קדם פרסום

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

בהוצאה לאור אקדמית ומדעית, קדם פרסוםאנגלית: Preprint) הוא גרסת טיוטה של מאמר מדעי או אקדמי, אשר לא עברה עדיין באופן רשמי את ההליך של ביקורת עמיתים בכתב עת מדעי או בפורום אקדמי אחר, והופצה באופן מוגבל ובלתי-רשמי, בעיקר לקוראים שעשויים להתעניין בתוכן המאמר או לסייע בבדיקתו.

מאז סוף המאה ה-20 ובמאה ה-21, מקובל יותר ויותר בתחומים רבים של מדע ואקדמיה להפקיד גרסאות אלקטרוניות של קדם-פרסומים במאגרי מידע מקוונים, כגון arXiv, תחת פיקוח רשמי של האתר אך ללא ביקורת עמיתים. הפקדה כזו יכולה להיות הכנה לקראת הליך שקוף יותר של ביקורת עמיתים בכתב-העת. בעוד שבעבר, כתבי-עת והוצאות לאור אקדמיות תכופות סירבו לפרסם מאמר שכבר פורסם קודם במקום אחר, כיום בעיקר כתבי-עת מקוונים בגישה חופשית, כמו אלו של PLoS, אף מעודדים הליך כזה.

קדם פרסומים במאגרי מידע כגון arXiv ו-biorXiv בדרך-כלל פתוחים לקריאה לציבור הרחב באתר האינטרנט של מאגר המידע, וניתנים לאיתור ברשת האינטרנט באמצעות מנועי חיפוש כמו גוגל וגוגל סקולר. מבחינה זו הם מהווים מעין פרסום, אך יש לזכור שלא עברו עדיין הליך ביקורת עמיתים, המקובל על הקהילה המדעית כתנאי חיוני להכרה בחשיבות מדעית. לעיתים זמינים באינטרנט גם גרסת קדם הפרסום של המאמר וגם הגרסה הסופית בכתב-העת, שכתוצאה מביקורת העמיתים שעברה עשויה לכלול שינויים שונים.

בחודשיה הראשונים של מגפת הקורונה, למשל, הליך ביקורת העמיתים היה איטי מדי בשביל מאמרים מדעיים רבים שעסקו בנושאים רבים של חקר המגפה, הטיפול בה והחיסון שלה. ההוצאה המוקדמת של רבים ממאמרים אלו כקדם-פרסומים תרמה למהירות המחקר בנושא, ולשיא במספר הפרסומים המדעיים בשנה בודדת[1].

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קדם פרסום בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ Heidary, A., & Gharebaghi, R. (2021). COVID-19 impact on research and publication ethics. Heidary F, Gharebaghi R, COVID-19 impact on research and publication ethics. Med Hypothesis Discov Innov Ophthalmol, 10(1), 1-4.