משתמש:עזר/ארגז חול/ערכי הלכה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה.
דף זה אינו דף מדיניות רשמי, זוהי רק טיוטה
כדי לדון ולהגיע להסכמות, יש לפנות לדף השיחה. שיחה

קווים מנחים בכתיבת ערכי הלכה[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. הערך צריך להיות קריא ומובן לכל. יש לכתוב בעברית עדכנית, ולהישמר מביטויים שיש להם מובן מסוים בשפה הישיבתית ומובן אחר בשפה המדוברת. מצד שני, רצוי שהקוראים יתוודעו למונחים המקובלים בדיון על המצווה, ולכן אפשר לכתוב אותם בקצרה (אפשר גם בסוגריים) בתוספת הסבר.
  2. יש למעט בציטוטים, ובמידת הצורך - להסביר אותם.
  3. אין להשתמש בראשי תיבות, פרט לנפוצים ומקובלים ביותר שיש עליהם ערך, כמו שו"ת.
  4. הערך אינו צריך להיות מדריך הלכתי מעשי. הוא צריך לסקור את הנושא בזרימתו ההיסטורית. הדבר בא לידי ביטוי הן בתוכן הדברים הן בסגנונם והן בסידרם.
  5. התוכן: ההגדרה הנ"ל יש בה כדי להרחיב וכדי לצמצם. להרחיב: הבאת יסודות הדברים, נימוקיהם, מחלוקות משמעותיות בין תנאים אמוראים וראשונים, כולל דעות שאין להן משקל בהלכה למעשה, אבל דווקא במבט היסטורי עשויה להיות להם חשיבות רבה, כגון שיטותיהם של בית שמאי. ולצמצם: לוותר על פרטי הלכה למעשה ששנויים במחלוקת אחרוני אחרונים. במידה שמביאים רק דעה אחת מבין כמה, כדי שלא לסבך, יש לבחור בדעה הרווחת והמקובלת יותר, ולאו דווקא הדעה המחמירה יותר כפי שיש נוהגים בהלכה למעשה.
  6. הסגנון: כאשר הדין נאמר על שיעור מסוים, יש להביא את השיעור בלשונו החז"לית ("כזית", "כביצה", "אמה") ולא ההלכתית מעשית (28 סמ"ק וכיו"ב). אפשר לכתוב: "כזית" (28 סמ"ק על פי האומדן המקובל).
  7. הסדר: יש ללכת מן המקורות הראשוניים אל המאוחרים יותר. בנושאים מדאורייתא - לפתוח במקור המקראי ולאחריו התורה שבעל פה. בנושאים מדרבנן - משנה, תלמוד, ראשונים, ולאחריהם שולחן ערוך.
  8. נימוקי הדין - יש הבדל מהותי בין מצוות דאורייתא למצוות דרבנן (ראו רש"י במשלי כה, ב): במצוות דאורייתא הנימוקים לרוב לא נאמרו בתורה במפורש, והטעמים שנאמרו על ידי הפרשנים הם בבחינת השערה גרידא, שתוקף הדין והיקפו ופרטיו איננו תלוי בה. לכן את טעמי המצוות הללו ניתן למקם לקראת סוף הערך. לעומת זאת מצוות דרבנן אכן תלויות בנימוק מסוים המובן לשכל האנושי, ויש לדון בו בקדמת הערך.
  9. בדינים מדרבנן - להגדיר במידת האפשר את התקופה שבה התחדש הדין.
  10. מקורות - חובה לציין מקורות, הקדומים ביותר האפשריים. פחות משנה ברורה וילקוט יוסף, יותר משנה ותלמוד.
  11. פיקנטריה - רצוי לשלב בקצרה נקודות מעוררות עניין מיוחד, כדוגמת קשיים מעשיים שהתעוררו בזמן מן הזמנים בקיומה של ההלכה ופתרונות שנדונו בפוסקים.
  12. ביקורת עמיתים: רצוי שכל ערך חדש בנושא הלכתי ייבדק לאלתר בהתאמתו לפרמטרים הללו. מעלה הערך יפנה לשני משתמשים שכותבים ערכי הלכה על מנת שיבדקו את דיוק התוכן וכיסוי הנושא, ושני משתמשים שאינם כותבים ערכי הלכה על מנת שיחוו דעתם על הסגנון (לדעתי רצוי שכך ייעשה בכל ערך חדש בויקיפדיה, אבל עד לשינוי מדיניות בנושא אפשר להתארגן עצמאית בתוך קבוצת עורכי ההלכה).