פואקילופלירודון

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןפואקילופלירודון
איור של פרטי פואקילופלירודוןאיור של פרטי פואקילופלירודון

בהשוואה לאדם

בהשוואה לאדם
תקופה
יורה תיכון 167.7–166.1 מיליון שנה לפני זמננו
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: זוחלים
סדרה: בעלי אגן דמוי לטאה
תת־סדרה: תרופודה
משפחה: מגלוזאוריים
סוג: פואקילופלירודון
שם מדעי
Poekilopleuron
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פואקילופלירודון (שם מדעי: Poekilopleuron; מילולית: "צלעות מגוונות") הוא סוג דינוזאור טורף ממשפחת המגלוזאוריים שחי במשך היורה התיכון שלפני 168 עד 166 מיליון שנה בקירוב. הממצאים שלו התגלו בצרפת ותוארו ב-1836 בידי ז'אק אמן אדוס דסלונגשאמפ (אנ'). עם זאת הממצאים שהתגלו הושמדו במהלך מלחמת העולם השנייה. הממצאים הבודדים ששרדו מצויים כיום במוזיאון הלאומי להיסטוריה של הטבע בצרפת וכן במוזיאון פיבודי לידיעת הטבע שבאוניברסיטת ייל בקונטיקט. בעבר קיטלגו ממצאים רבים לסוג זה, אך הם התבטלו או הועברו לסוגים אחרים כמו המגלוזאורוס הקרוב.

דינוזאור זה היה תרופוד פרימיטיבי יחסית ובעל זרועות ארוכות בהרבה ביחס למרבית התרופודים המאוחרים יותר, עם עצם זרוע באורך 60 סנטימטרים ובעלת אצבעות רחבות ומתפקדות. המבנה שלו עשה את הזרועות חזקות אך גם כפוף יותר ופחות יציב מאשר לדינוזאורים דומים. הדינוזאור כנראה פיתח את המאפיינים הייחודיים, מאחר שסוגים כמו הטורווזאורוס האמריקאי לא היו בעלי זרועות כאלה. בנוסף הוא היה בעל כלוב צלעות רחב מאוד לאורך הבטן והחזה. אורך גופו של הפואקילופלירודון הגיע ל-10 מטרים כך שהיה טורף עיקרי בתחומי מחייתו.

המאפיינים של הדינוזאור הובילו מספר חוקרים לחשוב שהוא לא היה מגלוזאור ובמקום זה היה בעל אבות קדומים יותר, עם קירבה ללורינינוזאורוס. כיום הוא נחשב לסוג של מגלוזאור שפיתח התאמות כדי לתפוס יצורי ים כמו דגים או זוחלים קטנים ואולי גם לאכול נבלות.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פואקילופלירודון בוויקישיתוף