קלאוס ברגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
קלאוס ברגן
Claus Bergen
לידה 18 באפריל 1885
שטוטגרט, הקיסרות הגרמנית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 4 באוקטובר 1964 (בגיל 79)
לנגריז, הרפובליקה הפדרלית של גרמניה עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים האקדמיה לאמנות יפה, מינכן עריכת הנתון בוויקינתונים
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

קלאוס פרידריך ברגןגרמנית: Claus Friedrich Bergen‏; 18 באפריל 18854 באוקטובר 1964) היה מאייר וצייר גרמני, שנודע בעיקר בזכות תיאוריו של לוחמת חיל הים במלחמת העולם הראשונה. היה חבר המפלגה הנאצית.[1][2]

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראשית החיים וקריירה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ברגן נולד ב־18 באפריל 1885 בשטוטגרט, גרמניה, בנו הראשון של פריץ ברגן, צייר ומאייר פופולרי של התקופה הקיסרית. הוא גדל במינכן, בה החל משנת 1904, ללמוד בבית הספר לציור של מוריץ וינהולד ובאקדמיה המלכותית לאמנות, ולמד אצל קרל פון מאר.

החל משנת 1907 יצר ברגן יותר מ -450 איורים לסיפורי ההרפתקאות הפופולריים של קארל מיי. המודפסים והודפסו מחדש כל הזמן בספרים ובכתבי עת, ותיאוריו של ברגן את המערב הפרוע, אידיאנים, ומקומות אקזוטיים אחרים, נקשרו בסיפורים של מאי. בשנת 1910 הוצגו איוריו ב- Wereldtentoonstelling בבריסל.

הוא נסע הרבה, ביקר בנורווגיה, אנגליה, הים התיכון ואמריקה תוך כדי התפתחות והרחבת הכשרתו. הוא פיתח התמחות של ציור נושאים ימיים, כמו גם סצינות דייג ונופי חוף. סדרת ציורים של כפר הדייגים משכה תשומת לב מיוחדת.

ציור בזמן המלחמה[עריכת קוד מקור | עריכה]

בשנת 1914 מונה ברגן לצייר ימי לקייזר וילהלם השני. לאחר קרב יוטלנד בשנת 1916 היה ביקוש עצום לתיאורי הפעולה, הן מצד הציבור והן מקברניטי האוניות שהשתתפו. כדי לספק את זה, אדמירל שייר, מפקד צי הים הגדול, לקח את הצי לים הבלטי עם ברגן על ספינת הדגל שלו ועבר שיחזור של הקרב עם ירי סרק של התותחים. בשנות השלושים של המאה העשרים רבים מהציורים הללו נכללו באנדרטת חיל הים בקייל, ובהמשך הוצבו במוזיאון בהמבורג, גרמניה.

ביוני וביולי 1917 נקט ברגן בצעד חסר התקדים והצטרף לצוות הצוללת U-53, בפיקוד הנס רוז, לסיור קרבי באוקיינוס האטלנטי. סדרת הציורים שהתקבלה נחשבת לרוב בין יצירותיו המשובחות ביותר.

בתקופה שבין המלחמות צייר נופים ימיים רבים בהזמנה רשמית, ואילו ידידותו עם מפקדים כמו אריך רידר וקרל דניץ הובילה להמשך העבודה עבור הצי הגרמני.

אחיו של ברגן, אוטו, היה טייס במלחמה הגדולה, והשניים היו חברי ילדות של ארנסט אודט, מבכירי טייסי הקרב בגרמניה. קשרים אלה עזרו לברגן לצייר סצינות תעופה רבות ועבודות עבור תעשיית התעופה בגרמניה.

קלאוס ברגן הצטרף למפלגה הנאצית בשנת 1922. במהלך מלחמת העולם השנייה הוא הועמד ל"רשימת מחונני האל" של הנאצים, שהעניקה לו מעמד מוגן כנכס תרבותי, ובכך פטרה אותו משירות צבאי. כמה מיצירותיו הופיעו בתערוכות האמנות הגרמנית הגדולה בחסות הנאצים, שהתקיימו מדי שנה בבית האמנות הגרמנית בין השנים 1937–1944. ציורו נגד אנגליה (1940) נרכש על ידי אדולף היטלר תמורת 12,000 מארק ויצירות אחרות נרכשו על ידי בכירים נאציים אחרים; עם זאת, אף אחת מעבודות של ברגן אינו מציג נושאים אנטישמיים או פרו-אריים מוגזמים. בסוף המלחמה הוא לא הועמד לדין בגין העבודות הנאציות שלו.

חיים מאוחרים יותר[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאחר מלחמת העולם השנייה ברגן המשיך בציור, עם דגש רב יותר על התעניינותו לאורך הקריירה בציורים קטנים יותר של נופים וספינות מפרש היסטוריות.

בשנת 1963 העביר את ציורו "האטלנטי" לנשיא קנדי (המוצג כיום בספריית קנדי בבוסטון) ותרם ציור של ספינת הדגל של אדמירל נלסון HMS Victory לאדמירליות הבריטית. בשנה שלאחר מכן, ציוריו איירו את החלק הימי בסדרת המגזין "לייף" על מלחמת העולם הראשונה.

בסוף שנות ה -70 נעשה שימוש בציור דרמטי של ברגן על קופסת משחק הלוח הפופולרי ביסמרק.

הוא המשיך לצייר עד מותו ב־4 באוקטובר 1964 בלנגגריס שבבוואריה.

גלריה[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא קלאוס ברגן בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ spiegel.de / Christoph Gunkel: Marinemaler Claus Bergen ↑
  2. ^ Bodo Herzog: Claus Bergen – Leben und Werk des großen Marinemalers. Verlag Hermann Rühl, Krefeld 1963.