מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדים
I Never Promised You a Rose Garden
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על רומן של ג'ואן גרינברג
בימוי אנתוני פייג'
הופק בידי רוג'ר קורמן
תסריט גאווין למברט, לואיס ג'ון קרלינו
עריכה טל שובל
שחקנים ראשיים קת'לין קווינלן
ביבי אנדרסון
סוזן טיירל
מוזיקה פול צ'יהרה
צילום ברוס לוגן
מדינה ארצות הבריתארצות הברית ארצות הברית
חברה מפיצה New World Pictures
הקרנת בכורה 14 ביולי 1977
משך הקרנה 96 דקות
שפת הסרט אנגלית
סוגה סרט המבוסס על יצירה ספרותית, סרט דרמה, סרט פנטזיה עריכת הנתון בוויקינתונים
תקציב 3,000,000 ‏$
הכנסות 3,200,000 ‏$
דף הסרט ב־IMDb
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

מעולם לא הבטחתי לך גן של ורדיםאנגלית: I Never Promised You a Rose Garden) הוא סרט דרמה אמריקאי משנת 1977 בבימויו של אנתוני פייג', עם קת'לין קווינלן וביבי אנדרסון בתפקידים הראשיים.

התסריט מבוסס על ספר בשם זה מאת ג'ואן גרינברג (אנ') בשם העט חנה גרין משנת 1964. הספר מבוסס על חוויותיה האישיות ועובד גם למחזה בשנת 2004.

הספר הוא עדיין רב המכר הידוע ביותר שנכתב על סכיזופרניה מנקודת מבטו של אדם שחווה זאת מבפנים. הספר התפרסם כרומן בדיוני, ורק בהמשך נחשפה המחברת בשמה האמיתי והעידה על כך שהספר מבוסס על חוויותיה מגיל שש עשרה, כאשר אובחנה כסכיזופרנית והייתה מאושפזת בבית חולים, שפעל באוריינטציה פסיכואנליטית. גרינברג טופלה על ידי האנליטיקאית פרידה פרום - רייכמן, שהייתה אחת התאורטיקניות הבולטות בארצות הברית בשנות הארבעים והחמישים בשדה הטיפול בסכיזופרניה. הספר זכה לפופולריות רבה, וכבר באמצע שנות השבעים המכירות עמדו על מיליוני עותקים.

בסרט מופעים דניס קווייד ומל גיבסון בתפקידי קמע כשחקני בייסבול.

הסרט קשה לצפייה ומתאר מחלקה סגורה של נשים פסיכוטיות שמתפרעות, צורחות ומכות ואת האמצעים שננקטים נגדן כמו עטיפת הגוף בסדין וקשירה ברצועות למיטה.

תקציר עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

דברה בלייק (קת'לין קווינלן) היא נערה בת 16 שהוריה מביאים אותה לטיפול במוסד פסיכיאטרי בגלל התנהגות מוזרה וניסיון התאבדות על ידי חיתוך ורידי הידיים. ד"ר פריד (ביבי אנדרסון) מתמנית לטפל בה.

דברה נמצאת בתוך עולם פנטזיה שבנתה לעצמה והיא חושבת שהוא אמיתי. היא נמצאת בתוך שבט פראי שנקרא "איריה" ומדברת בשפה "איריאנית" שידועה רק לה. היא רואה את הפראים האלה בכל החדרים והפינות הנסתרות במוסד.

היא מבקשת מהרופאה לשחרר אותה במהירות מהפראים האלה אך ד"ר פריד אומרת לה שזה לא קל וכי "מעולם היא לא הבטיחה לה גן של ורדים". היחסים ביניהם יודעים עליות וירידות ודברה מנסה שוב להתאבד על ידי חיתוך ורידי הידיים.

מבין המאושפזות יש לציין את הלן (סינייה האסו) שצורחת ומכה אותה, שתיהן מחוללות ריב גדול במוסד שבסופו האחים הובס (ריי סנטוני) ומקפרסון (נורמן אלדן) קושרים אותן למיטה.

מיס קורל (סילביה סידני) היא המבוגרת בין המאושפזות ונמצאת בטיפול שנים רבות עם התפרצויות שבסופן קשירה למיטה. היא מלמדת את דברה מתמטיקה בעת שהיא צלולה.

לי (סוזן טיירל) היא החברתית בין המאושפזות והיא פוצחת בשיר עליז וריקוד וזוכה לתשואות המאושפזות.

לבסוף מצליחה ד"ר פריד לשחרר את דברה מעולם הפנטזיות שלה. בסוף הולכות דברה וקלרה (דרלן קרביוטו) לצפות במשחק בייסבול ושני שחקנים (דניס קווייד ומל גיבסון) מסכימים לשתף אותן במשחק.

צוות השחקנים[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות הערות
קת'לין קווינלן דברה בלייק
ביבי אנדרסון ד"ר פריד
סוזן טיירל לי מאושפזת
דיאן וארסי סילביה מאושפזת
סילביה סידני מיס קורל מאושפזת
דרלן קרביוטו קלרה מאושפזת
סינייה האסו הלן מאושפזת
רני סנטוני הובס אח פסיכיאטרי
נורמן אלדן מקפרסון אח פסיכיאטרי
בן פיאצה ג'יי בלייק אבא של דברה
לורין גארי אסתר בלייק אמא של דברה

פרסים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]