צ'ינצ'ילה

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קריאת טבלת מיוןצ'ינצ'ילה
מיון מדעי
ממלכה: בעלי חיים
מערכה: מיתרניים
על־מחלקה: בעלי ארבע רגליים
מחלקה: יונקים
סדרה: מכרסמים
תת־סדרה: דמויי קביה
משפחה: צ'ינצ'יליים
סוג: צ'ינצ'ילה
מינים

צ'ינצ'ילה ארוכת-זנב
צ'ינצ'ילה קצרת-זנב

שם מדעי
Chinchilla
בנט, 1829
תחום תפוצה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

צ'ינצ'ילה או שִׁנְשִׁלָּה[1] (שם מדעי: Chinchilla) הוא מכרסם קטן שמוצאו בהרי האנדים שבדרום אמריקה, ופעיל בעיקר בלילה.

בסוג צ'ינצ'ילה יש שני מינים: צ'ינצ'ילה ארוכת-זנב או צ'ינצ'ילה מצויה (C. lanigera), וצ'ינצ'ילה קצרת-זנב (C. chinchilla, לשעבר C. brevicaudata).

הצ'ינצ'ילה היא חיה חברתית שחיה בזוגות או בקבוצות משפחתיות גדולות יותר. סביבת המחיה הטבעית שלהן היא מקומות סלעיים והרריים . כדי לתקשר ביניהן הצ'ינצ'ילות משמיעות מגוון רחב של צלילי ציוצים וחריקות שיניים.

הצ'ינצ'ילה פעילה וסקרנית מאוד ובעלת יכולות אתלטיות מרשימות, בהן יכולתה לקפוץ לגובה. היא משתמשת בחיכוך גופה בחול על מנת להסיר מזיקים והפרשות מהעור.

תוחלת חייה היא בין 15 ל-20 שנה.

פרוות הצ'ינצ'ילות הנחשקת הייתה אחת הסיבות לצייד צ'ינצילות בעבר. ציד רב עד כדי כך שהן היו קרובות להכחדה. כיום מגדלים אותן בחוות, לפעמים בתנאים אכזריים ביותר. הצ'ינצ'ילה משמשת כיום גם כחיית מחמד.

רבייה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'ינצ'ילות מגיעות לבגרות מינית בגיל 8-7 חודשים. ההריון עשוי להימשך ארבעה חודשים ובסופו הצ'ינצ'ילות ממליטות בממוצע שני גורים. הצ'ינצ'ילות עשויות להיכנס להיריון אפילו כעבור שלושה ימים מההמלטה. הנקבה מתייחמת מחדש כל 4 שבועות. משך ההריון שלה 111 יום. ההמלטה נעשית בדרך כלל בין השעות 5–8 בבוקר. הגורים נולדים במשקל 30–70 גרם, עם עיניים פקוחות ומכוסים בפרווה. כמו כן הם נולדים עם מערכת תנועה די מפותחת. הצ'ינצ'ילה יכולה להמליט עד פעמיים בשנה. משקלם הממוצע של הגורים כ-30 גרם. הגורים מפסיקים לינוק בגיל 8 שבועות בערך.

מבנה גוף[עריכת קוד מקור | עריכה]

לצ'ינצ'ילה 4 רגליים קצרות עד מאוד, פרוות הצ'ינצ'ילה רכה ונעימה למגע. אורך גופה 22–38 ס"מ ואורך הזנב 10–17 ס"מ. ברגליה הקדמיות יש לצ'ינצ'ילה 5 אצבעות, שבעזרתן היא יכולה לתפוס דברים, בדומה לאדם. לעומת זאת, ברגליה האחוריות רק ארבע אצבעות, והן גדולות פי שניים מהקדמיות. בדומה למכרסמים אחרים שיני הצ'ינצ'ילה גדלות באופן קבוע, בקצב של 5 ס"מ בשנה. הדבר עלול ליצור בעיות, שכן ללא השגחה הצ'ינצ'ילה מסוגלת לכרסם בגדים, רהיטים, ספרים ואף חוטי חשמל, דבר שיכול להוביל למותה. משקלה הממוצע בבגרותה הוא 500 גרם. צבעה הטבעי הוא אפור, אך היום קיימות הכלאות בצבעים אחרים - לבן, בז', שחור חום וכו'.

תזונה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הצ'ינצ'ילה היא צמחונית וניזונה בטבע משורשים, מפירות, פרחים ועשבים, ומקליפות עץ. צ'ינצ'ילות הן הרביבוריות טהורות, ולא מסוגלות לעכל חלבון מן החי. רוב התזונה שלהם מורכבת עשבים ושורשים בטבע, וחציר בשבי, וחלק קטן מהתזונה יהיה עלים ירוקים ומעט פירות. בשבי מומלץ להאכיל צ'ינצ'ילות בכופתיות מיוחדות לצ'ינצ'ילות על בסיס צמחי. מערכת העיכול שלהן רגישה מאוד והן לא מסוגלות לאכול הרבה סוגי חציר, פירות וירקות אחרים שמכרסמים אחרים כן מסוגלים לאכול.[2]

גידול צ'ינצ'ילה בשבי[עריכת קוד מקור | עריכה]

גידול צ'ינצ'ילה בשבי הפך לפופולארי בהרבה מדינות כולל בישראל. מכיוון שתנאי האקלים של רוב האיזורים הללו שונים מאוד מאלה של סביבת המחייה הטבעית של הצ'ינצ'ילות לא מגדלים צ'ינצ'ילות מחוץ לבית אלא בתוכו. צ'ינצ'ילות זקוקות לכלוב גדול דיו שמתאים לגידולן, וכמו כן לזמן פעילות בו יותר להן הסתובב חופשי בבית עם השגחה. כמו כן, מכיוון שצ'ינצ'ילות ידועות ביכולות הבריחה שלהן, יש למגן את החדר בו הכלוב נמצא מפניהן על מנת לשמור על בריאותן, בדגש על כבלי חשמל, ועצמים מגומי, פלסטיק רך וכותנה.

לקריאה נוספת[עריכת קוד מקור | עריכה]

גידול צ'ינצ'ילות בשבי

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]