טיוטה:דנאידות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
הדנאידות
Δαναΐδες
הדנאידות הורגות את בעליהן, מיניאטורה מאת רובינט טסטרד
הדנאידות הורגות את בעליהן, מיניאטורה מאת רובינט טסטרד
תפקיד נסיכות לוב
תרבות יוון העתיקה
אב דנאוס

במיתולוגיה היוונית, הדנאידותיוונית עתיקה: Δαναΐδες) היו חמישים בנותיו של דנאוס (אנ'). במטמורפוזות, אובידיוס מתייחס אליהם כאל הבלידות על שם סבן בלוס (אנ'). הן היו אמורות להתחתן עם 50 בניו (אנ') של אחיו התאום של דנאוס, איגיפטוס (אנ'), מלך מצרים המיתולוגי. בגרסה הנפוצה ביותר של המיתוס, כולן מלבד אחת הרגו את בעליהן בליל הכלולות שלהם ונידונו לבלות נצח בשדות הענישה בסחיבת מים בכדים דולפים. במסורת הקלאסית, הם באו לייצג את חוסר התוחלת של משימה שחוזרת על עצמה שלעולם לא ניתן להשלים (ראה גם סיזיפוס ואוקנוס (אנ')).

דנאוס לא רצה שבנותיו ימשיכו בנישואים. הוא ברח איתם בסירה הראשונה לארגוס. דנאוס הסכים לנישואי בנותיו רק לאחר שאיגיפטוס הגיע לארגוס עם חמישים בניו כדי להגן על האוכלוסייה המקומית, הארגיים, מכל קרבות. הבנות נצטוו על ידי אביהן להרוג את בעליהן בליל הכלולות, ואת זה עשו כולן מלבד אחת, היפרמנסטרה (אנ'), שחסכה זאת מבעלה לינסיוס (אנ') כי כיבד את רצונה להישאר בתולה. דנאוס כעס על כך שבתו סירבה לעשות כפי שהורה ולקחה אותה לבתי המשפט בארגוס. לינסאוס הרג את דנאוס כנקמה על מות אחיו, והוא והיפרמנסטרה הקימו את שושלת השליטים דנאיד (אנ') בארגוס. בגרסאות אחרות של המיתוס, דנאוס עצמו חיתן את היפרמנסטרה ולינסאוס.

שאר 49 הבנות קברו את ראשי חתניהן בלרנה וחלקו כבוד לגופותיהם מול העיר. האלים אתנה והרמס טיהרו אותם בפקודת זאוס. לאחר מכן, הם נישאו בשנית על ידי בחירת בני הזוג שלהם במרוצים (או שאביהם העניק אותם למנצחי התחרות האתלטית). כמה חשבונות מספרים שעונשן בטרטרוס היה נאלץ לשאת כד למלא כד (פיתוס) ללא תחתית (או עם חורים) כדי לשטוף את חטאיהן. מכיוון שהמים כל הזמן דלפו, הם תמיד ינסו למלא את הכד. מיתוס זה קשור כנראה לטקס הנוגע לסגידה למים, והדנאידות היו נימפות מים.

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקינתונים