פורטל:הארי פוטר/נושא נבחר/חיות פלא

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בספרי הארי פוטר מופיעים יצורים רבים בעלי כוחות קסם או יכולות חריגות שאינן מצויות בעולם האמיתי. יצורים אלה מכונים יצורי קסם, יצורי פלא, חיות קסם, חיות פלא וכדומה. רולינג פיתחה את הנושא החל מהספר הראשון, בו מוצג בפני הקורא דרקון, ובהמשך הסדרה מוצגים בעלי חיים נוספים, בעיקר תוך כדי שיעורי "טיפול בחיות פלא" הנלמדים בהוגוורטס החל מהשנה השלישית. רולינג אף כתבה ספר בשם "חיות הפלא והיכן למצוא אותן", בו היא מספרת לקורא על רשימת היצורים הקסומים הידועים למאגיזואולוגים - הלחם של מאגי (=קסם) וזואולוגיה (=ענף במדעי החיים העוסק בחקר בעלי חיים). ספר זה אף מוזכר במפורש בסדרה, והוא אחד מסדרת שלושה ספרים שנכתבו למטרות צדקה ביחד עם קווידיץ' בראי הדורות ומעשיות בידל הפייטן. רולינג אף המציאה דמות מחבר בדיונית לספר בשם "ניוט סלמנדרה", אשר נקרא במקור Newt Scamander. בתהליך תרגום הספר נוצר כפלשון בשם המחבר, וזאת כיוון ש-Newt היא המילה האנגלית לטריטון - סוג במשפחת הסלמנדריים.

על פי הספר "חיות הפלא והיכן למצוא אותן" נערכו מספר כנסי קוסמים, הן על ידי מועצת הקוסמים הקדומה והן על ידי משרד הקסמים שהחליף אותה, שהגדירו יצור קסום בצורה שונה. ההגדרה הייתה תלויה ביחס לשלושה מסוגי היצורים קסומים: אנשי זאב, קנטאורים שעל פי הספרים מסרבים לחיות כמו בני אדם אך הינם בעלי יכולות שכליות גבוהות במיוחד, וטרולים שעל פי הספרים הולכים על שתי רגליים, מתלבשים לעיתים כמו בני אדם, אך ידועים גם כטיפשים במיוחד וכבעלי עוצמה פיזית רבה במיוחד. הוויכוחים בעולמה של רולינג סבבו את סוגיית היצורים כתבוניים הזכאים לזכויות פוליטיות וכדומה. הניסיון להגדיר יצור תבוני ככזה שהולך על שתי רגליים כשל כאשר הגובלינים החליטו להתחכם ולהביא טרולים שהחריבו את מפגש הקוסמים שנועד לצורך זה. בהמשך ניסו להגדיר יצור תבוני ככזה שיכול לדבר בשפה אנושית כלשהי כשל, וזאת כיוון שהפעם הגובלינים לימדו טרולים לומר משפטים בסיסיים, רוחות הרפאים נטשו את הכינוס כיוון שהוא התייחס אך ורק ליצורים חיים בעוד שהם מתים, והקנטאורים סירבו להשתתף כיוון שבקשתם של בני הים להיכלל בכינוס סורבה מאחר שכאשר הם מדברים מחוץ למים הם נשמעים בצווחות לא ברורות בלבד. ההגדרה העדכנית ביותר נקבעה ב-1811 תחת שלטונו של שר הקסמים גרוגאן סטאמפ, ולפי יצור תבוני הוא כל יצור שביכולתו להבין את חוקי הקסם ולהשתתף בחקיקתם, כשכל השאר מוגדרים כחיות. החריגות מכך הם הקנטאורים המסרבים לחיות ביחד עם הקוסמים ולהיכלל באותה קבוצה שבה חברים גם הערפדים, אנשי הזאב בעלי הטבע הכפול, ויצורים בעלי טבע אלים במיוחד כגון מנטיקורים.

כבר בימי הביניים היו מודעים בני האדם לקיומם של יצורי הפלא, ותיארו זאת ביצירות שונות מאותה תקופה. יצורים אלה, בהם דרקון וגריפון, נחשבים כדמיוניים על ידי המוגלגים בתקופה שבה מתרחשים אירועי הסדרה. המפגשים בין מוגלגים לבין יצורים כגון דרקונים גרמו לפחד גדל והולך מפני קסמים, שבתורו הוביל לרדיפות הולכות וגוברות כנגד הקוסמים - שהחליטו לרדת למחתרת ולחוקק חוקים שימנעו מהמוגלגים לשים לב לקיומם של קסמים. ב-1692 נבחרה רשימה של 27 מיני יצורים, בראשם הדרקונים, ומאז היא הוגדלה מספר פעמים כך שגם יצורים שהיו ידועים כאמיתיים הפכו למיתוס בלבד בעיני המוגלגים. ב-1750 נחקק חוק בינלאומי ביקומה של רולינג ולפיו כל אחד ממשרדי הקסמים אחראי על הסתרת היצורים הנכללים ברשימה ונמצאים בתחום שיפוטו. הקוסמים בעולמה של רולינג משתמשים במגוון שיטות על מנת להסתיר את יצורי הפלא מעיני המוגלגים, למעט יצורים בעלי יכולת הסוואה גבוהה שכלל לא זקוקים לטיפול, יצורים שאינם מעוניינים במגע כלשהו עם בני אדם או שוכנים באזורים שאינם נגישים למוגלגים חסרי כוחות הקסם, ויצורים בעלי דמיון רב לחיות מוכרות וידועות. הצעדים הנפוצים הם הקמת שטחים מוגנים באמצעי קסם שלעיתים מפוקחים בקפדנות על ידי קוסמים כגון במקרה של שמורות דרקונים, הגבלות ועונשים חמורים על סחר והרבעה של היצורים המסוכנים, קסמי אשליה ההופכים את היצור לדמוי בעל חיים רגיל, ושינויי זיכרון באמצעות קסמים. בנוסף, במשרד הקסמים קיימת מחלקה לרישוי ופיקוח יצורי פלא, בה קיים משרד מיוחד שכל תפקידו לספק הסברים רציונליים לתקריות שבכל זאת מתרחשות. מחלקה זו גם קבעה דירוג בין 1 ל-5 לציון דרגת המסוכנות של היצור.

במהלך ספרי הסדרה פוגשים הקוראים יצורי פלא רבים בעלי תכונות שונות, ואלו לעיתים מבוססות על אגדות, סיפורים ומסורות קדומות יותר. הבוגארט הוא יצור שמנסה להפחיד כל אחד באמצעות שינוי צורה לדבר המפחיד את האדם יותר מכל. לפי אגדות שונות הבוגארטים (הידועים בשמות שונים ברחבי העולם) הם רוחות רפאים של אנשים שזכו במהלך חיים ליחס לא הוגן, שואפות לנקום באמצעות הפחדה ושואבות הנאה כאשר מזימותיהן מצליחות. הבסיליסק הוא יצור המופיע באגדות רבות, וידוע גם בכינוי קוקטריס. בדומה לבסיליסק בספרים, גם היצור האגדי מפגין יכולת להרוג באמצעות מבטו, לאבן דברים אך בשונה מהיצור שתיארה רולינג הוא מסוגל גם לירוק אש. אגדות וסיפורים מודרניים ביחס לגובלינים מייחסים להם תכונות של חריצות, יכולת עיבוד מתכות גבוהה, רצון לבצע מעשי קונדס, אך מנגד גם כיצורים רשעים המתעבים כל דבר בעל יופי. הגובלינים של רולינג אינם נמצאים באמצע הקשת שבין התכונות הללו, ובשל כך הם נבחרו על ידה לשמש כמגינים של בנק הקוסמים גרינגוטס - אופיים חזק במיוחד, הם אמינים במיוחד, והם יכולים לפעול בנחישות רבה כדי להגן על האוצרות שעליהם הם מופקדים. החד-קרן הוא אחד מהיצורים המפורסמים ביותר באגדות ובמיתולוגיות, ומיוחסות לו תכונות של טוהר, תום, וצניעות. בעולמה של רולינג, בדומה לאגדות ויצירות כגון השיר חטיפת לוקרציה של שייקספיר, קשה מאוד ללכוד חד-קרן אך רק בנות צעירות מסוגלות לכך כיוון שהן כמעט תמיד בתולות ולפיכך מסמלות צניעות וטוהר גם כן.