מכיירואידס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןמכיירואידס
גולגולת המכיירואידסגולגולת המכיירואידס
איור אפשרי
תקופה
, סוף האאוקן 56–34 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: קראודונטים
משפחה: אוקסינודונים
סוג: מכיירואידס
מינים
  • Machaeroides eothen
  • Machaeroides simpsoni
שם מדעי
Machaeroides
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מכיירואידס (שם מדעי: Machaeroides; מילולית: "דמוי-פגיון") הוא סוג של טורף קדום ממשפחת האוקסינודונים שבסדרת הקראודונטים. הוא חי באמריקה הצפונית של תקופת האאוקן. המאובנים של יונק זה התגלו בוויומינג, ארצות הברית ותוארו ב-1909. הסוג כלל 2 מינים: Machaeroides eothen ו-Machaeroides simpsoni.

יונק זה היה קטן יחסית בגודל של אמסטף ובמשקל 10 עד 14 קילוגרם במין Machaeroides eothen, הגדול יותר. הוא התאים לטיפוס בזכות כפות רגליו הגדולות וזנבו הארוך ובמראהו דמה לגרסה מוקטנת של שנחרבים טורפים כמו הסמילודון. הגולגולת הייתה צרה וגבוהה אך בעלת זוג ניבים קדמיים ארוכים מאוד שדמו לפגיון ומהם קיבל את שמו.

הטורף הקטן יחסית היה יכול להכניע טרף גדול ממנו כמו את אבות הסוסיים והקרנפיים שחיו לאורך אמריקה הצפונית הקדומה של האאוקן. הוא התנפל עליהם בעזרת גפיו החסונות והרג אותם בעזרת דקירה חדה מניביו הגדולים. ייתכן שהוא צד בזוגות כדי להכניע את הטרף ביעילות.

יונק זה נחשב לקרוב של השרקסטודון העצום והשתייך לצד הסוג התאום שלו Apataelurus לאותה משפחה - אוקסינודונים, אם כי ישנה מחלוקת גדולה בין כמה חוקרים הסוברים ששני הסוגים קשורים למשפחת ההאינודונים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא מכיירואידס בוויקישיתוף
השוואה של מכיירואידס (בשחור למטה) לטורפים קדומים שונים ולאדם