סינדר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
סינדר
cinder
מידע כללי
מאת מריסה מאייר
שפת המקור אנגלית
סוגה פנטזיה מדע בדיוני
הוצאה
הוצאה הוצאת מקמילן עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 3 בינואר 2012
הוצאה בעברית
הוצאה כנרת זמורה-דביר
תאריך 2015
תרגום יעל אכמון
סדרה
סדרת ספרים תולדות הלבנה
הספר הבא Scarlet עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סינדר הוא ספר מדע בדיוני פנטזיה שכתבה מריסה מאייר בשנת 2012. הוא הספר הראשון בסדרת הספרים תולדות הלבנה. סינדר הוצא לאור על ידי כנרת זמורה-דביר. הסיפור מבוסס על המעשייה סינדרלה.[1]

מאפייני הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

"תולדות הלבנה" היא סדרת ספרי מדע בדיוני ופנטזיה שנכתבה על ידי הסופרת האמריקאית מאריסה מאייר. הסדרה כוללת ארבעה ספרים, ומיועדת לנוער בוגר. כל ספר בסדרה מכיל מעשייה ידועה של האחים גרים שנשתלו בתוכה מאפיינים של מדע בדיוני. מאייר השתמשה במעשיות סינדרלה, פעמונית, כיפה אדומה ושלגיה, של האחים גרים, והפכה אותם לסיפורי מדע בדיוני. הספרים בסדרה הם סינדר, סקרלט, קרס ו-וינטר.[2][3]

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

העלילה מתרחשת בעיר העתידנית ניו בייג'ינג, כאשר מדינות העולם מתארגנות מחדש כדי ליצור אימפריות ובריתות חדשות. באותו זמן מחלה קטלנית ששמה "לטומוזיס" מופצת על ידי בני הלבנה וכינוייה הם "הקדחת הכחולה", או "המגפה", המחלה משתוללת ברחבי העולם ואין לה תרופה. הנערה סינדר בת ה-16 נמצאת תחת אפוטרופסות אמה המאמצת האכזרית, לין אדרי, יחד עם שתי אחיותיה החורגות, לין פרל ולין אדמונית. סינדר היא קיבורגית, מופלית לרעה ולעיתים קרובות מתייחסים אליה בזלזול, למרות שהיא ידועה כמכונאית הטובה ביותר בניו בייג'ינג.

בעוד סינדר עובדת כמכונאית בשוק, היא פוגשת בבנו של הקיסר, הנסיך קאי, שמבקש ממנה לתקן את האנדרואידית האישית שלו. הקיבורגים מטופלים כאזרחים נחותים, ולכן סינדר מסתירה את זהותה מקאי.

עד מהרה, אדמונית חולה במחלת הלטומוזיס. אמה לין אדרי "מנדבת" את סינדר להשתתף בחקר המגפה, הכולל ניסוי שאיש מהמשתתפים בו אינו שורד אחריו. כאשר מזריקים לסינדר את הזן של מחלת הלטומוזיס, מתגלה שהיא חסינה מפני המחלה. ד"ר ארלנד, החוקר הראשי, מתחיל בעשיית מחקר על החסינות של סינדר, מה שמוביל למחקר על חייה של סינדר לפני הפיכתה לקיבורגית בגיל 11.

במקביל, אביו של הנסיך קאי, הקיסר ריקאן, מת מהמגפה, וכתוצאה מכך הנסיך הופך לקיסר בגיל 17. יש עליו לחץ ליצור ברית בין מדינות כדור הארץ לבין מדינת הירח, לונה, שבראשה עומדת המלכה לבנה הרודנית והמניפולטיבית. הברית תתקיים על ידי נישואין של הקיסר קאי עם המלכה לבנה. הקיסר קאי אינו מרוצה מהרעיון, הוא רוצה לסכל את התוכנית הזו על ידי מציאת מישהי אחרת להתחתן עימה. הוא מחפש מידע על יורשת הירח החוקית הנסיכה סלין, שנאמר כי מתה בשריפה בחדר הילדים שלה כשהייתה בת 3 אך גופתה לא נמצאה מעולם. קאי מאמין שהנסיכה סלין שרדה את השריפה, אך אינו מצליח למצאה.

הסיפור מגיע לשיאו בנשף שסינדר מוזמנת אליו כאורחת מיוחדת של הנסיך קאי. סינדר מזהירה את קאי על המניעים הנסתרים של לבנה ואומרת לו לבטל את החתונה. השתיים מתקוטטות, לבנה מנסה לגרום לסינדר לירות בעצמה, אך סינדר מתנגדת לניסיון ויורה באקדח לעבר לבנה. לאחר התמודדות שבה היא מנסה לברוח, בורחת מועדת במדרגות ומאבדת את כף רגלה, לקאי אין ברירה אלא לעצור את סינדר בכלא בבייג'ינג ולהסכים למסור את סינדר ללבנה כדי להציל את כדור הארץ ממלחמה. מאוחר יותר, בתא הכלא של סינדר, ד"ר ארלנד מבקר ומגלה שעל פי המחקרים שערך סינדר היא בעצם הנסיכה סלין האבודה.[2][3]

דמויות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • לין סינדר - קיבורגית ומכונאית בת 16, דמותה מבוססת על דמותה של סינדרלה. היא נאה למראה ועיניה ושערה חומים. סינדר מתביישת בהיותה קיבורגית וסתירה את העובדה הזו מקאי.
  • איקו - העוזרת האנדרואידית של סינדר, בעלת שבב אישיות לא רגיל, היא אנושית מאד.
  • הנסיך קאיטו - ידוע בשם קאי, יורש העצר של ריקן, המלך של ניו בייג׳ין, הנסיך של ניו-בייג׳ין. דמותו מבוססת על דמותו של הנסיך מסיפור סינדרלה, הוא נחשב כיפה תואר וחתיך ונערות רבות מעריצות אותו.
  • נאינסי - האנדרואידית של הנסיך קאי מילדות.
  • ריקאן - אביו של הנסיך קאי, הקיסר של ניו-בייג'ינג, מת בתחילת הסיפור מלטומוזיס.
  • לין פיאוני - אחותה החורגת של לין סינדר וחברתה. במהלך הסיפור היא מתה מלטומוזיס.
  • לין פרל - בתם של לין אדרי ולין גארן, אחותה הגדולה של לין פיאוני. היא מציקה לסינדר ומזלזלת בה באופן קבוע.
  • לין אדרי - אמה החורגת והאכזרית של לין סינדר. היא מאמינה שקיבורגים הם אינם אנושיים ואינם מסוגלים לחוות רגשות היא מתעללת באופן קבוע בסינדר ומאשימה את סינדר בכל מצוקה וקושי שעולים במשפחתה.
  • צ'אנג סצ'ה - אופה בשוק שחלתה בלטומוזיס בתחילת הסיפור וכתוצאה מכך הדוכן שלה נשרף. היא לא אהבה את סינדר בגלל היותה קיבורגית ונהגה להרחיק את בנה מדוכנה של סינדר.
  • צ'אנג סונטו - בנה של צ'אנג סצ'ה.
  • דוקטור ארלנד - ראש מחלקת חקר הלטומוזיס בארמון הקיסר, הוא מסתיר את היותו בן לבנה. ביתו החלולה [ללא מתנת לבנה] נלקחה ונרצחה על ידי השלטון בלבנה והוא נחוש לנקום ולהפיל את לונה מעל כיסאה. הוא מארגן חיפוש אחר הנסיכה סלין תחת התירוץ של גיוס מתנדבים לחקר מגפת הלטומוזיס שהוא יזם.
  • לבנה מלכת הלבנה - יש לה יכולת הקסמה חזקה שבה היא משתמשת במטרה לגרום לאנשים לציית לה וכדי להראות יפה יותר ומושכת.
  • סיביל מירה - התאומטורגית הראשית של לבנה, היא נאמנה מאוד ללבנה ומוכנה לרצות אותה בכל מחיר.
  • קון טורין היועץ המלכותי ואחד מהאנשים הקרובים יותר אל הנסיך.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ מאריסה מאייר, תרגום: יעל אכמון, סינדר - תולדות הלבנה 1, כנרת זמורה דביר, 2015
  2. ^ 1 2 sally lodge, Feiwel and Friends Rolls Out 'Cinder' in High Style, ‏Dec 15, 2011
  3. ^ 1 2 SUSAN CARPENTER, Not Just for Kids: ‘Cinder’, los angeles times, ‏JAN. 1, 2012