משתמש:איש השלג/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
התיישבות האנגלים, סקסונים והיוטים באי בריטניה הגדולה בשנת 600 לספירה - איזור ההתיישבות של הסקסונים מודגש בצבע ורוד כהה

הסקסונים היו קונפדרציה של שבטים גרמאניים. צאצאיהם המודרניים הן בין היתר הקבוצות האתניות הגרמנים, ההולנדים והאנגלים. הם מתגוררים בעיקר בסקסוניה תחתית, שלזוויג-הולשטיין, סקסוניה-אנהלט, וסטפאליה, דרנתה, אובראיסל ובכל רחבי אנגליה. שמה של המדינה הגרמנית "סקסוניה" נגזר משמה של דוכסות סקסוניה שהתקיימה באיזור ולא כתוצאה מהתיישבות סקסונית משמעותית. איזור ההתיישבות הקדום ביותר בו תועדה התיישבות סקסונית הוא צפון אלבינגיה, בערך באיזור חבל הארץ הולשטיין בן-ימינו. איזור זה חפף במידת מה את איזור מחייתם של שבט האנגלים, שבט שבא עימם במגע לעיתים תכופות.

במהלך ההמאה החמישית ולאחר מכן, הסקסונים לקחו יחד עם האנגלים ויוטים חלק בכיבוש הפרובינציה הרומנו-בריטית שהתקיימה בבריטניה הגדולה, שם הם התמזגו לשבטים אנגלו-סקסים. מספרם המדויק של המהגרים הסקסונים לאי אינו ידוע אך אומדן מוערך הוא כ-200,000 איש. החל מן המאה ה-18 סקסונים רבים, בעיקר גרמנים, החלו להתיישב בחלקים רבים ברחבי העולם כגון: צפון אמריקה, אוסטרליה, דרום אפריקה, דרום ברזיל ואיזורים שהיו תחת שליטת ברית המועצות בעבר. אך זיקתם למורשתם התרבותית והלשונית הגרמנית עדיין קיימת.

עקב חתימתה של ברית הנזה וקיומם של נתיבי מסחר בינלאומיים בין החברות בברית, כמו גם בגלל נדידת העמים שהתרחשה במהלך ימי הביניים, הושפעו הסקסונים במידה רבה משפתם ותרבותם של שבטים סקנדינבים, בלטים וסלאבים שונים.

בתקופה הטרום-נוצרית התיישבו הסקסונים בעיקר בחצי האי יוטלנד, סקסוניה הישנה, דרום פריזיה, ומצפון לנהר הריין.

היסטוריה מוקדמת[עריכת קוד מקור | עריכה]

האיזכור הראשון של הסקסונים מיוחס לחיבור גאוגרפיה (Geographia) שנכתב במאה ה-2 ע"י הגאוגרף היווני תלמי. כמה עותקים של חיבור זה מציינים שבט הקרוי סקסונים (Saxones) שמקום מחייתו הוא בצפון החלק התחתון של נהר האלבה. ההשערה היא ששם השבט נגזר מהמילה "Sax" - סכין אבן. אך עותקים אחרים מכנים את אותו השבט אקסונים (Axones). טעות זו ככל הנראה מקורה בתרגום שגוי של של השבט הקרוי אביונים (Aviones) שמזוכרים בחיבור האתנוגרפי גרמניה שנכתב ע"י טקיטוס. ישנה אפשרות שהשם סקסונים היה ניסיון של מתרגמים מאוחרים יותר לתקן שם שלא היה נהיר להם.

האיזכור הראשון שלא נתון למחלוקת של השם סקסונים, במשמעותו המודרנית הוא משנת ב-356 כשיוליאנוס הכופר, קיסר רומא לעתיד, מזכיר אותם בנאום כבני-ברית של מגנטיוס, קיסר יריב מגאליה.
בכל האיזכורים של הסקסונים מהמאות ה-4 וה-5 מוזכרים הסקסונים כפיראטים ומצביאים בגאליה ובריטניה ולא כשבט מסויים או מתיישבים במקום מסויים. במטרה להתגונן בפני פושטים סקסונים, הקימו הרומים מחוז צבאי שנקרא "ליטוס סקסוניקום" (Litus Saxonicum) - החוף הסקסוני, בשני צידיה של תעלת למאנש. בשנים 441/442 מוזכרים הסקסונים לראשונה כתושביה של בריטניה בחיבורו של היסטוריון גאלי אלמוני שכתב: "בריטניה נופלת תחת ידם של הסקסונים".

הסקסונים כתושביה של צפון גרמניה בת-ימינו מוזכרים בשנת 555 כשתיאודבלד, המלך הפרנקי, מת והסקסונים ניצלו הזדמנות זו להתקוממות. ההתקוממות דוכאה בידי כלותאר הראשון, יורשו. כמה מהיורשים הפרנקים הבאים נלחמו נגד הסקסונים, כמה כרתו איתם ברית. כלותאר השני ניצחם באופן מכריע. התורינגים מוזכרים כבני-בריתם לעיתים קרובות.

סקסונים יבשתיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקסוניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסקסוניה הישבתיים שחיו בסקסוניה הישנה איחדו את עצמם רק בסוף המאה ה-8, ולאחר שהוכנעו בידי קרל הגדול קמה ישות פוליטית בשם דוכסות סקסוניה.

הסקסונים התנגדו הן להמרתם לנצרות והן לסיפוחם לשטחי האימפריה הפרנקית, אך הובסו בידי קרל הגדול לאחר מספר מערכות שנתיות שניהל כנגדם, הידועות בתור המלחמות הסקסוניות. במהלך מערכה בהסיפניה הצליחו הסקסונים להתקדם עד קלן ונהר הריין ובזזו כל מה שנקרה בדרכם.

ארצות השפלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

איטליה ופרובאנס[עריכת קוד מקור | עריכה]

גאליה[עריכת קוד מקור | עריכה]

סקסונים בבריטניה[עריכת קוד מקור | עריכה]

מבנה חברתי[עריכת קוד מקור | עריכה]

דת[עריכת קוד מקור | עריכה]

פגניות ופוליטיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

המרה לנצרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

אטימולוגיה[עריכת קוד מקור | עריכה]