המצב הקיים אולי אינו אופטימלי, אבל הוא יותר טוב ממה שמוצע כאן. רחל - שיחה 11:49, 11 בספטמבר 2008 (IDT)
  8. מלמד כץשיחה 12:20, 11 בספטמבר 2008 (IDT). מוזר שנפתחה הצבעה בלי שהדיון מוצה. לגופו של עניין - הרעיון של Avin להפוך את יהדות ספרד לדף פירושונים מצוין. הרי מהדיון עולה שאכן יש כמה פירושים למושג. חבל שהאופציה הזו אינה אחת האפשרויות בהצבעה.
  9. --‏Avin שיחה01:39, 12 בספטמבר 2008 (IDT). אני מציע דף פירושונים מורחב או רגיל לאיחוד של יהדות ספרד או ספרדים. כללית יש למצות את המצב הקיים ורק אחר כך לנסות לשפר.

תוצאות ההצבעה[עריכת קוד מקור]