פאול גש

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פאול גש
Paul Goesch
לידה 30 באוגוסט 1885
שוורין, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 22 באוגוסט 1940 (בגיל 54)
ברנדנבורג, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור, אדריכלות עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי שטפן גאורגה עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פאול גשגרמנית: Paul Goesch‏; 30 באוגוסט 188522 באוגוסט 1940) היה אמן, אדריכל, ליטוגרף ומעצב גרמני בתחילת המאה העשרים. הוא היה קשור לאלמנטים העיקריים של האקספרסיוניזם הגרמני.[1]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גש נולד בשוורין. הוא סבל מ"פגיעות פיזית ורגשית" לאורך כל חייו, אך בכל זאת שמר על נחישות איתנה ליצור באופן פורה ולהתחבר לאוונגרד של תקופתו. הוא היה בנו של עורך דין ושופט, שגדל בברלין, שם מילא אביו תפקיד הוראה באוניברסיטת ברלין.

גש החל ללמוד במכללה הטכנית בברלין-שרלוטנבורג בשנת 1903 כדי ללמוד אדריכלות. כסטודנט, על פי הדיווחים, הוא פגש גם את זיגמונד פרויד וגם את רודולף שטיינר. הוא פיתח עניין באנתרופוסופיה, גרסתו של שטיינר לתיאוסופיה, ומאוחר יותר סייע בבניית הגותיאנום בשנים 14–1913. הוא סבל נפשית והיה מאושפז בטיפול פסיכיאטרי בגיל מוקדם (1909). למרות זאת הגיע לתואר האקדמי.

הוא למד ציור בסן רמו במשך חצי שנה, ונסע דרך איטליה, צרפת וגרמניה ופגש אמנים אחרים. בשנת 1911 קיבל תפקיד בחלם בפולין, ושימש שם כאדריכל העיר בין השנים 1915–1917.

יצירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

גש החל סדרה של תוכניות ורישומי "אדריכלות פנטזיה" בשנת 1914. הוא סבל מהתקף פסיכוטית בשנת 1917, ואושפז בבית חולים עד שנת 1919. לאחר שחרורו הוא נקשר לקבוצת נובמבר ולארביירטס פאר קונסט והציג עבודות בתערוכות שלהם. גש עבד עם ברונו טאוט במגדבורג על פרויקט שיקום משנת 1920. טאוט פרסם יצירות אמנות ומאמרים מאת גש בכתב העת האקספרסיוניסטי שלו Frühlicht ("אור ראשון").

מבחינה אמנותית, גש היה "מומחה בצבעי מים" אשר יצר מאות תמונות, לרוב בנושאים מיתולוגיים ודתיים (במיוחד מריה הבתולה). הוא גם כתב ואייר אגדות והלחין שירה.

מחלת נפש[עריכת קוד מקור | עריכה]

בפברואר ובמרץ 1914 עזר גש לבנות את בניין הגותניאום הראשון של שטיינר בדורנאך, ולאחר מכן עבד כמנהל בניין ממשלתי בקלן במשך שלושה חודשים, וקיבל תעודה של "בונה ממשלתי".

בזמן אשפוזו הארוך הוא הכין 29 ציורים, על נייר וכן ספר ציורים שהגיש כתרומה אמנותית למרפאה הפסיכיאטרית של אוניברסיטת היידלברג.

עבודותיו של גש הוצגו רק בתערוכות קבוצתיות משנת 1921 ואילך, סבל גש יותר ויותר מקשיים פסיכולוגיים, והפך לחולה בגטינגן שם גיסו היה ראש המוסד הפסיכיאטרי.[2]

בשנת 1934, תחת המשטר הנאצי, הועבר גש לבית החולים הפסיכיאטרי בברנדנבורג בטאופיץ, שם אסור היה לצייר והוא נאלץ לעבוד בעבודת כפיים.

בשנת 1940 סילקו אנשי הס"ס את גש מטאופיץ ורצחו אותו. כנראה, באוגוסט 1940, בכלא הישן בברנדנבורג. הוא היה אחד מאלפי הקורבנות של פעולת מסע המתת החסד הנאצית.

השילוב של יצירות אמנות ובעיות פסיכיאטריות בביוגרפיה של גש הביא לו תשומת לב מסוימת בהקשר של האמנות הזרה או תנועת "ארט ברוט".

מספר יצירותיו של גש נכללות באוסף של הפסיכיאטר והיסטוריון האמנות הנס פרינהורן המתוחזק כעת באוניברסיטת היידלברג, והוצגו בתערוכת אוסף פרינצ'ורן בשנת 1996.

המרכז הקנדי לאדריכלות מכיל באוסף 234 רישומים של גש.[3]

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פאול גש בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Anonymous, Paul Gösch, 1885–1940: Aquarelle und Zeichnungen, Berlin, Berlinische Galerie, 1976 (exhibition catalogue).
  2. ^ Paul Goesch - Artists - Moeller Fine Art, web.archive.org, ‏2016-04-30
  3. ^ Canadian Centre for Architecture (CCA), Search, www.cca.qc.ca (באנגלית)