שלזוויג-הולשטיין

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שלזוויג-הולשטיין (מדינה)
Schleswig-Holstein
סמל שלזוויג-הולשטיין
סמל שלזוויג-הולשטיין
דגל שלזוויג-הולשטיין
דגל שלזוויג-הולשטיין
מדינה גרמניהגרמניה גרמניה
מושל דניאל גינתר
רשות מחוקקת הלנדטאג של שלזוויג-הולשטיין עריכת הנתון בוויקינתונים
בירת המדינה קיל
שפה רשמית גרמנית, דנית
תאריך ייסוד 23 באוגוסט 1946
שטח 15,763 קמ"ר
גובה 12 מטרים
 ‑ הנקודה הגבוהה בונסברג עריכת הנתון בוויקינתונים
אוכלוסייה
 ‑ במדינה 2,953,270 (31 בדצמבר 2022)
קואורדינטות 54°28′12″N 9°30′51″E / 54.470038°N 9.51416°E / 54.470038; 9.51416 
https://www.schleswig-holstein.de/

לחצו כדי להקטין חזרה

ברמן (מדינה)ברליןשלזוויג-הולשטייןמקלנבורג-מערב פומרניהסקסוניה התחתונההמבורגברנדנבורגסקסוניה-אנהלטנורדריין-וסטפאליההסןתורינגיהסקסוניהריינלנד-פפאלץחבל הסארבאדן-וירטמברגבוואריהדנמרקבורנהולםפוליןצ'כיהאוסטריהשווייץצרפתלוקסמבורגבלגיההולנד
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שלזוויג-הולשטיין (Schleswig-Holstein; לעיתים רחוקות בעברית: שלזיה-הולשטיין) היא אחת מ-16 המדינות המהוות את גרמניה. זוהי אחת המדינות הקטנות בגרמניה, בשטח ובאוכלוסייה כאחד: על פני 15,799 קמ"ר (מקום 12 בגרמניה) מתגוררים (נכון ל-2018) כ-2.9 מיליון תושבים (מקום תשיעי בגרמניה).

גאוגרפיה ואוכלוסייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שלזוויג-הולשטיין היא המדינה הצפונית ביותר בגרמניה, והיחידה הגובלת בדנמרק. שלזוויג, האזור הצפוני במדינה, עבר במרוצת הדורות פעמים רבות בין גרמניה ודנמרק. במדינה מיעוט פריזי (רוב הפריזים מתגוררים בצפון הולנד) ומיעוט דני, רובו מתגורר לאורך הגבול. החוקה של שלזוויג-הולשטיין מדגישה את האוטונומיה התרבותית של מיעוטים אלו; פריזית ודנית הן שפות רשמיות במדינה (וכמו כן - סקסונית תחתית, השפה המדוברת בסקסוניה התחתונה). הולשטיין, האזור הדרומי של המדינה, בעל רוב כמעט מוחלט של גרמנים. הגבול בין הולשטיין לשלזוויג עובר בנהר האידר (אנ'), והולשטיין נתחמת בדרום על ידי נהר האלבה.

בשלזוויג-הולשטיין שיעור הזרים הנמוך ביותר מבין מדינות מערב גרמניה - 5% בלבד. טורקים מהווים את עיקר הזרים (42,000). בנוסף להם מתגוררים במדינה 14,000 פליטים לשעבר מיוגוסלביה. ב-1996 נערך פיגוע טרור חמור נגד מעון לפליטים בליבק, בו נהרגו עשרה פליטים ועשרות נפצעו קשה. עד היום לא נמצאו האחראים למעשה.

כ-64% מתושבי המדינה פרוטסטנטים. רק כ-6% קתולים, השיעור הנמוך ביותר בכל מדינות גרמניה.

ערים[עריכת קוד מקור | עריכה]

בירת המדינה והעיר הגדולה בה היא קיל. עריה של שלזוויג-הולשטיין קטנות, אך לרבות מהן חשיבות היסטורית ותיירותית גדולה, כשבראשן עומדת ליבק, אשר הייתה העיר הראשית של ברית ערי הנזה והעיר השנייה בגודלה בכל גרמניה של סוף ימי הביניים, לאחר העיר קלן.

פלנסבורג (Flensburg), העיר הגדולה הצפונית בגרמניה, שוכנת על הגבול הדני ומהווה את מרכז המיעוט הדני; היא ידועה בגרמניה גם בשל סיבה טריוויאלית למדי: שם נמצא המרכז המנהל את ה"נקודות השחורות" הנצברות על ידי עברייני תנועה; העיר הפכה שם נרדף לנקודות אלו. ערים גדולות נוספות בשלזוויג-הולשטיין הן נוימינסטר (Neumünster) ונורדרשטדט (Norderstedt). למקומות רבים בשלזוויג-הולשטיין שמות דניים לצד השמות הגרמניים, במיוחד לאורך הגבול הדני; לחלק מהמקומות שמות פריזיים. העיר הצפונית ביותר בגרמניה שוכנת על האי זילט שבתחומי שלזוויג-הולשטיין; באופן אירוני היא נקראת וסטרלנד (Westerland, "ארץ המערב"; בפריזית נכתב שם העיר Wäästerlön).

בעיר איטרזן נמצא גן וורדים מהגדולים בגרמניה שהוקם בשנת 1929.

בקרבת ליבק ממוקמת העיירה איסראלסדורף שלמרות שמה אין לה שום קשר לעם ישראל.

פוליטיקה וכלכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

שער הולסטן בכניסה לליבק

ראש ממשלת שלזוויג-הולשטיין (נכון ל-2021) הוא דניאל גינתר (Daniel Günther) מהמפלגה הנוצרית-דמוקרטית הגרמנית (CDU) שנבחר ב-2017. כמו כן יש בממשלתו ייצוג למפלגת הירוקים ולמפלגה הדמוקרטית החופשית (FDP).

בשלזוויג-הולשטיין מפלגה ייחודית - איגוד הבוחרים של דרום שלזוויג (אנ') - התומכת במתן אוטונומיה מוגברת למיעוט הדני והפריזי. אחוז החסימה לא חל על המפלגה, בשל היותה מפלגת מיעוט, ולכן היא מיוצגת כיום בלנדטאג של שלזוויג הולשטיין עם 3 מושבים.

שלזוויג-הולשטיין היא מהמדינות החלשות כלכלית במערב גרמניה, בעיקר בשל בידודה הגאוגרפי. שיעור החקלאים במדינה הוא מהגבוהים בגרמניה. שיעור האבטלה במדינה ממוצע (12% נכון ל-2005). אוכלוסיית המדינה גדלה בקצב גבוה יחסית לשאר אזורי גרמניה (כשברובם האוכלוסייה דווקא מתכווצת).

התיירות מהווה מקור הכנסה חשוב בשלזוויג-הולשטיין. לצד ליבק שהוזכרה לעיל, תיירים רבים נוהרים לחופיה ולאייה של המדינה. האי זילט הוא אתר גלישה ושיט אהוב. שלזוויג-הולשטיין היא אחת מארבע המדינות היחידות בגרמניה השוכנות לחוף הים, והמדינה היחידה השוכנת לחופי הים הצפוני והים הבלטי כאחד. תיירים גרמניים רבים עוצרים בערי המדינה בדרכם לקופנהגן ולשוודיה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]