קורמורן סטרייק

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית

קורמורן סטרייקאנגלית: Cormoran Blue Strike) הוא דמות ספרותית, גיבור סדרת ספרי פשע שנכתבו על ידי הסופרת הבריטית ג'יי קיי רולינג, שפורסמה תחת השם הבדוי רוברט גלבריית'.

קורמורן סטרייק
Cormoran Strike
תוכנית טלוויזיה סטרייק
יוצרים רוברט גלבריית (ג'יי. קיי. רולינג)
גילום הדמות טום ברק
מידע
תאריך לידה 23 בנובמבר 1974 עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לידה St Mawes עריכת הנתון בוויקינתונים
מין זכר
מקצוע בלש
שיוך המשטרה הצבאית המלכותית
אזרחות הממלכה המאוחדת עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום מגורים לונדון, אנגליה
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

הסדרה מתאר את קורות בהם הבלש הפרטי הבריטי הבדיוני קורמורן סטרייק ושותפתו רובין אלאקוט. עד כה פורסמו שישה רומנים בסדרה, חמישה מהם תורגמו לעברית.

רולינג הצהירה לאחר פרסום הספר השלישי שיש לה תוכניות לעשרה ספרים נוספים לפחות. הרומן השישי, The Ink Black Heart, יצא לאור ב-30 באוגוסט 2022 בהוצאת Mulholland Books. ב-12 בינואר 2023, רולינג הכריזה כי שמו של הספר השביעי הוא The Running Grave.

חמשת הרומנים הראשונים עובדו עבור רשת BBC One לסדרת טלוויזיה שמשודרת החל מקיץ 2017.

ספרי הסדרה[עריכת קוד מקור | עריכה]

# כותר שם בשפת המקור תאריך הוצאה
1 קריאת הקוקייה The Cuckoo's Calling 4 באפריל 2013
2 תולעת משי The Silkworm 19 ביוני 2014
3 דרך הרשע Career of Evil 20 באוקטובר 2015
4 לבן קטלני Lethal White 18 בספטמבר 2018
5 דם חם Troubled Blood 15 בספטמבר 2020
6 יפורסם בהמשך The Ink Black Heart 30 באוגוסט 2022
7 יפורסם בהמשך The Running Grave 2023

ביוגרפיה בדיונית[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 2010, קורמורן בלו סטרייק (נולד ב-23 בנובמבר 1974) - בלש פרטי, לשעבר חוקר אגף החקירות המיוחדות של המשטרה הצבאית המלכותית ובנו הבלתי חוקי של כוכב הרוק המפורסם ג'וני רוקבי (תוצאה של רומן עם לדה סטרייק)-שבור, והסוכן העסקי של אביו החוקי מעניק הלוואה לסטרייק כדי לפתוח את הסוכנות הבילוש שלו. סטרייק איבד את החצי התחתון של רגלו הימנית במתקפה באפגניסטן. הוא למד בעבר באוקספורד, אך עזב בשנתו השנייה כדי להצטרף לצבא בעקבות מות אמו.

הרומן הראשון, קריאת הקוקייה, מתחיל כשסטרייק נשכר על ידי ג'ון בריסטו, אחיה של דוגמנית העל המאומצת לולה לנדרי, שנפלה מהמרפסת שלה שלושה חודשים קודם לכן. בריסטו רוצה שסטרייק יחקור את ההתאבדות לכאורה של אחותו. סטרייק פוגש גם את רובין אלקוט (נולדה ב-9 באוקטובר 1984), שנשלחת לשמש כמזכירתו הזמנית למרות שאינו יכול להרשות לעצמו מזכירה. אלקוט התארסה זה עתה לחברה משכבר הימים, מתיו. חתונתם אמורה להתקיים מאוחר יותר באותה שנה. למרות שסטרייק שוכר אותה רק לשבוע אחד, מסתבר שהיא הרבה יותר מוכשרת ממה שציפה. בסופו של דבר הוא מעסיק אותה באופן ישיר.

החיים האישיים של סטרייק מסובכים. הוא בדיוק נפרד מבת זוגו ארוכת השנים וארוסתו, שרלוט קמפבל, שנישאת מיד לגבר אחר. הוא הכי קרוב לאחותו למחצה לוסי (הילדה השנייה של אמו), איתה גדל, אם כי יש לו עוד שבעה אחים למחצה (הילדים האחרים של רוקבי) ואח למחצה אחד שהוא הבן של אמו ובעלה האחרון ג'ף וויטאקר. אפילו מערכת היחסים שלו עם לוסי עמוסה במקצת, וסטרייק מוצא את עצמו מתקרב לרובין, שתמיד רצתה להיות בלשית.

לקראת סוף הספר הראשון, לאחר שפתר את תיק לנדרי ולפני שאלאקוט עוזבת לתפקיד קבוע במקום אחר, סטרייק נותן לה מתנה: שמלת משי ירוקה שניסתה בעבר בבוטיק ושתי כחלק מהחקירה שלהם. לבסוף, השניים מחליטים שאלקוט תשאר.

הספר השני, תולעת המשי, מתחיל כשמונה חודשים לאחר סיומו של הספר הראשון. לסטרייק פונה ליאונורה קווין בתחינה לאתר את בעלה, הסופר הידוע לשמצה אוון קווין, שנעלם לכאורה ללא עקבות. אוון, שפעם הוכתר כמורד ספרותי, נאבק במשך שנים לשחזר את הצלחת הרומן המקורי שלו. סטרייק מגלה כי היעלמותו עולה בקנה אחד עם הדלפת כתב היד לרומן האחרון שלו, Bombyx Mori. הקהילה הספרותית הלונדונית מחשיבה את Bombyx Mori כבלתי ניתן לפרסום: שילוב לא נעים של אונס, סאדו-מזוכיזם, עינויים, נקרופיליה וקניבליזם, הגיבור בסופו של דבר מרמה ונאכל חי על ידי דמויות שונות שהן קריקטורות דקיקות של אנשים בחייו של אוון אותם הוא רואה כאחראים על הרס הקריירה שלו. החקירה מקבלת במהרה תפנית אחרת ומחרידה יותר, כאשר אוון נמצא מת. במהלך החקירה, אלאקוט מתמודדת עם קשיים אישיים כאשר אמו של ארוסה מתה והיא חייבת לקבל כמה החלטות קשות לגבי האיזון בין הקריירה שלה לחייה האישיים.

הרומן השלישי, דרך הרשע, מתחיל בכך שאלאקוט מקבלת חבילה משליח, שהיא מגלה שמכילה רגל ימין כרותה של אישה. החבילה מלווה בפתק המצטט מהשיר Blue Öyster Cult Mistress of the Salmon Salt (Quicklime Girl), קעקוע שהיה לאמו של סטרייק. בגלל הקשר הזה, סטרייק אומר למשטרה שהוא מאמין שהחבילה נשלחה על ידי מישהו מעברו שלו עם טינה כלפיו.

סטרייק ואלאקוט מגלים ששולח הרגל אחראי גם למספר התקפות אכזריות אחרות. סטרייק מזהה ארבעה חשודים פוטנציאליים מעברו שלדעתו יהיו מסוגלים לפשעים כאלה, אך מכיוון שהמשטרה רוצה להתרכז באחד שסטרייק סבור שהוא הכי פחות סביר, הם יוצאים לחקור את שלושת האחרים. אלאקוט מודיעה לסטרייק שהיא נשרה מהאוניברסיטה עקב טראומה מאונס והרוצח עוקב אחריה ופוצע את אלאקוט קשה בהתקפה. מאוחר יותר, אלאקוט מקבלת החלטה תוך כדי חקירת אחד החשודים שלהם שיש לה השלכות עמוקות ומזעזעות על מערכת היחסים שלהם, כאשר סטרייק מפטר אותה ואז היא יוצאת להתחתן עם ארוסה מתיו. סטרייק טומן מלכודת מוצלחת כדי לתפוס את הרוצח ונוסע כל הלילה כדי להגיע לטקס החתונה של אלאקוט בסוף הרומן.

הרומן הרביעי, לבן קטלני, מתחיל בדיוק באותה נקודה, כשאלאקוט לומדת על לכידתו של סטרייק את הרוצח וכי מתיו מחק את ההודעות של סטרייק אליו, אשר מאמץ מיד את נישואיהם. אלקוט מקבלת את הצעתו של סטרייק לשותפות בשכר בסוכנות, שהופכת לעמוסה מאוד בשל התהילה החדשה של סטרייק, אך היא ממשיכה להיאבק בפוסט טראומה שלה מהאונס שחוותה. שנה לאחר מכן, הסוכנות נשכרת על ידי שר בממשלה כדי לחקור ולעצור ניסיון סחיטה נגדו, אם כי הוא לא מספר לסטרייק או לאלאקוט את פרטי מעשיו. הם מוצאים עדויות למעילה נגד אחד הסוחטים, אבל אז הלקוח שלהם מת בהתאבדות לכאורה. אחד מבנותיו של הלקוח שוכר אז את סטרייק כדי לחקור את המוות, כי היא מאמינה שאמה החורגת עמדה מאחוריו. אלאקוט מגלה שמתיו בוגד בה ועוזבת אותו, הולכת לגור זמנית עם חברתה הבלשית ונסה אקוונסי. כאשר סטרייק מגלה את המניע לרצח, הוא ואלאקוט לוקחים את הראיות שלהם למשטרה. בעודו סוקר את מצב המקרה בסקוטלנד יארד, הרוצח מפתה את אלאקוט למלכודת בכך שהוא מתחזה למתיו המנוכר כעת. אלאקוט מצליחה לעכב את הרוצח מספיק זמן כדי שסטרייק והמשטרה יבינו את המצב ויתערבו. אלאקוט עוברת לגור עם החברים של סטרייק ניק ואילזה לפני שהיא עוברת לגור באופן קבוע עם חברה של אילזה.

הרומן החמישי מתחיל באוגוסט 2013 ומסתיים ב-9 באוקטובר 2014. בזמן שהוא מבקר את דודתו הגוססת ג'ואן, ניגשת לסטרייק אנה פיפס, שרוצה לשכור את שירותיו כדי לחקור את היעלמותה של אמה, מרגוט באמבורו, רופאה כללית בלונדון, כמעט 40 שנה קודם לכן. כתוצאה מההצלחות הקודמות שלהם, סטרייק ואלאקוט (שעדיין שותפה בשכר) מעסיקים כעת שלושה חוקרי חוזים ומנהל משרד. שניהם מתמודדים עם השינויים בחייהם האישיים: סטרייק בגלל מחלת דודתו, איומי התאבדות מצד ארוסתו לשעבר קמפבל (שכעת נשואה ואם לשניים) והניסיונות של אחיו למחצה לגרום לו להשתתף במסיבה לכבוד כוכב הרוק ואביו הביולוגי, ג'וני רוקבי; אלאקוט מתמודדת עם חוסר הפשרנות של מתיו בגירושין, הפוסט טראומה שלה מחמיר וחייה האישיים מעורערים. החשוד העיקרי של המשטרה בהיעלמות מתברר כרוצח סדרתי לא מזוהה אז בשם דניס קריד, הכלוא כעת בכלא ברודמור.

פיפס נותנת לסוכנות חוזה לשנה כדי לעבור על התיק. עם זאת, הודות לעומס הרב במשרד הקטן, לוקח להם מספר חודשים לנפות את העדים והחוקרים (או את ילדיהם) שנותרו בחיים. במהלך השנה, דודתו של סטרייק מתה, מתיו נותן לאלאקוט גט בגלל שהפילגש/חברה שלו נכנסת להריון. באוגוסט 2014, פיפס ואשתו מסיימים את החוזה, אבל סטרייק ואלאקוט ממשיכים לחקור. הם משיגים בפתאומיות כמה פריצות דרך קטנות, תוך שהם משיגים ראיון עם קריד. סטרייק גורם לו להודות באחד מרציחות הרצח הבלתי מפוענחות האחרונות בהן נחשד זמן רב, לפני שחשף שהוא כבר הסיק את זהות הרוצח האמיתי. חקירת הסוכנות פותרת בכך שני מקרים קרים, ולאחר שהשותפים נמלטים מהסערה התקשורתית שהתעוררה, הם חוגגים יחדיו את יום הולדתה ה-30 של אלאקוט.

הרומן השישי מתרחש בסמוך לסיום הספר קודם. בעקבות חגיגות יום ההולדת של אלאקוט, סטרייק מנסה לנשק אותה. אלאקוט מתרחקת, תגובה אינסטינקטיבית עקב הטראומה מעברה, אך סטרייק טועה בתגובה כגועל אפשרי. הרומן הפוטנציאלי המתפתח ביניהם נעצר בקור וסטרייק מתחיל מאוחר יותר לצאת עם אישה אחרת. אל אלאקוט פונה אדי לדוול, שותף ליצירה של סדרת אנימציה פופולרית ששמה The Ink Black Heart ("לב שחור כדיו"). אידי מבקשת מסוכנות סטרייק לחקור את המשך ההטרדה המקוונת שהופנתה כלפיה על ידי אדם הידוע רק בשם "אנומי", שהטיפול המקוון שלו מקורו במונח המתייחס להיעדר סטנדרטים חברתיים או אתיים רגילים. אלאקוט דוחה את התיק, בין היתר כשהיא מציינת את העובדה שסוכנות סטרייק אינה מתמחה בפשעי סייבר. לדוול נמצא מאוחר יותר מת מדקירה. לאחר מכן, אלאקוט וסטרייק מקבלים בקשה לחקור את המקרה של אלה בחברת ההפקה שמתכננת להפוך את הזיכיון לסרט עלילתי. הם מסבירים שהם כבר בחנו את כל הדרכים האפשריות של חקירת סייבר רגילה וסטרייק ואלאקוט מקבלים לידיהם את המקרה.

אנומי היא היוצר המשותף של Drek's Game, משחק מקוון חינמי שנוצר על ידי מעריצים המבוסס על אחד מהמשחקים הראשיים "לב שחור כדיו". אנומי חותם על רישומים חדשים למשחק, אבל אלאקוט מצליחה לקבל גישה דרך חשבון שנוצר בעבר. לאחר מכן היא וסטרייק צוללים עמוק לתוך עולם המשחק ואלו הקשורים להפקה של לב השחור כדיו. במהלך חקירתם, הם מגלים שהמשחק הוחדר על ידי חברי The Halvening, קבוצת טרור ימנית קיצונית שמטרידה בעיקר נשים בעלות נטיות שמאלניות ברשת, לעיתים קרובות במטרה לנסות להוביל אותן להתאבדות. למרות שהמשרד שלהם מופצץ על ידי חברי The Halvening, החקירה שלהם מובילה אותם להאמין שלמעשה The Halvening הוא לא הארגון האחראי לרצח של לדוול. בסופו של דבר הם מגלים את אנומי כבנו המתבגר של אחד מאלה הקשורים להפקה ולוכדים אותו בעימות אלים בו הוא מאיים לאנוס ולהרוג את אלאקוט ופוצע את סטרייק קשות. אנומי מתגלה כמעריץ ממורמר שניסה להפעיל שליטה על ההפקה ויחסו הוחמר בשל ההחלטה להעביר את "לב שחור כדיו" מיוטיוב לנטפליקס וליצור סרט עלילתי באורך מלא. כשאלאקוט מבקרת את סטרייק בבית החולים, היא מגלה שכאשר שיפץ את המשרד לאחר ההפצצה, הוא החליף את הלוגו על זכוכית הדלת כך שכעת יהיה כתוב בו "סוכנות הבילוש סטרייק ואלאקוט". לאחר שנפרד לאחרונה מחברתו, הוא מוטרד כשהוא מגלה שאלאקוט יוצאת כעת עם בלש משטרה, מכיוון שהוא עדיין חש כלפיה רגשות רומנטיים סמויים.

עיבוד טלוויזיוני[עריכת קוד מקור | עריכה]

עמוד ראשי
ראו גם – סטרייק (סדרת טלוויזיה)

הספרים עובדו לסדרת טלוויזיה ששודרה ברשת BBC מאוגוסט 2017, בכיכובו של טום ברק.