אורנוזאורוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןאורנוזאורוס

תקופה
קרטיקון תחתון, 125–112 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
קבוצה: דינוזאורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי עוף
תת־סדרה: צרפודה
סוג: אורנוזאורוס
מין: Ouranosaurus nigeriensis
שם מדעי
Ouranosaurus
טקה, 1976
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
שלד של אורנוזאורוס

אורנוזאורוס (שם מדעי: Ouranosaurus) הוא סוג דינוזאור צמחוני הקרוב למשפחת ההדרוזאוריים שמאובניו התגלו סמוך לאגדז שבניז'ר, בקצה הסהרה. נמצאו שני מאובנים של יצור זה. הוא תואר ב-1976 ומשמעות שמו היא: "לטאה אמיצה" או "לטאת שמיים", על שם הגיבור היווני אורנוס. הסוג כלל מין יחיד - Ouranosaurus nigeriensis.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אורכו של דינוזאור זה היה 7–8.3 מטר ומשקלו היה כ-4 טון מטרי. היו לו לסתות דמויות ברווז והיה לו מפרש גבי ענק שנמתח עד לזנבו, כמו של הספינוזאורוס שחי באותו אזור ויכל להגיע לאורך 63 ס"מ בזיז הראשי. דעות נוספות מעריכות שהזיזים שימשו ליצירת דבשת כמו של גמל או ביזון וכך לאגור שומן ולעזור לדינוזאור בנדודיו במדבר.

הוא חי בסמוך לנהרות שהיו בגדת הסהרה הקדומה ובהם חיו יצורים נוספים כמו הזאורופודים כמו הניז'רזאורוס, אורניתופודים כמו לורדוזאורוס (Lurdusaurus) וElrhazosaurus, תרופודים כמו הסוקומימוס ודמויי-תנינים כמו האנטוסוכוס, הארריפסוכוס, ה-Stolokrosuchus והסרקוסוכוס הענק שוודאי ניזון ממנו. בנהרות שחו דגים, כרישים וזוחלים מים כמו צבים. בשמים עפו פטרוזאורים שונים. נמצאו בליטות גרמיות בקדמת כל אחת מעיניו מה שהופך אותו לאורניתופוד היחיד בעל "קרניים"

בתרבות[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא אורנוזאורוס בוויקישיתוף
  • אורנוזאורוס, באתר GBIF (באנגלית)