מכונת הזמן (ספר)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מכונת הזמן
The Time Machine
המהדורה הראשונה של הספר
המהדורה הראשונה של הספר
מידע כללי
מאת הרברט ג'ורג' ולס
שפת המקור אנגלית
סוגה נובלה עריכת הנתון בוויקינתונים
נושא מסע בזמן עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום התרחשות ריצ'מונד, White Sphinx עריכת הנתון בוויקינתונים
תקופת התרחשות התקופה הוויקטוריאנית, far future, Mor, התקופה הוויקטוריאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
תאריך הוצאה 1895
פרסים
100 ספרי המדע הבדיוני והפנטזיה הטובים ביותר של NPR (2011) עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם Select Conversations with an Uncle עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא The Wonderful Visit עריכת הנתון בוויקינתונים
קישורים חיצוניים
הספרייה הלאומית 003639472, 002208725
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכונת הזמןאנגלית: The Time Machine) הוא רומן מדע בדיוני מאת הרברט ג'ורג' ולס אשר פורסם לראשונה בשנת 1895. הספר עובד לאורך השנים לשני סרטי קולנוע באורך מלא הנושאים את אותו השם, וכמו כן זכה הספר גם לשני עיבודים טלוויזיוניים, ומספר גדול של עיבודי קומיקס.

עלילת הספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

גיבור הרומן הוא מדען וממציא אקסצנטרי החי בלונדון בסוף המאה ה-19 ואשר מכונה על ידי המספר פשוט "הנוסע בזמן" (לאורך הספר לא מוזכר שמו האמיתי של הגיבור). במהלך ארוחת ערב שבועית אותה עורך הגיבור עם חבריו הקרובים ביותר הוא מספר להם כי מצא דרך לנוע בזמן. הגיבור מציג בפני חבריו הספקנים אב טיפוס ראשוני של מכונת הזמן אותה הוא בנה אך אף אחד לא מאמין לו.

שבוע לאחר מכן, הגיבור מגיע לארוחת הערב השבועית באיחור, תשוש למדיי, והוא מספר לחבריו כיצד בינתיים הוא הספיק לנסוע בזמן באמצעות מכונת הזמן שבנה: הגיבור מספר כי במטרה לגלות מה צופן העתיד למין האנושי הוא נסע באמצעות המכונה תחילה לשנת 802,701. בעת המסע בזמן הבחין הגיבור באופן מואץ בכל השינויים שחלים בסביבתו. כאשר הוא הגיע לשנת 802,701 הוא פגש בתחילה בגזע של אנשים נמוכי קומה (בגובה 1.22 מטר), שמחים, חסרי דאגות, פשוטים, שלווים, נהנתנים, וחלשים פיזית, המכונים "אֵלוֹי" (Eloi).

בהמשך הגיבור גילה כי גזע האלוי חי בפחד עצום מפני יצורים קניבלים מגזע דמוי־קוף המכונים "מורלוקים". במהלך היום המורלוקים חיים מתחת לאדמה, והם יוצאים אל פני הקרקע רק במהלך הלילות על מנת ללכוד אנשים מגזע האלוי אשר אותם הם נוהגים לאכול.

זמן קצר לאחר הגעתו הוא מציל את וינה (Weena), צעירה מגזע האלוי אשר כמעט וטבעה בנהר. וינה אסירת התודה מתעקשת להתלוות אל הגיבור. הגיבור מתאהב בווינה ומתחיל לחשוב כיצד ייקח אותה עמו למאה ה-19, אך בהמשך המורלוקים תוקפים אותם ווינה נהרגת בעוד שהגיבור מצליח לברוח.

הגיבור מצליח בסוף לאתר את מכונת הזמן והוא נוסע 30 מיליון שנים לעתיד ומגלה כי על כדור הארץ חי כעת רק גזע של יצורים אדמדמים דמויי סרטנים. הוא ממשיך לאחר מכן לבצע מספר קפיצות קצרות בזמן, מבחין בכך שמשך ההקפה של כדור הארץ הולך ומתקצר בהדרגה בעוד שהשמש גדלה בהדרגה, וגם הופכת אדומה ומעומעמת יותר בהדרגה, בעוד שהמין האנושי וכל היצורים החיים בכדור הארץ נכחדו.

הגיבור ההמום מחליט לשוב למאה ה-19, לזמנו שלו. הגיבור מספר לחבריו על הרפתקאותיו אך אף אחד לא מאמין לו. למחרת, הגיבור מחליט לצאת למסע נוסף בזמן. הפעם הוא לוקח עמו מצלמה ותרמיל. על אף שהגיבור מבטיח שהוא יחזור עוד חצי שעה, הפעם הוא נעלם לצמיתות.

עיבודים לספר[עריכת קוד מקור | עריכה]

כרזת העיבוד הקולנועי משנת 1960

לאורך השנים הופקו מספר עיבודים קולנועיים, הן לקולנוע והן לטלוויזיה, אשר התבססו באופן רופף על עלילת הספר המקורית אך עם תוספות רבות, בעוד שחלקים מהותיים הושמטו.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכונת הזמן בוויקישיתוף