לורדוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלורדוזאורוס
איור משוער של לורדוזאורוס

בהשוואה לאדם

תקופה
קרטיקון תחתון, 121–112 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
משפחה: איגואנודונטידים
סוג: לורדוזאורוס
מין: Lurdusaurus arenatus
שם מדעי
Lurdusaurus
טקה וראסל, 1999
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לורדוזאורוס (שם מדעי: Lurdusaurus; פירוש השם: "לטאה כבדה") הוא סוג דינוזאור צמחוני הקרוב למשפחת ההדרוזאוריים שהיה קרובו של האורנוזאורוס. הוא התגלה במרכז הסהרה בטנרה שבניז'ר במשלחת מ-1965 של החוקר פיליפ טקה (אנ') שגילתה מספר ממצאים כולל של האורניתופוד המוזר. משמעות שמו מלטינית: "lurdus" - כבד ו-"saurus" - לטאה/זוחל. שם המין היחיד בסוג, Lurdusaurus arenatus פירושו: "arenatus" - חול, עקב הימצאו במדבר טנרה מכוסה הדיונות.

דינוזאור זה בחייו הגיע לגובה 2 מטרים, לאורך 9 מטרים ולמשקל של 5.5 טונות בממוצע. האצבעות שלו היו מכוסות ברפידות בדומה לאלה של גמלים, מבנה שהתאים לחציית מדבריות והוא היה בעל גפיים אחוריות כבדות מעט יותר מהקדמיות, מה שאומר שאולי נע על שתיים בעת סכנה. המבנה שלו לא הזכיר מאוד הדרוזאור אמיתי, אלא היה בעל גוף שטוח יחסית שהזכיר אנקילוזאור, והחוקר תומאס ר. הולץ הבן הציע שהיה חצי אמפיבי בדומה להיפופוטם.

בתקופה בה חי היה המדבר גשום בהרבה מכיום וכלכל יצורי מים שונים ביניהם דגים גדולים, דינוזאורים גדולים כמו הסוקומימוס, הניז'רזאורוס או האורנוזאורוס וכן התנינאי הענקי סרקוסוכוס שאולי היה טורפו לצד מיני קרכרודונטוזאוריים מקומיים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לורדוזאורוס בוויקישיתוף