סינוניקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןסינוניקס
איור משוער של Sinonyx jiashanensisאיור משוער של Sinonyx jiashanensis

שלד של Sinonyx jiashanensis

שלד של Sinonyx jiashanensis
תקופה
סוף פלאוגן 56 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מזוניכידים
משפחה: מזוניכידיים
סוג: סינוניקס
מינים

Sinonyx jiashanensis

שם מדעי
Sinonyx
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

סינוניקס (שם מדעי: Sinonyx; מילולית: "טופר סין") הוא סוג של יונק מסדרת המזוניכידים, שחי באזור סין במהלך סוף הפלאוקן שבתחילת הקנוזואיקון לפני 56 מיליון שנים מהיום. המאובנים שלו התגלו במחוז אנחווי. סוג זה תואר ב-1995 וכלל מין יחיד - Sinonyx jiashanensis.

מאפיינים[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסתן זה היה אחד הראשונים שבבני סדרת המזוניכידים, ממנה התפתחו אולי מכפילי הפרסה והלווייתנאים. עם זאת חלק מהחוקרים מעריכים שהוא השתייך לסדרת הקונדילרסים. הוא הגיע לאורך של מטר וחצי ומשקל של 50 ק"ג, בערך כמו זאב אפור מודרני, אך במקום טפרים היו כפות רגליו מכוסות בפרסות. הוא היה בעל גולגולת ארוכה עם 44 שיניים (באופן דומה למרבית היונקים) שכללו שורות של שיניים טוחנות נמוכות וחזקות לאורך הלסת. בקדמת הלסת בלטו זוג ניבים ארוכים מכל צד של הלסת. הלסתות היו בעלות שרירים חזקים מאוד שהיו יכולים לנשוך בעוצמה רבה.

בעבר נחשב הסינוניקס לקרוב לאנדרוסארכוס, אך בהמשך התברר שהאנדרוסארכוס שייך למכפילי פרסה הנחשבים לאבות הלווייתנים, לצד ההיפופוטמיים והאנטלודונטיים. מבנה הגוף של הסינוניקס מזכיר מאוד את אבות הלווייתנים כמו האמבולוצטוס והפקיצטוס, בייחוד במבנה הלסתות ומבנה האוזן. ייתכן שהוא היה מהמזוניכידים שהתפתחו למכפילי פרסה דומים לאנדרוסארכוס.

הוא ניזון מנבלות או שצד ממארב טרף איטי. מבנה גופו לא הותאם למרדף אחרי טרף.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא סינוניקס בוויקישיתוף
  • סינוניקס, באתר GBIF (באנגלית)