משתמשת:רוליג/טיוטה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רוליג.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של רוליג.

משתמשת:רוליג/ארגז חול/סטודנטים משתמשת:רוליג/ליאת יצחקי

X[עריכת קוד מקור | עריכה]

כתיבה בוויקיפדיה כמטלה אקדמית[עריכת קוד מקור | עריכה]

טיפול בתנועה[עריכת קוד מקור | עריכה]

חלוקת הריתמוסים לפי השלב ההתפתחותי
שלב התפתחותי מענגים (indulging) לוחמניים (fighting)
אורלי (Oral) מציצה (sucking) - מופיע לראשונה באזור הפה, בגיל 0 עד 6 חודשים. ריתמוס מעגלי, מתאפיין בריסון ושחרור בעוצמה נמוכה. ריתמוס המשכי המייצג את החיבור הראשוני עם גוף האם. דוגמה: בינקות יופיע בצורה של מציצת אצבע, בבגרות יכול להופיע בצורה של ליטוף היד ועוד. נשיכה (biting) - מופיע לראשונה באזור הפה, אופייני לגיל 6 עד 12 חודשים. ריתמוס זה הינו הפן לוחמני לריתמוס המציצה. מתאפיין בריסון בעוצמה נמוכה שעובר באופן פתאומי לשטף חופשי. ריתמוס פתאומי וחד המייצג התחלה של דיפרנציאציה ותחושת נפרדות, של הכרת גבולות הגוף. דוגמה: נשיכות קלות, טפיחות קלות.
אנלי Anal)) פיתול (twisting) - ריתמוס המבשר את התחלת שלב חדש מאוראלי לשלב האנאלי, מופיע לגיל 9 עד 18 חודשים. מקורו באזור האגן והסוגרים. הריתמוס כולל רוטציה קלה במפרקים וריסון בעוצמה נמוכה. באות לידי ביטוי יכולות פיתול עם הגוף, משחקיות. דוגמה: תנועות בעת פלירטוט. התאמצות (straining) - מופיע לראשונה באזור האגן והסוגרים, מופיע בגילאי 1.5 עד 2.5 שנים. התחלה של התייחסות לכוח המשיכה, תחילת היכולת לשליטה עצמית, יציבות ואסרטיביות. התבנית היא של החזקה וכיווץ חזק של השריר ושחרור. דומה לתנועת ההתאמצות בגוף בעת עשיית צרכים.
אורטלי(Urethral) (שופכה) היסחפות (drifting) - מופיע בגילאי 2.5 עד 3.5 שנים. הפן המענג, עלייה או ירידה הדרגתית של מתח שריר בעוצמה נמוכה. יש התייחסות למרחב, זרימה, התרככות, חוסר גבולות המתאפיין בהליכה חסרת מעצורים. רוץ-עצור (start-stop) - מופיע בגילאי 3.5 עד 4 שנים. התבנית התנועתית היא של כיווץ בינוני ומעבר חד בין ריסון לשחרור. נרכשת התחלה של חווית שליטה, לרוץ ולהצליח גם לעצור. דוגמה: תנועות מהירות בידיים בעת דיבור המאפיינות אדם שממהר.
תוך-גניטלי (Intergenital) גל (swaying) - אזור האגן ואיברי המין, מופיע בגיל 4 עד 5. הריתמוס נראה כגל או כציור הספרה שמונה. מאופיין בצבירת עוצמה בינונית והתפרקות הדרגתית. מציין את גילוי המיניות הראשונית ואת המעבר מתינוק לילד. מייצג גם התחלה של אפשרות לחיבור ויצירת אינטגרציה בין דברים שונים. לידה (surging) - ריתמוס נדיר, מופיע בין הגילאים 4 עד 5, הקיים בשלמותו רק בלידה עצמה. הריתמוס מאופיין בכיווץ הדרגתי ולאורך זמן עד לעוצמה גבוהה ביותר ושחרור הדרגתי וארוך. יש תחושה של כניסה פנימה, השתקעות לתוך משהו, העמקה וריכוז. מאפיין תהליכים יצירתיים.
חוץ-גניטלי (Outergenital) קפיצה (jumping) - אופייני לגיל 5 עד 6. כל הגוף נע או אברי גוף גדולים נעים כיחידה אחת ללא יכולת להפרדה. התבנית התנועתית משלבת עוצמה גבוהה עם שינוי פתאומי חד בין ריסון לשחרור. גיוס של קבוצות שרירים גדולות בבת אחת לפריקה מהירה של מתח. לוחם (spurting) - מופיע בגיל 5 עד 6, מאופיין בשינויים חדים ועוצמה גבוהה. מתגבשת יכולת להפרדה טובה בין חלקי הגוף השונים. יש הבחנה בין רצון לצורך. הריתמוס מבטא אנרגיה מינית אצל הילד ומציין תכליתיות, אגרסיביות והחלטיות. דוגמה: בעת נאום פוליטי.

פסיכותרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]