מאה שנים של בדידות

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מאה שנים של בדידות
Cien años de soledad
מידע כללי
מאת גבריאל גארסיה מארקס עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור ספרדית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן
מקום התרחשות מקונדו עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה Editorial Sudamericana עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום הוצאה בואנוס איירס עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 1967
הוצאה בעברית
הוצאה עם עובד
תאריך 1972
תרגום ישעיהו אוסטרי-דן
מספר עמודים 369
פרסים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הרומן מאה שנים של בדידותספרדית: Cien años de soledad) יצא לאור בשנת 1967, והוא ספרו הבולט של גבריאל גארסיה מארקס שהקנה לו תהילה בינלאומית, ואף זכייה בפרס נובל לספרות. הספר מופיע במקום הרביעי ברשימת 100 הספרים הטובים ביותר בכל הזמנים[1] ותורגם לעברית בידי ישעיהו אוסטרי-דן. הספר מביא את סיפורה של שושלת בואנדיה, המתפרשת על פני כמאה שנה, ומרכזה בעיירה הדמיונית מקונדו. במקביל לשינויים ולתמורות בחייהם של בני המשפחה, הספר עוקב כבדרך אגב אחר השינויים הדרמטיים בקולומביה עצמה.

הרומן שייך לזרם הריאליזם המאגי והוא אחד מהספרים מחוללי סוגה זו. העלילה מצעידה את בני המשפחה בתוך רצף של אירועים ומהפכות, שחלקם מעשה ידי אדם וחלקם מעולם הדמיון. חוקי העולם וחוקי הטבע מכופפים לעיתים בספר, מתרחשים לעיתים דברים על טבעיים, ובתוך כל זה פועלים יצרים עזים, המתוארים ביד האמן של גארסיה מארקס. קורות המשפחה הבדיונית הזאת נראים כה אמיתיים ומציאותיים לעיתים, עד שהם נראים כגוללים את גורל האנושות כולה. דרמות וטרגדיות סובבות סביב המשפחה, הנראית כאילו היא חיה במעגל בדידות החוזר על עצמו ללא הרף. המוטיב המרכזי בעלילה, הבדידות, חוזר על עצמו במשך כל הסיפור, ורק מתגבר בעזרת מלחמות, מרידות, אהבה, שנאה, בגידה, שמתחילים ומסתיימים במרכז המשפחה.

עיבודים[עריכת קוד מקור | עריכה]

איור של קולונלו אאורליאנו בונדיה

אף שלרומן הייתה השפעה אדירה על התרבות העולמית לא הופקו סרטי קולנוע על היצירה מאחר שגרסיה מרקס מעולם לא הסכים למכור את זכויות ההפקה. במרץ 2019 בנו, רודריגו גרסיה ברצ'ה, הודיע כי נטפליקס מפתחת סדרת טלוויזיה מבוססת על הספר שתעלה לשידור בשנת 2022. אך הדבר לא קרה בסוף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מאה שנים של בדידות בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ The Greatest Books - אתר ששואב מידע מלמעלה מ-120 רשימות של "100 הספרים הטובים ביותר" מעיתונים, אוניברסיטאות, איגודי סופרים ואתרים שונים, ויצר שיטת ניקוד שמדרגת ספרים לפי כמות הפעמים שהם מופיעים ברשימות השונות, איכות הרשימה, נימוקי הדירוג וכיוצא בזה (באנגלית)
ערך זה הוא קצרמר בנושא ספרים. אתם מוזמנים לתרום לוויקיפדיה ולהרחיב אותו.