לידור יוספי

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לידור יוספי
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 6 במרץ 1974 (בן 50)
ראש העין[1]
מוקד פעילות ישראל עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת הפעילות מ-1997
סוגה מוזיקה מזרחית, מוזיקה ים תיכונית
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לידור יוספי (נולד ב-6 במרץ 1974) הוא זמר ישראלי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לידור יוספי נולד ב-6 במרץ 1974, בשם דורון יוסף בעיר ראש העין. הוא התחיל את דרכו המוזיקלית בלהקות נוער מקומיות בראש העין והסביבה. בהמשך עבד כקלידן ולעיתים כמלחין של ליאור פרחי ושל נריה חובב.

לקראת צאת אלבום הבכורה שלו, במאי 1997, אימץ את השם לידור יוספי, בעצת המפיק שלו, יוסי בן דוד. בן-דוד כתב והלחין חלק ניכר משירי אלבום הבכורה של יוספי, "ראש בראש", כולל שיר הנושא. עוד בלטו באלבום "ספרי ילדה" (מילים: מיקי אפל, לחן: לידור יוספי) ו"נערתי" (מילים ולחן: אביחי מליחי). נחום עושרי עיבד את השירים, כאשר במימון האלבום השתתף חברו של יוספי ובן דודו של בן-דוד, הזמר חיים משה.

במהלך שנה זו נספה בנו בן השלוש של יוספי בשריפה שפרצה בביתם, לאחר שהפעוט שיחק במצית. בהמשך, התגרש יוספי מאשתו. את אלבומו השני של יוספי, "ילד אתה עולם" (1998), הוא הקדיש לבנו המנוח. האלבום נמכר בכ-40 אלף עותקים. באלבום נכללו שיר הנושא (מילים ולחן: מיקי מדר), "הדרך מתמשכת" (מילים ולחן: לידור יוספי) וכן דואטים של יוספי עם הזמר יואב יצחק בשיר "השחפים" (מילים: יוסי דוד, לחן: יוסי בן דוד ויואב יצחק), ועם הזמר חיים משה בשיר "תני לי" ( (מילים: יוסי בן דוד, לחן: יווני - ניקוס קרבלס), שהפך ללהיט גדול. נחום עושרי עיבד את כל שירי האלבום.

גם באלבומו הבא של יוספי, "הכל הפוך" שיצא ב-1999, הוא הקליט דואט עם חיים משה בשם "סודך גלי לי" (שהיה גרסה עברית של יוסי בן דוד ללהיט של הזמרת האמריקאית שר). עוד בלטו באלבום: שיר הנושא (מילים: אייל צברי), ו"התאהבתי" (מילים: יוסי בן דוד ואייל צברי) שהלחין יוספי עצמו, וכן חידוש לשיר "זירת חיי" שביצע במקור ישי לוי. עיבודי השירים נחלקו בין שי ראובני ונחום עושרי. נגנים באלבום: בתופים: אשר פדי, בבס גיטרה: אבי יפרח, נחום עושרי, בגיטרות: אבי סינגולדה ,נחום עושרי, יהודה קיסר, באקורדיון: בוריס אלייב, בדרבוקה: רוני דדון, בבוזוקי: אריס נחום, בכינור: ילמז טשצישמה, בסקסופון: ניצן עין הבר.

בשנת 2000 יצא האלבום "מרגיש כחול", בו הקליט יוספי דואט עם מיכל אמדורסקי - "שני עולמות ביחד" (מילים: נועם נתנאל, לחן: יוסי בן דוד), חידש את "מישהו הולך איתי" של עפרה חזה, וביצע גרסה עברית של אהוד מנור לשיר צרפתי - "אלין". תמיר צור עיבד את שירי האלבום. שני האלבומים הצליחו פחות מקודמיהם במכירות, ויוספי יצא להפסקה ממושכת, במהלכה החליף חלק מצוות העבודה שלו.

במרץ 2004 יצא אלבומו השישי, "רוצה לעוף", שכלל את השיר "חזרתי" (מילים ולחן: ברק רוני) וכן הדואט "תחשבי" (מילים ולחן: יאיר תותחני) עם נתי לוי. רובי בן שמעון עיבד את שירי האלבום.

בנובמבר 2005 יצא האלבום "תרקוד איתה הלילה", מתוכו בלטו שיר הנושא, ו"דלוק עליך אש" (מילים: ארלט ספדיה, לחן: יווני), שזכו להצלחה. את שירי האלבום עיבדו תומר עג'ם ורובי בן שמעון.

באפריל 2008 יצא אלבומו השמיני של יוספי, "לאהוב ולחייך", שכלל את הדואט "אח יא בינתי" עם עופר לוי. את מרבית שירי האלבום עיבד ניר אדוש רחני, כששירים נוספים עובדו על ידי רובי בן שמעון, שי ראובני, תומר עג'ם, וחגי מזרחי. בסוף אותה שנה יצא דואט נוסף עם נתי לוי - "אוהב אותך" (מילים: מוטי דוד, לחן: גיא יהוד, עיבוד: ניר אדוש רחני), שהוקלט לאלבום "שניים סוכר 4".

כיום לידור נשוי ואב לבת ומתגורר בעפולה.

אלבומים נבחרים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • "ראש בראש" (1997)
  • "ילד אתה עולם" (1998)
  • "הכל הפוך" (1999)
  • "מרגיש כחול" (2000)
  • "רוצה לעוף" (2004)
  • "תרקוד איתה הלילה" (2005)
  • "לאהוב ולחייך" (2008)

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]