נקאליפיתקוס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןנקאליפיתקוס
תקופה
מיוקן, 9.9–9.8 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: פרימטים
תת־סדרה: בעלי אף יבש
משפחה: הומינידיים
סוג: נקאליפיתקוס
מין: Nakalipithecus nakayamai
שם מדעי
Nakalipithecus nakayamai
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

נקאליפיתקוס (שם מדעי: Nakalipithecus), הוא סוג נכחד של קוף אדם ממשפחת ההומינידיים, אשר התקיים באפריקה במשך המיוקן שלפני 9 מיליון שנה מזמננו. הוא התגלה בממצאי מאובנים בקניה בשנת 2007 ונקרא בידי החוקר היפני יוקטה קונימטשו (Yutaka Kunimatsu) על שם תצורות Nakali, בהם התגלה שנתיים לפני כן בידי צוות חוקרים יפנים וקנייתים ואלה הועברו אל המוזיאון הלאומי של קניה (National Museums of Kenya). משמעות שמו הוא: "קוף האדם מנקאלי". הסוג מכיל מין יחיד - Nakalipithecus nakayamai, הקרוי לכבוד הגאולוג היפני קצוהירו נאקאיאמה[1].

פרימט זה ידוע ממספר מאובנים של שיניים טוחנות, שיניים נוספות ממספר סוגים בעלות כיסוי אמייל חזק ועצמות לסת עליונה שבורה. אלה דמו במראם לשיני הומיניד קדום הדומה מעט לגורילה ואולי לאורנגאוטן. היה זה אחד מראשוני ההומינידיים דמויי-האדם שהתקיימו מהמיוקן.

פרימט זה היה אולי קרוב לסוג כורורפיתקוס (בעבר נחשב למין בסוג זה) ולראשוני הגורילות, אך הוא התקיים באזורים יבשים יותר ובחורשים חמימים לאורך קניה. ממדיו היו דומים לזה של גורילה מודרנית והוא הותאם לאכילת צמחייה נוקשה וזרעים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא נקאליפיתקוס בוויקישיתוף
  • נקאליפיתקוס, באתר GBIF (באנגלית)

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Kunimatsu, Y.; Nakatsukasa, M.; Sawada, Y.; Sakai, T. (2007). "A new Late Miocene great ape from Kenya and its implications for the origins of African great apes and humans". Proceedings of the National Academy of Sciences. 104 (49): 19220–19225. Bibcode:2007PNAS..10419220K. doi:10.1073/pnas.0706190104. PMC 2148271. PMID 18024593.