פיטר נאור

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
(הופנה מהדף פטר נאור)
פיטר נאור
Peter Naur
לידה 25 באוקטובר 1928
פרדריקסברג, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 3 בינואר 2016 (בגיל 87)
הרלב, דנמרק עריכת הנתון בוויקינתונים
ענף מדעי מדעי המחשב
מקום מגורים דנמרק
מקום לימודים אוניברסיטת קופנהגן עריכת הנתון בוויקינתונים
מוסדות
פרסים והוקרה
  • פרס טיורינג (2005)
  • פרס חלוץ המחשב (1986)
  • G.A. Hagemann Gold Medal (1963)
  • Rosenkjær Award (1966) עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Christiane Floyd עריכת הנתון בוויקינתונים
תרומות עיקריות
תרם רבות ליצירת שפת התכנות ALGOL 60, שיטת הכתיבה לדקדוק חופשי הקשר- BNF - Backus-Naur Form
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

פיטר נאוּרדנית: Peter Naur;‏ 28 באוקטובר 19283 בינואר 2016) היה חלוץ דני בתחום מדעי המחשב, זוכה פרס טיורינג. על שמו קרויה שיטת הכתיבה לדקדוק חופשי הקשר, שיטת BNF (אנ'). תרם רבות ליצירת שפת התכנות ALGOL 60.

חייו[עריכת קוד מקור | עריכה]

נאור החל את הקריירה שלו כאסטרונום וקיבל תואר דוקטור בשנת 1957, אבל מפגשו עם עולם המחשבים הוביל לשינוי בעיסוקו. משנת 1959 עד 1969 הועסק בחברת המחשבים, רגנסנטרלן (אנ'), ובמקביל הרצה במכון נילס בוהר ובאוניברסיטה הטכנית של דנמרק. משנת 1969 עד 1998 שימש כפרופסור למדעי המחשב באוניברסיטת קופנהגן.

תחומי המחקר העיקריים שלו היו עיצוב, בנייה וביצועים של תוכנות מחשב ואלגוריתמים. תחומים כגון הנדסת תוכנה וארכיטקטורת תוכנה נחקרו לראשונה על ידי נאור. בספרו "מחשוב: פעילות אנושית (1992)" (Computing: A Human Activity), שהוא אוסף של תרומותיו בתחום מדעי המחשב, דחה נאור את הגישה הפורמלית לתכנות, שרואה בתכנות ענף במתמטיקה.

לראשי התיבות BNF ניתן תחילה הפירוש Backus Normal Form, אך ביוזמתו של מדען המחשב דונלד קנות' שונה הפירוש ל-Backus-Naur Form, כדי לתת גם לנאור את הכבוד הראוי. נאור הסתייג משינוי זה, והודיע שהוא מעדיף את הפירוש המקורי לראשי התיבות.

נאור לא חיבב את המונח "מדעי המחשב" וטען שיש לקרוא לענף זה "תורת המידע" (datalogy). המונח אומץ בדנמרק ובשוודיה.

מאוחר יותר עסק בתפישת המדע כמכלול. הוא קישר בין שני תחומים בפילוסופיה ובפסיכולוגיה בהתאם להשקפתו המעין אמפיריציסטית, לפיה יש להתמקד בעובדות הניתנות לצפייה. בשנותיו האחרונות עסק בפיתוח תאוריה של חשיבה אנושית אותה הוא כינה "תיאורית המצב הסינפסי של החיים המנטליים".

ד"ר נאור זכה בפרס טיורינג בשנת 2005 על פיתוח שפת התכנות ALGOL 60. שמו נקשר בעולם לשפת תכנות זו ולשיטת BNF. פיטר נאור הוא הדני היחיד שזכה בפרס טיורינג.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא פיטר נאור בוויקישיתוף