מילטון יומאסון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מילטון יומאסון
Milton L. Humason
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 19 באוגוסט 1891
דודג' סנטר, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 18 ביוני 1972 (בגיל 80)
מנדוסינו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי אסטרונומיה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום קבורה בית הקברות מאונטיין ויו עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים תיכון דודג' סנטר עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות מצפה הר וילסון עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מילטון לאסל יומאסוןאנגלית: Milton Lasell Humason; 19 באוגוסט 189118 ביוני 1972) היה אסטרונום אמריקאי.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

יומאסון נולד בדודג' סנטר, מינסוטה. הוא נשר מבית הספר ולא זכה לקבל השכלה פורמלית לאחר גיל 14. עקב אהבתו להרים, ובייחוד להר וילסון שבקליפורניה (אנ'), החל לעבוד בתור נהג פרדות והוביל ציוד וחומרים אל ראש ההר, בעת בניית מצפה הר וילסון (אנ') שהוקם שם בעשור הראשון של המאה ה-20. בשנת 1917 החל לעבוד בתור שרת במבנה המצפה ומתוך עניין התנדב לעבודת עוזר לילה במצפה. כישוריו הטכניים זכו לתשומת לבם של האסטרונומים במצפה, והאסטרונום ג'ורג' אלרי הייל (אנ') מינה אותו לחבר בצוות המצפה. הדבר היה חסר תקדים, שכן ליומאסון לא היה תואר דוקטור ואף לא תעודת בגרות.

יומאסון הצדיק את שיפוטו של הייל במספר תגליות מפתח. הוא זכה למוניטין של צופה קפדן ובעל כישורים טכניים גבוהים. הוא הצליח להשיג תצלומים באיכות גבוהה וספקטרוגרמות בתנאים קשים, והפך למדריך הטכני של האסטרונומים במצפה. במהלך עבודתו במצפה הגיע למצפה האסטרונום אדווין האבל והשניים נעשו חברים קרובים. בשנת 1950 זכה יומאסון לתואר דוקטור למדעים (D. Sc) מאוניברסיטת לונד בשוודיה. הוא פרש בשנת 1957.

יומאסון גילה בשיתוף עם האבל את תופעת ההיסט לאדום, המהווה עדות להתפשטות היקום לפי תאוריית המפץ הגדול. יומאסון גילה את כוכב השביט C/1961 R1 שיחודו במרחק האפסיד הארוך שלו, השביט קרוי על שמו. יומאסון היה, ככל הידוע, הראשון לצלם את כוכב הלכת פלוטו, אם כי לא הראשון לזהותו. על שמו נקרא מכתש בירח וכן הכוכבים "Humason-Zwicky".

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • Carl Sagan, Cosmos (Futura, 1983), pp. 278-281

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]