משתמש:Bravo123/קרפיון שחור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןקרפיון שחור
קרפיון שחור
קרפיון שחור
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
מחלקה: מקריני סנפיר
סדרה: קרפיוניים
משפחה: קייפרינידים
סוג: Mylopharyngodon
מין: M. piceus
שם מדעי
Mylopharyngodon piceus

קרפיון שחור (שם מדעי: Mylopharyngodon piceus) או בשמו הנוסף "מקק סיני שחור" הוא דג השייך למשפחת הקרפיוניים והוא המין היחיד מסוגו. בית הגידול שלו הם האגמים והנהרות במזרח אסיה, מנהר אמור בסין ועד לוייטנאם. דג זה מוכר היטב הן למטבח הסיני והן לרפואה הסינית. הקרפיון השחור יכול להגיע לאורך של 1.8 מטרים ולמשקל של 35 קילוגרמים. הוא ניזון בעיקר מחלזונות ומשבלולים. אורכו הממוצע נע בין 60 ל-120 סנטימטרים. הקרפיון השחור, יחד עם הקרפיון גדול הראש, הקרפיון הכסוף וקרפיון העשב - מהווים את ארבעת הדגים המפורסמים ביותר במטבח הסיני. על כן, קרפיון זה מכונה בארצות הברית כ"קרפיון האסייאתי". הקרפיון השחור לא נפוץ בעולם כמו שלושת הקרפיונים האחרים.

בסין, הקרפיון השחור הוא הדג היקר ביותר והנחשב ביותר מבין ארבעת הקרפיונים הנפוצים בסין. בשל אספקת מזונו הדלה הוא הקרפיון הנדיר ביותר במדינה ועל כן מחירו בשווקים הוא הגבוה ביותר.

הקרפיון השחור בארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

תזונתו של הקרפיון השחור, הובילה ליצואו לארצות הברית על מנת שיעזור לשלוט בכמות החלזונות לצורכי החקלאות הימית. החלזונות מהווים מארח נוח לטפילים וקרציות ימיות שעלולים לפגוע בתוצרי החקלאות הימית. חוקי החקלאות של כמה מהמדינות קובעים שהקרפיון השחור שיוכנס לבריכות הגידול יהיה קרפיון עקר, וכך לא יהיה סיכון שהוא בעצמו יתרבה בבריכות או יצא מהן וישפיע על האיזון האקולוגי. אולם, כדי לגדל קרפיונים שלא יהיו מסוגלים להתרבות, יש להחזיק באוכלוסייה של קרפיונים שכן מתרבים.

אף מדינה אינה מאפשרת לשחרר את הקרפיון השחור במתכוון למימיה, עקר או פורה. על אף זאת, סוכנות הסקר הגאולוגי של ארצות הברית דיווחה על הימצאם של שבעה קרפיונים שחורים באגן נהר המיסיסיפי. חלק מהקרפיונים שנמצאו היו פורים והיתר היו עקרים.

הקרפיון השחור מהווה איום חריף על רכיכות שגדלות ברחבי ארצות הברית. בשנת 2007 הקרפיון השחור נרשם כ"מין מזיק" בארצות הברית. לפיכך, אסור לפי חוק לשנע קרפיונים שחורים חיים, פורים או עקרים, לתוך שטח ארצות הברית או בתוכה. בחלק מהמדינות מותר להחזיק בקרפיונים שחורים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא Bravo123/קרפיון שחור בוויקישיתוף

קטגוריה:קרפיוניים קטגוריה:דגי מאכל קטגוריה:סוג ומין יחיד