משתמש:DimaLevin/ויי (סרט, 2014)

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.
דף זה אינו ערך אנציקלופדי
דף זה הוא טיוטה של DimaLevin.


וויי
Вий
כרזת הסרט
כרזת הסרט
מבוסס על וויי מאת ניקולאי גוגול
הופק בידי אלכסנדר קוליקוב
רוסלן אוסטינוב
אלכסיי פטרוחין
שחקנים ראשיים ג'ייסון פלמינג
אלכסיי פטרוחין
ואלרי זולוטוחין
אלכסיי צ'אדוב
אנדריי סמוליאקוב
נינה רוסלאנובה
אגניה דיטקובסקיטה
יורי צורילו
איגור ז'יז'יחין
אולג טקטארוב
אולגה זאיצבה
צ'ארלס דאנס
מדבבים ג'ייסון פלמינג
מוזיקה אנטון גרסיה
צילום ירוסלב פילונסקי
ולדימיר סמוטני
מדינה אוקראינהאוקראינה אוקראינה
רוסיהרוסיה רוסיה
חברת הפקה Russian Film Group
Media Group Entertainment
Inter
ANKOR-film
חברה מפיצה NBC Universal Russia
סוגה פנטזיה ואימה
תקציב 26 מיליון דולר
הכנסות 39 מיליון דולר (1.2 מיליארד רובלים)
סרט הבא המסע לסין: סוד חותם הדרקון
סרטים בסדרה המסע להודו: על סף האלמוות

וויירוסית: Вий; שווק במדינות המערב תחת השם "האימפריה האסורה", The Forbidden Empire[1]) הוא שמו של סרט קולנוע מסוגת הפנטזיה, קופרודוקציה רוסית-אוקראינית משנת 2014.

תחילת המאה ה-18. הקרטוגרף הבריטי ג'ונתן גרין יוצא למסע אל מזרח אירופה, הוא חוצה את הרי הקרפטים ומגיע אל כפר קטן בערבות טרנסילבניה, שם הוא לומד על אגדות העם המקומיות ומתוודע לקיומן של מפלצות אימתניות. תושבי הכפר הבדילו את עצמם משאר העולם וחיים באמונה שהרוע שולט בכפרם ובנשמותיהם.. דמות הגיבור הראשי, ג'ונתן גרין, מבוססת על דמות הקרטוגרף והמהנדס הצרפתי גיום לבאסר דה בופלאן שחי בשנים 15951685, שכתב את הספרים "תיאור אוקראינה" ו"מטרנסילבניה למוסקבה".

זהו הסרט האחרון בהשתתפותו של שחקן התיאטרון הרוסי ואלרי זולוטוחין[2] והפך לסרט שובר קופות לאחר שהכניס מעל מיליארד רובלים ברוסיה והיה לאחד הסרטים הרווחים בתולדות הקולנוע הרוסי. באוקראינה הסרט הכניס 4,554,937 מיליון דולר (שהם 56,936,713 מיליון הריבניה) והוכתר לשובר הקופות האוקראיני של שנת 2014 והיה לשובר הקופות האוקראיני בכל הזמנים.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הסרט מתרחש בתחילת המאה ה-18. הקרטוגרף ג'ונתן גרין יוצא למסע ברחבי אירואסיה במודד קרקעות שבנה בעצמו. לאחר שנסע דרך נסיכות טרנסילבניה וחצה את הרי הקרפטים, גרין נכנס לשטחה של מערב אוקראינה, הולך שולל ומצטלב עם הרטוריקאי טיברי גורובץ והתאולוג פריבי. בתמורה לאוכל מספרים לו עמיתים למטיילים על חווה סמוכה, שבה לפני שנה קרא חברם הנעדר הפילוסוף חומה ברוט טקס תפילה לנערה המתה. הכומר המקומי פאיסי הודיע ​​שהכנסייה הישנה, ​​שבה עמד הארון עם הילדה, מקוללת והתושבים גדרו את האדמה מסביב בגדר גבוהה. אבל המדען הקרטוגרף לא מאמין לסיפור. עם הגעתו לחווה, במרדף אחר להקת זאבי תופת, הכרכרה שלו מתקלקלת וגרין נאלץ להישאר כדי לתקן אותה אצל הנפח טאראס. האב פאיסי מביע את חששותיו מפני הזר המבקר אצל פאן סוטניק והחקלאים.

לאחר זמן מה, גרין, היושב בטברנה של טאראס, לומד מהקוזאקים ששנה לפני הגעתו נתקל חומה ברוט במכשפה באותו מקום - בתו של פקיד מקומי, שלקחה את דמותה של סבתה של גאנה. כשהקריא לה תפילות בכנסייה, התעוררה הנערה לחיים וזימנה רוחות רעות, אך חומה צייר סביבו עיגול בגיר ובמשך שני לילות הוא ניצל. עם זאת, בלילה השלישי קרה משהו, והאב פאיסי הכריז על הכנסייה הישנה כמקום מקולל. גרין שוב מביע את ספקנותו לגבי מה שסופר, אבל כשהשכרות מתחילה לגלות סיוטים: הכופתאות על הצלחות הופכות ליצורים קטנים ומפחידים, הקוזאקים הופכים למפלצות, וסבתא גאנה הופכת לילדה קטנה. פנאס מסתובב כמחבט, מצווה על שאר היצורים לא לתת לקורבן ללכת, אך גרין מוציא את הגיר מהשולחן ומצליח לשרטט את עצמו במעגל ברגע שבו דורוש ממהרת אליו. כל המפלצות מאבדות את עיניהן ואז הגברת קוראת למפלצת ווי. בקריאה שלה, כל הצריף מסתבך בשורשים שעלו מהאדמה, הכל מעונן בחושך כאשר ויי מופיע - אל אפל קדום, שמבטו הורג את כל מה שמסביב. גרין שומע את דבריו של וי: הוא אומר לגרין לעזור לנפשה של הנערה למצוא שלווה, בתמורה מבטיח להשאיר אותה בין החיים.

למחרת בבוקר, גאנה מספרת לגרין שהוא נבחר על ידי הגברת המנוחה וכעת הוא מבצע פקודה של ויי. אבל גרין חושב שהוא פשוט עמוס מדי. עד מהרה פאן סוטניק קרא לו וביקש ממנו לשרטט מפה של החווה והסביבה. גרין מסכים, אבל בשביל המדידה הטופוגרפית הוא צריך לטפס למקום הגבוה ביותר. הפקיד שולח אותו ואת פטרוס לכנסייה הישנה. בטיפוס על הכיפה, גרין מתחיל לעבוד. הצלב המתנדנד מפיל אותו, הכלים והמפה נשארים על הגג. לאחר ששרד בזכות פטרוס, גרין חוזר לבקתה, אז האב פאיסי מארגן נגדו קונספירציה. בפקודתו, דורוש תופס את פטרוס, הוא מעונה בכיסא מכשפה. פטרוס משכנע את גרין לברוח ורוצה להתלוות אליו יחד עם הכפרייה המצודדת נסטוסיה. פתאום נסטוסיה יוצאת משום מה לביצה. פטרוס רץ אחריה ונתקל במפלצת קרניים. באימה הוא רץ לחווה ומספר לכולם על מה שקרה.

חקלאים, ובראשם האב פאיסי, יצאו לדרך לביצה. בינתיים, נסטוסיה הופכת לעדת ראייה כיצד אוברקו הורג את דורוש, כשהוא שדד אותו. החקלאים שבאו בריצה מאמינים שנסטוסיה היא המכשפה, הם תופסים אותה ולמרות הפצרותיו של פטרוס, כולאים אותה במרתף. בשעה זו, גרין, שהפליג למקום מוסכם, פוגש את אותה מפלצת קרניים ומסתבר שמדובר במישהו לבוש בבגדי כבשים. הזר עוזר לו לצאת מהמים אל החוף ולאחר מכן הוא עוזב את העור ומתחבא במקום לא ידוע. גרין רץ לחווה ומודיע לפאן סוטניק שנסטוסיה חפה מפשע. הוא לומד שהפקיד שלח אותו לכנסייה לא לשם מיפוי, אלא בתקווה שגרין יגלה את האמת על מותה של הגברת. גרין מסכים ללכת לשם שוב, אך בתנאי שהפקיד יבטיח את שחרורה של נסטוסיה. עם זאת, האנשים כבר מאמינים בכל דבר לאב פאיסי, ולכן פאן סוטניק היה המום וגרין נזרק למרתף עם נסטוסיה.

בעודו בשבי, גרין לומד שבאחת המפות שלו מישהו צייר תוכנית מילוט ואת משכנו של האב פאיסי מאחורי קיר דק. לאחר ששמע את השיחה של הכומר עם אוברקו, גרין מתחיל להבין מה קורה כאן. עד מהרה מוציאים את נסטוסיה מהמרתף, קושרים לצלב עץ ושולחים במורד הנהר. לפי פאיסי, אם היא לא מכשפה, אז היא חייבת לטבוע. פטרוס משכנע את יבטוך לשחרר את גרין והוא מספר לו את כל האמת על אביו של פאיסי. גרין משכנע את פטרוס להסיח את דעת הקהל על ידי התלבשות בבגדי כבשים שנותרו על החוף. התוכנית עובדת: פטרוס מוביל את האנשים איתו. יבטוך מוביל את האנשים אל הכנסייה הישנה.

בזמן הזה, המדען נכנס לכנסייה והוא נתקל במישהו שהתחבא מתחת לבגדי כבשים כל הזמן הזה, המתאר מפלצת קרניים. מדובר בלא אחר מאשר חומה ברוט, שלפני שנה פגש את הגברת במהלך חגיגת איוואן קופלה. אבל האב פאיסי התגנב מאחור, הכה את חומה, ואז אנס והכה את הגברת. עד מהרה הופיע החבר של נסטוסיה וחומה נאלץ להתחבא מתחת לבגדי הכבשים. נסטוסיה כל כך פחדה מהילדה הגוססת שתפסה אותה ברגלה עד שהיא הפכה קהה. לפני מותה, הגברת ביקשה מאביה להתקשר עם חומה ברוט, אך היא מתה לפני שהספיקה להסביר. כל השנה הזו חומה התחבא, רצה רק דבר אחד: לצאת מהמקום הזה, שבשבילו ניסה לגנוב את המפה של גרין. בזמן שגרין מקשיב לחומה, מתגנב אליו האב פאיסי, שחותר אחר מטרתו כל הזמן הזה: לפני שנה, בלילה השלישי, לאחר שקיבל כסף מהפקיד עבור ברוט, הוא ניכס אותם ושכר את דורוש ואוברקו לעזור. האב פאיסי המבולבל אומר לגרין שהוא היה מיסיונר באירופה ויודע ליצור דת חדשה. הוא מכריז על עצמו כנביא חדש ומנסה להרוג את גרין, אך החקלאים כבר דופקים בדלת, צלב גדול נופל מהתקרה מהזעזוע ומוחץ את פאיסי. יבטוך מביא אנשים לכנסייה וכולם מתוודעים לאמת.

פטרוס מציל את נסטוסיה, וטאראס מסיים לתקן את הכרכרה של גרין. חומה מקבל כבוד ככומר, וגרין, שהבין שסיים את משימתו, נפרד מכולם וממשיך למוסקבה. הוא כותב מכתב חדש למיס דאדלי, לא מבין שהיא כבר ילדה ממנו ילד ואביה מאשר כעת את נישואיהם. גרין כותב שכל האירועים המיסטיים שקרו לו יכולים להיות מוסברים בהפרעה נפשית, אבל בדיוק בזמן הזה אחד הגמדים הקטנים בעלי כנף משיג את הכרכרה שלו ומטפס לתיק הקלפים שלו.

שחקנים ודמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

שם השחקן/ית שם הדמות אודות הדמות
ג'ייסון פלמינג ג'ונתן גרין גאוגרף בריטי והרפתקן
אלכסיי צ'אדוב פטרוס
אנה צ'ורינה מיס דאדלי אהובתו של גרין
צ'ארלס דאנס לורד דאדלי אביה של מיס דאדלי
אגניה דיטקובסקיטה נסטוסיה
אנטולי גושצ'ין גורובץ
איגור ז'יז'יחין דורוש
אלכסנדר קרפוב פנאס
איוואן מוחוביקוב חליאווה
אלכסיי אוגורצוב ספיריד
אלכסיי פטרוחין חומה ברוט נזיר
נינה רוסלאנובה אשתו של יאבטוך
ואלרי זולוטוחין יאבטוך מזקני הכפר
אנדריי סמוליאקוב פאיסי כומר הכפר
אולג טקטארוב גריצקו
יורי צורילו סוטניק
אלכסנדר יאקובלב קוזאק
אולגה זאיצבה פאנוצ'קה המכשפה שבכנסייה

הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ליהוק[עריכת קוד מקור | עריכה]

תחילה לצורך גילום התפקיד הראשי, ההרפתקן ג'ונתן גרין, נבחנו מספר שחקנים כדוגמת ונסן קאסל, כריסטיאן סלייטר, טים רות' ואחרים, אך לבסוף ג'ייסון פלמינג לוהק לתפקיד.

למעלה ממאתיים שחקניות שונות נבחנו לתפקיד פאנוצ'קה[3]

קדם הפקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

על מנת להראות שהסרט עדיין בהפקה וכדי לזכות במימון ממשלתי, המפיק אלכסיי פטרוחין והבמאי אולג סטפצ'נקו צילמו במשך 18 שעות את סצנת השיא, בשנת 2006, כשפטרוחין מגלם את חומא ברוט[4]. בתחילת 2007 הסצנה הוקרנה בבתי הקולנוע כטיזר לסרט[5], אף שטרם נכתב אפילו תסריט לסרט והצילומים עצמם החלו רק כעבור שנה והושלמו רק במרץ 2012[6][7][8].

הכרכרה שבה נע הגיבור הראשי עוצבה ונוצרה במיוחד על פי דגם של רכב גרמני. עלות ייצורה הגיע לכדי 75,000 דולרים. העתק נוסף שלה נוצר בעלות של 23,000 דולרים.

העבודה על תפאורת הסרט נמשכה יותר מחצי שנה וכללה בנייה מאפס, של כפר עם 21 בתים, בעיצוב אוקראיני מהמאה ה-18.

צילומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

923 איש נטלו חלק בצילומים, שהחלו בשנת 2008 והושלמו רק במרץ 2012, במה שמהווה לאחת ההפקות היקרות והארוכות ביותר בתולדות הקולנוע הרוסי[9].

מוזיקה[עריכת קוד מקור | עריכה]

..

וויי: פסקול הסרט
עטיפת האלבום
עטיפת האלבום
פסקול מאת אנטון גרסיה
יצא לאור 2014
סוגה פסקול, EDM
אורך 00:39:48
הפקה NBC Universal

פסקול הסרט הולחן על ידי המוזיקאי הספרדי אנטון גרסיה. הלחנים בוצעו על ידי התזמורת הסימפונית של פראג

רשימת רצועות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. Death of pannochka
  2. Devilry
  3. Dorosh and Overko
  4. Epilogue
  5. Escape
  6. First Night
  7. Flying on a witch
  8. Ms. Dadly
  9. Nastusia
  10. Old Church
  11. Paisiy
  12. Prologue
  13. Salvation
  14. Second night
  15. Third night
  16. Through Transylvania
  17. Where is my Money
  18. Witch
  19. Wolves

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

קטגוריה:סרטי 2014 קטגוריה:סרטי אימה מ-2014 קטגוריה:חידושים לסרטים קטגוריה:סרטים אוקראיניים קטגוריה:סרטי פנטזיה רוסיים קטגוריה:סרטי הרפתקאות רוסיים קטגוריה:סרטי אימה רוסיים קטגוריה:מכשפות בקולנוע ובטלוויזיה קטגוריה:סרטים לפי ספרי ניקולאי גוגול