יומנו של חנון - יציאת חירום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
יומנו של חנון - יציאת חירום (12)
Diary of a Wimpy Kid: The Getaway
כריכת הספר בעברית
כריכת הספר בעברית
מידע כללי
מאת ג'ף קיני
שפת המקור אנגלית
סוגה ספרות ילדים
רומן גרפי
קומדיה
הוצאה
הוצאה בשפת המקור Amulet Books (ארצות הברית)
Puffin Bookd (אנגליה)
תאריך הוצאה 2017
מספר עמודים 224
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה ביתן
תאריך 2017
תרגום ארז אשרוב
סדרה
סדרת ספרים יומנו של חנון
ספר קודם הכל או כלום
הספר הבא המלחמה הקרה

יומנו של חנון- יציאת חירוםאנגלית: Diary of a Wimpy Kid: The Getaway) הוא הספר השנים עשר בסדרת הספרים "יומנו של חנון" שנוצרה על ידי ג'ף קיני. הספר נחשף במהלך אירוע בשידור חי ב-YouTube במסגרת יום השנה העשירי ליציאת הספר הראשון בסדרה,[1] ויצא לאור ב-7 בנובמבר 2017 באנגלית ובעברית.[2][3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הוריו של גרג הפלי מחליטים לוותר על חג המולד ולטוס ל"איסלה דה קורלס" (אי האלמוגים) לאחר שמודעה שראו הזכירה להם את אתר הנופש, בו הם בילו את ירח הדבש שלהם. גרג העדיף להישאר בבית בזמן החג ולא רצה לצאת לנופש.

בערב חג המולד בני המשפחה נוסעים לשדה התעופה, הם מתעכבים לאחר סדרת תקלות, אך מגיעים לבסוף לשדה התעופה. מכיוון שלא הספיקו לפרוק את המזוודות באזור הורדת הנוסעים, פרנק (אביו של גרג) וגרג צריכים לחזור מאוחר יותר עם המזוודות. גרג דורך בתוך שלולית שלג והם מפספסים את האוטובוס לטרמינל, לכן הם נאלצים ללכת אליו ברגל.

בשדה התעופה, הם מבינים שהמזוודות שלהם כבדות מדי, ולכן הם מכניסים כמה בגדים לתוך מטען היד שלהם. הם נכנסים לתור לבידוק הביטחוני, אך אחד הילדים בתור פותח כמה רצועות מפרידות וכל הטורים מתערבבים, ולבסוף משפחתו של גרג מוצאים את עצמם בסוף התור. לאחר הבידוק הביטחוני, הם נלחצים מכך שעלולים שלא להספיק את הטיסה, ומשתמשים ברכב עבור בעלי מוגבליות כדי להגיע לשער שלהם בזמן. כשהם מגיעים לשער, הם מגלים שהטיסה נדחתה. גרג שומע שלטיסה יש "אובר-בוקינג", אבל אמו של גרג, סוזן, מונעת ממנו להתנדב לוותר על הטיסה בתמורה ללינה במלון שדה התעופה ו-300$, והם עולים על המטוס.

גרג מתרשם מהמושבים של המחלקה הראשונה לפני שהוא מגלה שהוא צריך לשבת במחלקת התיירים. עם זאת, פרנק אסף מספיק מרחק טיסה בזכות כל נסיעות העסקים שלו בשביל לשבת במחלקה הראשונה. במחלקת התיירים, סוזן, רודריק ומני יושבים בחלק הימני של המטוס. גרג מגלה שיש לו שני מושבים נוספים לעצמו, עד שמאוחר יותר זוג עם תינוק עולה על המטוס. בני הזוג מתיישבים משני צידיו עם התינוק. גרג הופך פרנואידי כשהוא צופה בסרט הבטיחות ומתחיל לשאול את הדייל על אירועים חריגים שיכולים לקרות. גרג מנסה להשעין את הכיסא שלו, אבל כשהוא שואל את הדייל איך לעשות זאת, הוא מסביר לו שהוא לא יכול, כי מאחוריו נמצאת יציאת חירום. הוא מנסה להחליף מושבים עם פרנק שבמחלקה הראשונה, אבל לפני שהוא מצליח לצאת מהמושב, רודריק משיג אותו. הוא החליט להישאר בשירותים של המטוס כי התינוק שלידו התחיל לעצבן אותו, וחזר למושב שלו אחרי שהרגיש רעידות במטוס.

כאשר הם נוחתים, ביום חג המולד הם יוצאים מהמטוס ועולים על האוטובוס לאתר הנופש "איסלה דה קורלס". גרג מתלהב מהפעילויות המציע אתר הנופש המוצגות על מסך באוטובוס ומתחיל להבין למה המשפחה הגיעה לשם, הוא פונה אל פרנק וסוזן כדי להתנצל ומוצא אותם מתנשקים. כשהם מגיעים לאתר הנופש, פרנק וסוזן מאוכזבים כי הוא השתנה מאז הפעם האחרונה שביקרו בו, ועכשיו הוא מפוצל לצד המשפחות (הצד הרגוע) ולצד המבוגרים (הצד הפרוע) והמלון שבו הם היו בירח הדבש שלהם נמצא עכשיו בצד הפרוע. המשפחה מגלה שהם לקחו מזוודה ששייכת למשפחה אחרת במקום המזוודה שלהם. הם מתקשרים לחברת התעופה ומגלים שהמזוודה שלהם נשלחה חזרה הביתה. הבגדים היחידים שיש להם הם אלה שלקחו איתם בתיקי העלייה למטוס. הם רוצים לקנות בגדים חדשים בחנות המזכרות, אבל פרנק מתנגד לקנות אותם כי הם יקרים מדי.

המשפחה הולכת לחקור את אתר הנופש ומסיימת בבריכה. גרג עומד לנוח בכיסא כאשר "מנהל הכיף" מופיע וגורם לכולם לזוז. גרג נאלץ לקחת חלק בשני משחקים. לאחר מכן, גרג רואה איגואנה ענקית ליד הבריכה והוא מודאג, אז המשפחה הולכת לאכול ארוחת צהריים. גרג ובני משפחתו מנסים לאכול בחוץ; אבל ציפורים וחרקים הורסים להם את המנות. פרנק חוטף כאבי בטן, והם חוזרים אל הסוויטה שלהם.

למחרת, גרג משתמש במקלחת שנמצאת מחוץ למבנה. כשהוא יוצא מהמקלחת ובא ללבוש את נעלי הבית שלו, יוצא מהן עכביש ענקי. לגרג יש פחד מעכבישים, לכן הוא קורא לשירות חדרים, אבל הבחורה שעונה לו אומרת שהשלט "נא לא להפריע" תלוי על הדלת. הבחורה אומרת לו שהוא צריך להזמין מזון כדי שמישהו יבוא, והמלצר שמגיע עם האוכל מפחד גם כן מעכבישים. לבסוף, הם מצליחים ללכוד את העכביש ולהדיח אותו באסלה. בזמן שהמשפחה הלכה לחוף ופרנק נשאר בחדר, הוא מוצא את העכביש דבוק למכסה האסלה. בני המשפחה רוצים ללכת לפעילויות המוצעות באתר, אבל לפני זה הם צריכים למצוא את רודריק, שהיה באזור הנוער ועזר לבחורה להוציא את הפירסינג בשפתיים שלה מרשת הכדור- עף. הם נהיים רעבים, אז הם הולכים למסעדה במועדון הגולף ונאלצים לעזוב כי הם לא מתאימים ל"קוד הלבוש". הם הולכים לבר הנמצא בתוך הבריכה ולומדים שם על קוף שחוזר לשתות בו מדי יום. הם בורחים משם לאחר שמני משנה את הערוץ בטלוויזיה לתוכנית מצוירת וזורק את השלט הרחוק למים. גרג הולך לארקייד עם המטבעות שצבר ב"צלילה לאוצר", והמשפחה חוזרת מאוחר יותר לחפש את רודריק. הבחורה שרודריק עזר לה קודם, עכשיו חברה שלו. בערב, הם הולכים לראות בקיעת צבי ים. בדיוק כשהם עומדים לעזוב, הצבים מתחילים לבקוע, אבל הם מאבדים את דרכם אל הים בגלל הבזקים ממצלמות הטלפונים של אנשים.

למחרת, סוזן הולכת לספא ופרנק הולך לחדר הכושר, רודריק חוזר לאזור הנוער וגרג לוקח את מני לבריכה. סוזן מזמינה שייט של שלושים דקות לכל המשפחה. הקפטן מציע להם לרדת מהסירה לצלילה. גרג נלחץ לאחר שקרא על חיות ים קטלניות, ויוצא מהמים. כשהוא מתרומם כדי לעלות לסירה, הוא בולע כמות גדולה של מים וחושב שבלע סוסון ים. לכן הם נאלצים לחזור לאתר הנופש כדי שרופא יבדוק אותו. פרנק וסוזן סובלים ממחלת ים, אז המשפחה חוזרת לבריכה. הם פוגשים את "מנהל הכיף", שממשיך לחוג ליד הכיסא שלהם, אבל פתאום נעצר כשרואה שקית ניילון שקופה בדלי של מני. הוא מרים את הדלי ומגלה שזוהי למעשה צרעת ים שמני הבריח מהצלילה. מנהל הכיף מפיל בטעות את הדלי עם לתוך הבריכה ועובדי הבריכה נאלצים להוציא מהבריכה את כל האנשים, ומכיוון שאינם מצליחים למצוא את המדוזה, נאלצים לרוקן את הבריכה. המשפחה נמלטת מההמולה, ומגלים שרודריק לא איתם. מסתבר שהוא נשאר בים כשהם יצאו לצלול, וחטף מכת חום. הם חוזרים לסוויטה ומחליטים לבלות את יומם האחרון בחוץ.

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ערך מורחב – יומנו של חנון

דמויות ראשיות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • גרגורי (גרג) הפלי: גיבור הספר. נער מתבגר.
  • מני הפלי: אחיו הקטן של גרג. במהלך הספר הוא עושה שטויות שמסכנות אותו ואת שאר בני המשפחה.
  • פרנק הפלי: אביהם של רודריק, גרג ומני ובעלה של סוזן. מכריח את בני המשפחה לנסוע ל"איסלה דה קורלס".
  • סוזן הפלי: אמא של רודריק, גרג ומני. אשתו של פרנק מכריחה את בני המשפחה לנסוע ל"איסלה דה קורלס".
  • רודריק הפלי: אחיו הגדול של גרג. בדרך לטיול מתאהב. בסוף הספר חטף מכת חום.

דמויות משניות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • דייל: הדייל בטיסה של משפחת הפלי.
  • איש הכיף: האחראי על הכיף ב"איסלה דה קורלס".
  • רודריגו: בחור הטניס בקבוצה של גרג. הוא לא באמת מאמן טניס. בסוף הספר הופך להיות בן זוגה של הבחורה שבה רודריק התאהב.
  • מלצר: מגיש לגרג אוכל, בדומה לגרג מפחד מעכבישים ולבסוף הוא וגרג מנצחים "לכאורה" את העכביש בכך שמכניסים אותו לשירותים.
  • מאבטח: רודף אחרי משפחת הפלי אחרי שהם לוקחים למשפחה אחרת בגדים.
  • ראולי ג'פרסון: כמעט ולא מופיע בספר. חברו הטוב ביותר של גרג. במהלך הספר גרג מגלה תמונה של משפחת ג'פרסון בחג המולד נהנים, והוא רוצה להוכיח לראולי כמה המשפחה שלו יכולה להנות.

ביקורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שבוע לאחר צאתו לאור, זכה הספר לציון של 4.5 מתוך 5 באתר "Waterstones", מתוך 786 חוות דעת.[4]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]