סינואורניתוידיז

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסינואורניתוידיז

איור והשוואה לאדם של סינואורניתוידיז
תקופה
קרטיקון תחתון 113 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: דמויי-מנירפטורים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: טרודונטיים
סוג: סינואורניתוידיז
מינים

Sinornithoides youngi

שם מדעי
Sinornithoides
ראסל וג'ה-מינג, 1993
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סינואורניתוידיז (שם מדעי: Sinornithoides; מילולית: "צורת-עוף סיני") הוא סוג דינוזאור טורף ממשפחת הטרודוניים אשר בו נכלל מין יחיד - Sinornithoides youngi. דינוזאור זה חי לפני 113 שנה, בתחילת הקרטיקון במונגוליה הפנימית שבסין. הוא היה קרוב לזאורורניתוידיז מאותה משפחה. המאובנים שלו התגלו ב-1988 וכללו עצמות חוליות וחלקי גולגולת. מאובניו היו רבים אך חסרי ממצאים מיוחדים, כך שהוא קיבל שם רק ב-1993.

דינוזאור זה היה קליל ודמה מעט לעוף. הוא הגיע לאורך 1.1 מטר ולמשקל 2.5 קילוגרם והיה בעל לסת דקה בעלת שיניים חדות, הוא היה בעל טפרים גדלים בקצה אצבעותיו אך בעל גפיים בינוניות באורכם שאולי כוסו נוצות והיה בעל זנב ארוך. כמו רוב הטרודוניים הוא היה כנראה מכוסה בנוצות לאורך הגוף. הוא היה צייד של טרף קטן יותר כמו זוחלים וחסרי חוליות שהזדמנו בדרכו.

מראה הדינוזאור הזכיר עוף מודרני אך הוא היה בעל שיניים חדות ולא יכל לעוף. הוא חי אולי בלהקות ברחבי מונגוליה הקדומה לצד צמחונים גדולים כמו הווארוזאורוס שנמצאו בתחומי האזור. כמה מאובנים שלו נמצאו בצורה מכופפת בדומה לקרובו, מיי לונג. ייתכן שכך הוא נח בדומה למספר עופות קרקע ומצא את מותו תוך שינה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סינואורניתוידיז בוויקישיתוף