ספוגית למניעת היריון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ספוגית "פרוטקטאייד" על מגש הפלסטיק שלה

הספוגית היא אמצעי למניעת הריון המשלב חסם וקוטל זרע. ישנם שלושה מותגים חד פעמיים המשווקים ברחבי העולם:

כמו כן, קיימות ספוגיות רב פעמיות מספוג ים.

הספוגית פועלת בשני אופנים: ראשית, הספוגית מוחדרת לנרתיק וחוסמת את צוואר הרחם בפני תאי הזרע. שנית, הספוגית ספוגה בקוטל זרע הפוגע בתנועת תאי הזרע.

יש להחדיר את הספוגית לפני קיום יחסי המין. בגרסת "טודיי" ישנה גומייה מסביב לספוגית על מנת להקל על הוצאתה, ובגרסת פרוטקטאייד יש שני חריצים למטרה זו.

הספוגית אינה מספקת הגנה מפני מחלות מין.

יעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

יצרן הספוגית "טודיי" מדווח על שיעורי יעילות של 89% עד 91% במניעת הריון, בעת שימוש נכון ועקבי. היעילות יורדת ל-84% עד 89% כאשר נעשה שימוש לא נכון בספוגית. מקורות אחרים מציינים כי שיעורי היעילות נמוכים יותר עבור נשים שילדו (74% לשימוש נכון ו-68% לשימוש לא נכון).

מחקרים של גרסת "פרוטקטאייד" דיווחו על שיעורי יעילות של 77% עד 91%.

מחקרים של "פרמטקס" מצאו שיעורי יעילות של מעל 99% לשנה בשימוש נכון, ובשימוש לא נכון - 81%. ניתן להשתמש בספוגית בשילוב עם אמצעי מניעה נוסף (כמו קונדום) כדי להעלות את האפקטיביות.

שימוש[עריכת קוד מקור | עריכה]

כדי להשתמש בספוגית "טודיי", יש לשטוף אותה במים עד שהיא רטובה לחלוטין. המים משמשים להפעלת קוטל הזרע שבספוגית. פרוטקטאייד ופרמטקס מוכנים לשימוש ללא מים.

ניתן להחדיר את הספוגית עד 24 שעות לפני קיום יחסי המין. יש להשאירה במקומה במשך שש שעות לפחות מהפעם האחרונה שבה קיימה האישה יחסי מין. אין להשאירה בגוף מעל 30 שעות.

על פי הוראות יצרי הספוגיות החד-פעמיות, אין לעשות בהן שימוש חוזר לאחר שהוסרו. ספוגיות למניעת הריון מספוג ים מיועדות לשימוש חוזר.

היסטוריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספוגית לא תמיד הייתה פופולרית בשווקים מסוימים. ניתן להשיג את שלושת המותגים דרך האינטרנט.

הספוגית "טודיי" פותחה בתחילת 1976 ושווקה לראשונה בארצות הברית בשנת 1983. בשנת 1994 היא הוסרה מהמדפים. לאחר מספר עיכובים היא הפכה לזמינה בקנדה ב-2003, ובארצות הברית ב-2005. החברה-אם של היצרנית הכריזה על פשיטת רגל ב-2007, והיא הוסרה בשנית מהמדפים עד לשיווקה מחדש ב-2009.

"פרמטקס" שווקה לראשונה בצרפת ובמחוז קוובק שבקנדה ב-1984.

"פרוטקטאייד" שווקה לראשונה בקנדה ב-1996 ובאירופה ב-2000.

קוטל זרע[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספוגית היא חסם פיזי המונע מתאי הזרע מלהגיע לצוואר הרחם. קוטל הזרע הוא מרכיב חשוב ובלעדיו הספוגית אינה יעילה כלל. כל מותג מכיל קוטל זרע שונה.

המותג "טודיי" משתמש ב-1,000 מיליגרם Nonoxynol-9. "פרוטקטאייד" משתמש ב-5,000 מיליגרם F-5 gel הכולל שלושה מרכיבים פעילים. "פרמטקס" מכיל 60 מיליגרם בנזלקוניום כלוריד (המשמש גם לטיפול בכאבי גרון).

תופעות לוואי[עריכת קוד מקור | עריכה]

ישנם נשים וגברים הרגישים ל-Nonoxynol-9 המצוי בחלק מקוטלי הזרע. נשים המשתמשות בספוגיות נמצאות בסיכון מוגבר לזיהום ולדלקת בדרכי השתן. שימוש לא נכון, כגון השארת הספוגית בגוף מעל 30 שעות ברצף, עלול לגרום לתסמונת הלם רעלי.

בתרבות הפופולרית[עריכת קוד מקור | עריכה]

זמן קצר לאחר שהספוגיות הורדו מהמדפים בארצות הברית, הספוגית הייתה נושא פרק בסיינפלד. בפרק, איליין בניס שומרת בקנאות על מלאי הספוגיות שנותרו לה ומסרבת לקיים יחסים עם מי שאינו ראוי לספוגית בעיניה.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]