פרסילה קופר טיילר

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
פרסילה קופר טיילר
Elizabeth Priscilla Cooper Tyler
לידה 14 ביוני 1816
ניו יורק, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 29 בדצמבר 1889 (בגיל 73)
מונטגומרי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג Robert Tyler (12 בספטמבר 1839ערך בלתי־ידוע) עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

אליזבת פרסילה קופר טיילראנגלית: Elizabeth Priscilla Cooper Tyler‏; 14 ביוני 181629 בדצמבר 1889) הייתה אשת בנו של נשיא ארצות הברית העשירי ג'ון טיילר[1], שהייתה למעשה הגברת הראשונה של ארצות הברית בין השנים 10 בספטמבר 1842 ועד 26 ביוני 1844.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

פרסילה קופר נולדה בעיר ניו יורק בשנת 1816 לתומס אפתורפ קופר ולמרי פיירלי קופר. תומאס אפתורפ קופר היה שחקן ומפיק הצגות, ואשתו מרי, הייתה אשת חברה. המשפחה התגוררה בביתם ברחוב ברודוויי. פרסילה קופר החלה לעבוד כשחקנית בגיל 17.

פרסילה קופר פגשה את רוברט טיילר, בנו של החוואי העשיר והסנטור ג'ון טיילר בעת ששיחקה במחזה "אותלו" בתפקיד דסדמונה. על אף שבאותה עת היו השחקנים במעמד חברתי נמוך ביותר, ורבים ראו בשחקניות כמעמד אחד יותר גבוה מזה של הנפקניות נישאה פרסילה קופר לחוואי מהמעמד הגבוה ב-12 בספטמבר 1839 ומשפחת בעלה לא התנגדה לנישואים וקיבלה אותה למשפחתם.

כחודש לאחר בחירתו כסגן הנשיא נפטר נשיא ארצות הברית ויליאם הנרי הריסון וג'ון טיילר הפך לנשיא ארצות הברית.

הגברת הראשונה של ארצות הברית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בעת מינויו של ג'ון טיילר לנשיא הייתה אשתו, לטישה כריסטיאן טיילר נכה, והיא בקשה מאשת בנה לסייע לה בתפקידיה הרשמיים כמארחת הבית הלבן. לאחר מותה של לטישה ב-10 בספטמבר 1842 הפכה פרסילה קופר לגברת הראשונה של ארצות הברית - ואף נסעה עם הנשיא לסיוריו כחלק מפמליית הנשיא.

לאחר שבעלה והיא עברו לפילדלפיה בשנת 1844 עברו תפקידי הגברת הראשונה לג'וליה גרדינר טיילר.

שנים מאוחרות[עריכת קוד מקור | עריכה]

בני הזוג טיילר התגוררו בפילדלפיה 16 שנים. רוברט, בעלה של פרסילה עסק בעריכת דין והיה פעיל פוליטית במפלגה הדמוקרטית של ארצות הברית. עם פרוץ מלחמת האזרחים האמריקנית בשנת 1861 הביעו בני הזוג תמיכה במדינות הקונפדרציה של אמריקה ועברו לריצ'מונד שם הפך רוברט לרשם משרד האוצר של הקונפדרציה.

לאחר תום המלחמה הפך רוברט לעורך העיתון "דואר ופרסום" ("Mail and Advertiser") במונטגומרי שבאלבמה, ושם נפטר בשנת 1877. פרסילה המשיכה להתגורר במונטוגמרי עד מותה, 12 שנים מאוחר יותר.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]