לבן קטלני

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
לבן קטלני
עטיפת הספר בעברית
עטיפת הספר בעברית
מידע כללי
מאת ג'יי קיי רולינג עריכת הנתון בוויקינתונים
שפת המקור אנגלית עריכת הנתון בוויקינתונים
סוגה רומן עריכת הנתון בוויקינתונים
הוצאה
הוצאה ספר בוקס עריכת הנתון בוויקינתונים
תאריך הוצאה 18 בספטמבר 2018 עריכת הנתון בוויקינתונים
סדרה
ספר קודם דרך הרשע עריכת הנתון בוויקינתונים
הספר הבא Troubled Blood עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

לבן קטלניאנגלית: Lethal White) הוא הספר הרביעי בסדרת קורמורן סטרייק, ספר המשך ל"קריאת הקוקייה", "תולעת משי" ו"דרך הרשע" – סדרת ספרי המתח שנכתבה על ידי ג'יי קיי רולינג תחת שם העט רוברט גלבריית'. הספר פורסם ב-18 בספטמבר 2018 באנגלית ויצא בעברית בשנת 2020.

עלילה[עריכת קוד מקור | עריכה]

הספר מתחיל בהקדמה שמתרחשת בחתונה של רובין (סוף הספר הקודם) שבה רובין מקבלת את הצעתו של קורמורן לחזור לעבוד איתו.

שנה מאוחר יותר, סוכנות הבילוש שלו שוכרת חוקרים נוספים - ביקור מצד ביל נייט, אדם צעיר עם היסטוריה של הפרעה נפשית, שמספר על רצח שהוא זוכר שבוצע בנעוריו, אבל הוא לא מסוגל לספק פרטים נוספים והוא נמלט מהמשרד. תוך כדי חיפושים אחרי קורמורן פוגש באחיו ג'ימי ובחברתו פליק, פעילי שמאל קיצוני שטוענים שבילי אינו יציב ואינו אמין.

בעקבות הפגישה, חבר פרלמנט בשם ג'ספר ציסוול, שאותו קורמורן מכיר מאז שחקר את מותו של בנו בצבא, שוכר אותו לחקור איומי סחיטה שנשלחים אליו. הוא חושד שגריינט ווין, בעלה של שרת הספורט דלה ווין, משתף פעולה עם ג'ימי בסחיטה הזו כדי להרוס את הקריירה שלו. ציסוול לא מציין במה הוא מואשם, אלא מציין שמה שהוא עשה "היה חוקי בזמנו". רובין מתחזה לעובדת במשרדו של צ'יזוול כדי לעקוב אחרי גריינט, אבל התפקיד הזה מקשה על נישואיה הרעועים. היא פוגשת שם את ביתו הבלתי מוערכת איזבלה, את בנו הממזר רפאל ששוחרר לא מזמן מהכלא אחרי שהואשם בהריגת אישה בנהיגה תחת סמים, ואת אשתו השנייה קינוורה, בעלת היסטוריה של אי יציבות נפשית. בעזרת מכשירי ריגול דיגיטליים, רובין מגלה עדויות לכך שגריינט מועל בכספי הצדקה של אשתו. ציזוול משתמש בידע הזה כדי לעצור את הסחיטה, אבל סטרייק זוכה למחדל תקשורתי כשהוא מונע מפליק, ג'ימי ופעילים אחרים להשפיל את ציזוול באירוע צדקה.

ציזוול מזמין את רובין וסטרייק בבית עסקים שהוא מחזיק בעיר, ככל הנראה מתוך כוונה לפטרם אחרי האירוע עם האקטיביסטים, אך בהגיעם לבית הם מוצאים את גופתו - לאחר שמת מחנק ומנת יתר של נוגדי דיכאון. משטרת המטרופולין של לונדון מכריזה על מותו כהתאבדות, אבל איזבלה משוכנעת שהוא נרצח ושוכרת את סטרייק להוכיח את הקשר של קינוורה לזה. סטרייק מתוסכל מהעובדה שאיזבלה ושאר משפחת ציזוול מצביעה על קינוורה, בטענה שהיא מנסה לקחת מהם את שארית הון המשפחה

סטרייק משוכנע שיש קשר בין הסחיטה למותו של ציז'וול. הוא לומר שציזוול וג'ייק נייט, אביהם של ג'ימי וביל, בנו גרדומים ליצוא לפני שהאיחוד האירופי אסר על יצוא אביזר הוצאה להורג ועינויים מהמדינות החברות באיחוד. שניים מהגרדומים, שהושלמו בזמן מותו של ג'ק, נמכרו לזימבבואה, נגנבו על ידי המורדים ושימשו להוצאה להורג של צעיר בריטי.

בינתיים, שנה אחרי שהיא הותקפה על ידי המרטש משקלוויל, רובין עדיין מתמודדת עם התסמונת הפוסט טראומטית שלה, בזמן שמתיו ממשיך להתערב במערכת היחסים המקצועית שלה עם סטרייק. רובין נפרדת ממתיו כאשר היא מגלה סימנים לרומן, בכוונה להתגרש כשהיא תוכל לממן זאת. סטרייק מייעץ לה, בהתבסס על ניסיונו באובדן רגל. הם מתמודדים עם תחושותיהם ההדדיות, במיוחד לאור חזרתה של חברתו לשעבר של סטרייק, שרלוט רוז.

סטרייק מגלה שציזוול נישל את קינוורה מהצוואה שלו, בהורישו הכל לנכדו בן העשר, אבל בתנאי שקינוורה תורשה להמשיך לגור בנכסי המשפחה עד סוף חייה. אבל ציז'וול השמיט חלק מהחפצים שלו בצוואה, כולל ענק יהלומים שהוא הדבר האחרון בעל הערך במשפחה, כך שחוקית הוא שייך לקינברה. סטרייק חושד שיש חפצי ערך נוספים שציזוול לא ציין בצוואתו. הא נמשך אל ציור חסר ערך למראה בשם "סוסה מתאבלת" ומגלה שזו יצירת אמנות של ג'ורג' סטובס, שמתארת סוסה מתאבלת על סייח שמת כתוצאה מ"תסמונת לבן קטלני". אם הקשר הזה יוכח, הציור יהיה ככל הנראה שווה 20 מיליון ליש"ט. בנקודה הזו סטרייק מסוגל לזהות את רוצחו של ציזוול - רפאל, שמעולם לא התקבל רשמית למשפחה אבל עבד עבורה בתור סוכן אומנות. רפאל רמז לפליק על עבודת ניקיון אצל ציזוול, בציפייה שהיא תגלה על מכירת הגרדומים ותספר לג'יימי, כשזה קרה, ג'יימי דרש חצי מהרווחים.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]