פורטל:תוניסיה/המהפכה בתוניסיה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

המהפכה בתוניסיה או מהפכת היסמין כפי שנקראה על ידי התקשורת (בערבית: ثورة الياسمين), הוא שמן של סדרת מחאות בהיקף רחב שפרצו בתוניסיה ב-18 בדצמבר 2010 בקריאה להחליף את שלטונו האוטוקרטי של זין אל-עאבדין בן עלי. במשך 28 ימים התקיימו הפגנות רחוב ממושכות ולעיתים אלימות שבסופו של דבר הובילו להדחת בן עלי מהשלטון וכינון דמוקרטיה מלאה במדינה.

הרקע למהפכה התרחש שנים אחורה, והיא נבעה מתוך מצב אזרחי קשה ששרר בתוניסיה תחת שלטון בן עלי; שיעור האבטלה הרקיע שחקים, הכלכלה עברה אינפלציה, תוניסאים רבים נמצאו מתחת לקו העוני ועסקים רבים פשטו רגל. נוסף על כך, תוניסיה נשלטה בצורה חד מפלגתית, והמשטר פגע רבות בחופש הביטוי, חופש העיתונות וחופש הבחירה. ההפגנות היוו את הגל הדרמטי ביותר של התקוממות אזרחית בתוניסיה מזה שלושה עשורים (אז התרחשה המהפכה בה עלה בן עלי לשלטון), והביאו לחיכוחים רבים בין המשטרה למפגינים, כמו גם מקרי מוות ופצועים שנפגעו מפעולות כוחות הביטחון.

המחאה התלקחה בעקבות ההצתה העצמית שביצע מוחמד בועזיזי כמחאה על השחיתות השלטונית והעוני הקשה. עד מהרה רבים הזדהו עם מסריו של בועזיזי ופרצו במחאות, חלקם הציתו עצמם בדומה לו. לאחר כחודש, ב-14 בינואר 2011, נפל שלטונו של בן עלי והוא נמלט עם אנשיו לערב הסעודית. ההפגנה בתוניסיה עוררה השראה בקרב מדינות נוספות, והביאה לתגובת שרשרת נרחבת במזרח התיכון, שנודעה בשם האביב הערבי.

כיום, כעשור לאחר פרוץ המחאות, תוניסיה היא המדינה הערבית היחידה בה מונהג שלטון דמוקרטי מלא הודות למהפכה, והיחידה מבין מדינות העביב הערבי שלא התגלגלה לאנרכיה, מלחמת אזרחים או שלטון דיקטטורי אחר.



לערך המלא