לוריס איטי סונדלי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןלוריס איטי סונדלי
מצב שימור
מצב שימור: בסכנת הכחדהנכחדנכחד בטבעסכנת הכחדה חמורהסכנת הכחדהפגיעקרוב לסיכוןללא חשש
מצב שימור: בסכנת הכחדה
סכנת הכחדה (EN)[1]
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף לח
משפחה: לוריסיים
סוג: לוריס איטי
מין: לוריס איטי סונדלי
שם מדעי
Nycticebus coucang
בודארט, 1785
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לוריס איטי סונדלי (שם מדעי: Nycticebus coucang) הוא מין של פרימט איטי משפחת הלוריסיים מהסוג לוריס איטי. הוא חי בדרום תאילנד וסינגפור, מערב מלזיה, בסומטרה ובעוד איים קטנים באינדונזיה אך לא באי ג'אווה שם חי המין לוריס איטי ג'אווה ובאי בורנאו שם חיים המינים לוריס איטי קיאן ולוריס איטי בורנאי. מקור שמו הוא מתפוצתו באיי סונדה.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

לוריס זה מגיע לאורך 27–38 ס"מ ולמשקל 599–685 גרם והוא בעל פרווה חומה-אדמונית עד זהובה עם פס כהה על עורפו וגבו ופנים בהירות עם "מסיכה" בצבע הגוף בין העיניים לאף שסביבתו לבנה. החוטם דק וורוד והעיניים גדולות ביותר וכתומות כהות. הוא בעל אוזניים זקורות ואפורות וכפות גדולות. מתחת לבית השחי שלו ישנם בלוטות המייצרות ארס, תכונה נדירה ביותר אצל יונקים.

הלוריס הוא פרימט איטי שוכן עצים הפעיל בלילה אז הוא יוצא לשוטט ולחפש מזון של צוף פרחים, פירות, וגומי עצים וכן חסרי חוליות גדולים כמו עשים, חגבים, גמלי שלמה, עכבישים וטרף דומה ולעיתים גם חולייתנים קטנים. הלוריס הורג את טרפו באמצעות הארס שהוא מייצר ומלקק בכפות רגליו.

בין טורפיו של הלוריס בטבע מצויים עיט נצי מצויץ, פיתון מרושת ואף אורנגאוטן סומטרי תועד כטורף שלו לעיתים. האיום העיקרי על הלוריס הוא האדם, הצד אותו לרפואה עממית, הורס את סביבתו וסוחר בלוריסים כחיות מחמד.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא לוריס איטי סונדלי בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ לוריס איטי סונדלי באתר הרשימה האדומה של IUCN