ליפידמה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ליפידמה
תחום ראומטולוגיה עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים ומאגרי מידע
MeSH D065134
סיווגים
ICD-11 EF02.2 עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית
ליפאדמה

ליפאדמהאנגלית: Lipedema) היא הפרעה שבאה לידי ביטוי בהגדלה של שתי הרגליים עקב שקיעת שומן מתחת לעור[1]. בדרך כלל המצב יוחמר עם הזמן והכאב עלול להתגבר עם התקדמות המחלה. בשלב מסוים של המחלה, הסיכון לפציעה עולה.[1] הגורם לתופעה אינו ידוע, אך ככל הנראה הוא קשור לגנטיקה ולגורמים הורמונליים[1]. לעיתים קרובות ליפאדמה היא הפרעה תורשתית[1]. עודף משקל או השמנת יתר מעלים את הסיכון לסבול מהפרעה זו[1]. ישנם מספר טיפולים שעשויים להיות יעילים לטיפול בליפאדמה, כמו פיזיותרפיה ופעילות גופנית. גם ניתוח יכול להסיר רקמת השומן, אך עלול לגרום נזק לכלי הלימפה. הטיפול בדרך כלל אינו מוביל להחלמה מלאה והיעלמות של ההפרעה[2]. ליפאדמה שכיחה בקרב כ-11% מכלל הנשים[1], במיוחד בתקופת גיל ההתבגרות, הריון, או גיל המעבר[1].

סימנים וסמפטומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

במצב של ליפאדמה, הגוף צובר משקל באזורים מסוימים ומאבד משקל באזורים אחרים, הרגליים מתנפחות וגדלות באופן לא פרופורציונלי במיוחד באזור הברכיים, הירכיים, הבטן והישבן. עם התקדמות ההפרעה, אנשים שסובלים מליפאדמה עולים במשקל שמצטבר באזור התחתון של הגוף ונהיים יותר כבדים, מה שעלול לגרום באופן הדרגתי לבעיות בניידות ובתנועה. אנשים שעוברים ניתוח בריאטרי במטרה להיפטר מליפאדמה מאבדים שומן בעיקר מהמותניים ומעלה, אך האזור התחתון של הגוף נשאר יחסית שמן. מגוון הסימפטומים שמעידים על ליפאדמה מאפשרים אבחנה מוקדמת כבר מלפני גיל ההתבגרות.

גורם[עריכת קוד מקור | עריכה]

הגורם לליפאדמה אינו ידוע, אך ישנו סיכון גנטי תורשתי שעלול לעבור מאנשים שסובלים מליפאדמה לקרובי משפחה מדרגה ראשונה או שנייה. כנראה שזה קשור להשפעה ההרמונית של האסטרוגן והפרוגסטרון שמתרחשת בתקופה שלפני ההתבגרות ובמיוחד אצל נקבות.

ליפאדמה מתעוררת בדרך כלל בגיל ההתבגרות, אך יכולה להופיע או להחמיר במהלך או לאחר היריון, בפרימנופאוזה, ובעקבות ניתוח גינקולוגי, ניתוח של הרחם, השחלות, החצוצרה או כל ניתוח עם הרדמה כללית. בנוסף, הלחץ הנפשי הכרוך במצבי לחץ כמו מוות של אדם קרוב, גירושין וכולה, יכול לעורר ליפאדמה, כי בעקבות לחץ זה כמות הקורטיזול בגוף גדלה מה שגורם לדלקת אשד, שברוב המקרים מאובחנת בטעות כעלייה נורמלית במשקל.

אבחון[עריכת קוד מקור | עריכה]

בדרך כלל, קורות טעויות באבחנת ליפאדמה[3]. כיום, רק בגרמניה ובהולנד יש פרוטוקול סטנדרטי לאבחון ליפאדמה, במדינות אחרות שאין בהם פרוטוקול כזה, האבחון נעשה בדרך כלל בשיטה קלינית באמצעות בדיקות גופניות (מישוש רקמת השומן). חלק מהרופאים והמטפלים מצליחים לזהות את ההבדלים הפיזיים ברקמת השומן, המאופיינים כגושים עם תחושה של "שעועית בשקית". כאשר הרקמה מלאה בנוזל, גושים אלה נהיים פחות ממשיים. בדיקת המרכיבים העיקריים של המערכת הלימפתית יכולה להיעשות באמצעות כלים כגון לימפוצינטיגרפיה, אך היעדר לימפציה ניכרת לא מעיד על היעדר ליפאדמה, אלא שהלימפות הגדולות אינן מושפעות עדיין.

סיבוכים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סיבוכים כוללים דיכאון, חרדה וכאב[3].

מניעה[עריכת קוד מקור | עריכה]

אין כיום דרכים ידועות למניעת ליפאדמה, אך ישנם טיפולים שמרניים וכירורגיים העשויים לפעמים להשהות או למנוע את החמרת הסימפטומים. אבחנה מוקדמת של ליפאדמה, למרות שכיום היא דבר קשה ונדיר, עשויה לעזור באופן משמעותי במניעת התפשטות של תאים ליפידמים שומניים בגוף, וכמו כן, מזהירה את החולים מהסיכונים הצפויים להם, ומאפשרת להם לנקוט צעדים מתאימים כבר משלב מוקדם.

טיפול[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם מספר טיפולים שעשויים להיות יעילים, אך לא יגרמו להיעלמות ההפרעה לגמרי[2].

טיפול פיזותרפי[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול פיזותרפי כולל ניקוז וחבישה ללימפה באופן קבוע על ידי מטפל מומחה בתחום. בנוסף, יש ללבוש לבוש מיוחד וצמוד, כמו גרביים מיוחדים או לבוש דחיסה לידיים או לרגליים, שמונע או מפחית מהתחדשות הליפאדמה, ולעיתים מפחית את הכאב הכרוך בה. אין כיום הליך רפואי אחיד ידוע שמרפא את ההפרעה לחלוטין, לעומת זאת, ניתן לשפר את בריאות הרגליים ולמנוע החמרת המצב על ידי מגוון רחב של טכניקות עקביות, שכוללות הפחתת צריכת נתרן תזונתי, פעילויות ספורט עדינות ומיוחדות שמשפרות את זרימת הדם ברגליים.

ניתוח[עריכת קוד מקור | עריכה]

השימוש בניתוח לטיפול בליפאדמה שנוי במחלוקת[2]. האופציות הן שאיבת שומן או כריתת שומן. שתי האופציות נעזרות בכלים מיוחדים[4]. הניתוח נעשה תחת הרדמה כללית ומתפשטת ודורש הליכים רבים. בארצות הברית ביטוחי בריאות לא ממנים בדרך כלל ניתוח שאיבת שומן במקרים של ליפאדמה, מה שהופך אותו לניתוח יקר במיוחד. יש לציין שטיפול בליפאדמה על ידי ניתוחים כרוך בסיכונים רבים.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא ליפידמה בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ 1 2 3 4 5 6 7 ליפדמיה, באתר https://ncats.nih.gov/
  2. ^ 1 2 3 Anne Warren Peled, Elisabeth A. Kappos, Lipedema: diagnostic and management challenges, International Journal of Women's Health 8, 2016, עמ' 389–395 doi: 10.2147/IJWH.S106227
  3. ^ 1 2 Karen L. Herbst, Rare adipose disorders (RADs) masquerading as obesity, Acta Pharmacologica Sinica 33, February 2012, עמ' 155–172 doi: 10.1038/aps.2011.153
  4. ^ Caroline E. Fife, Erik A. Maus, Marissa J. Carter, Lipedema, Advances in Skin & Wound Care 23, עמ' 81–92 doi: 10.1097/01.asw.0000363503.92360.91