משתמש:פכידרם/ארגז חול

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
טנזינג גיאטסו כילד

טנזינג גיאטסו (בטיבטית བསྟན་འཛིན་རྒྱ་མཚོ་ תעתיק: 'Bstan 'dzin Rgya mtsho' 'באסטאן דצין רגיא מטשו') (נולד ב-6 ביולי, 1935) הוא הדלאי לאמה הארבע עשר במספר, איש הדת הבכיר ביותר בבודהיזם הטיבטי ומנהיגם של מליונים רבים של בודהיסטים ברחבי העולם. הוא מנהיגה הרוחני של טיבט ושל העם הטיבטי ועומד בראש הממשלה הגולה הטיבטית. השלטונות הסינים אינם מכירים במעמדו.

גיאטסו היה הבן החמישי מבין תשעה במשפחה שהתפרנסה ממקצועות מסורתיים, בעיקר חקלאות, בכפר טקסטק שבמחוז אמדו בצפון מזרח טיבט. בגיל שלוש נקבע במבדקים מסורתיים שהוא טוּלקוּ (גלגול הנשמה) של הדלאי לאמה ה-13 ושל הבודהיסטווה אוולוקיטשוורה. בעקבות הגילוי הובא עם משפחתו אל להאסה בירת טיבט כדי לקבל חינוך בודהיסטי שיכשיר אותו לתפקיד מנהיגו הרוחני והפוליטי של העם הטיבטי.

ב-17 בנובמבר, 1950, בהיותו בן חמש עשרה בלבד, הוכתר לראש המדינה של טיבט ולמנהיגה הרוחני הרשמי. באותו זמן טיבט התקוממה נגד כיבושה על ידי הרפובליקה העממית של סין ונגד דיכוי הלאומיות בה, דבר שנמשך עד היום. <<מריח קצת מ-POV>>

גיאטסו מתנגד לפעולות אלימות כנגד הכיבוש הסיני, ומעדיף מחאה דיפלומטית, הסברתית ורעיונית. גולים מטיבט וצעירים טיבטים רבים אינם שותפים לגישתו הפציפיסטית.

לאחר שתנועת ההתנגדות הטיבטית לסינים התמוטטה ב-1959, ניסו השלטונות הסיניים להתנקש בחייו, והוא נאלץ לברוח להודו השכנה. בהודו היה פעיל בממשלה הגולה של טיבט והקפיד לשמר את התרבות והחינוך הטיבטיים בקרב עשרות אלפי הפליטים והגולים שליוו אותו.

טנזינג גיאטסו נחשב לאיש כריזמטי, לנואם מצוין ולאישיות מוערכת בקרב הציבור. הוא הדלאי לאמה הראשון שביקר במערב, ובין היתר ביקר גם בישראל. במישור הפוליטי פעל לא רק נגד דיכוי הטיבטים, אלא גם להשכנת שלום במוקדי סכסוך שונים ברחבי העולם.

בשנת 1989 הוענק לגיאטסו פרס נובל לשלום על פועלו בתחום המאבק הלא-אלים לשחרור ארצו.

ממשלת סין מחרימה את הדלאי לאמה ה-14 ומסרבת לשאת ולתת איתו בשום נושא, בגלל פעילותו בנושא שחרור טיבט. החזקה של כתבים, תמונות או סרטים הקשורים לטנזינג גיאטסו נחשבת בסין לעבירה פלילית חמורה שעונש כבד בצדה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]