טיוטה:משה שוסטר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

משה ישכר שוסטר (י' אלול תרס"ט - ג' חשוון תשנ"א) היה גבאי צדקה בבני ברק.

קורות חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

רבי משה שוסטר נולד בסטאניסלוב. אביו איסר צבי שוסטר מצאצאי הקצות החושן והט"ז. הב"ח והתויו"ט. מתלמידיו של רבי יהודה צבי מסטרעטין . אמו מרת טויבא רושא.

אשתו בזו"ש מרת חנה שוסטר [אשת חסד]

בתו היחידה מרת יוטא פייגא גרוס בני ברק אשת הרב צבי אריה [הערשל] גרוס איש חינוך

רבותיו מהרי"ד מבעלזא. מהר"א מבעלזא. ועוד

למד בקלויז של בעלזא בקראקא (קראקוב) ובישיבת לומזא בליטא.

בהגיע לפרקו נשא לאישה את נכדת רבי אלימלך מליזענסק מרת זיסל וייסבלום ונולדו לו שלושה ילדים.

נשלח לרצות תקופה ארוכה מאסר בערבות רוסיה על עוון של הברחת נרות להדלקה בבתי כנסת ובזה ניצל מידי הנאצים. כל משפחתו נשלחו לתאי הגזים.

אחר השואה שהה בפרנוולד לתקופה ארוכה שם הקים את ביתו בזיו"ש עם מרת חנה בת הרב שמואל יצחק לנדאו מטשכנוב נכדת רבי זאב וואלף מסטריקוב. ומגזע רבי מיכל מזלאטשוב. והמגיד ממעזריטש. רבי משה מקוברין. ורבי שלמה מקארלין. בפערנוולד נולדו לזוג בתו היחידה.

בהמשך עלה לארץ ישראל והתגורר בבני ברק. 18 שנה אחר עלייתו נודע לו שאחיו יואל דב נשאר בחיים ומתגורר ברוסיה אחר כשנתיים עלה לארץ והתאחדו לשמחתם.

כשנודע לו על נזקק לא השתהה ומיד הפעיל את כל מרצו לעזרה ובתמיכה גופנית ונפשית. וכשהמצב הצריך ידע להקים צוות מאולתר לטפל בכל ענין ולא ידע מרגוע לנפשו עד שכל אחד מהנזקקים היה מרוצה.

היתה לו תעוזה נדירה לחזור ולבקש שוב ושוב מאותו נדיב באותו מעמד עבור נזקקים שונים. ביודעם שלא את טובתו ונוחיותו מבקש. רשמו לו צ'קים עם סכומים אדירים.

זמן רב אחרי פטירתו התמלאו תיבת דואר בביתו עם מכתבי בקשות עזרה מאומללים שפטירתו לא נודע להם ותמהים מדוע הפסיק את תמיכתו הקבועה.

שוסטר זכה לקירבה יתירה אצל גדולי התורה והאדמורים בצורה גורפת. גם היה בן בית אצל הצדיקים הנסתרים רבי משה יעקב רביקוב המכונה הסנדלר וחבורתו.

היטיב להגדיר האדמו"ר מטשערנוביל את מהותו של רבי משה. בהסבירו שיש שני סוגי בני אדם אחד בעל רגש ואחד בעל השגה ואצל רבי משה למרבה הפלא שימשו שניהם בעירבוביא היה מלא תוכן ובר השגה כענקי הרוח ומצד שני היה בעל רגש גדול.

ביום ההילולא של הרבי מרוזין ג' חשוון תש"נ בשובו מהלוויה של ידידו רבי ברוך אינדיג. פנה אל אחד ממיודעיו ואמר לו בהתרגשות. "ביום ההילולא של הרוזינער אין דינים בשמים" חסד ורחמים שורים בכל העולמות. עיצומו של יום מכפר. מה עצומה הזכות להסתלק מן העולם ביום קדוש זה... לפקודת השנה ג' חשוון תשנ"א זכה בכך.

הלוויתו יצאה מבית המדרש בעלזא ברח' בעלזא 5 בבני ברק ששם התפלל בשנותיו בארץ ישראל ושם היה מחלק בכל בוקר עוגות לעילוי נשמתם של יהודים אשר הבטיח להם עוד בזמן שהותו בכלא רוסיה לזכור את ימי פטירתם ואמר עליהם קדיש.

בהלוויה השתתפו הרבה מגדולי צדיקי הדור. האדמו"ר מאמשינוב שליט"א ליווה אותו דרך ארוכה ברגליו עד אחר הקבורה.
נפטר ב-ג' חשוון תשנ"א בבני ברק. נקבר סמוך לציון רבו מהר"א מבעלזא בהר המנוחות בירושלים.

מקורות: ספר "חיים שיש בהם" ברוך לב

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:גבאי צדקה