רובין אוקס

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
רובין אוקס
Robyn Ochs
רובין אוקס
רובין אוקס
לידה 5 באוקטובר 1958 (בת 65)
סן אנטוניו, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מדינה ארצות הברית
מקום מגורים בוסטון, מסצ'וסטס
ידועה בשל פעילות למען זכויות להט"ב
השכלה
תקופת הפעילות מ-1983
מעסיק אוניברסיטת הרווארד עריכת הנתון בוויקינתונים
תואר MA בחינוך מהרווארד
בת זוג פג פרבל
http://robynochs.com
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

רובין אוקסאנגלית: Robyn Ochs; נולדה ב-5 באוקטובר 1958) היא אשת חינוך, אקטיביסטית ביסקסואלית, סופרת ונואמת מקצועית אמריקאית. תחומי העניין והעשיה שלה כוללים מגדר, מיניות, זהות, והתארגנות קהילתית. היא יסדה ומנהלת את האתר "Bisexual Resource Center" והיא ערכה את האנתולוגיה "Getting Bi: Voices of Bisexuals Around the World". אוקס היא אורחת קבועה בתוכניות אקטואליה וכתביה מופיעים במגזינים כמו ניוזוויק ו-Seventeen, בנוסף לכתבי עת להט"בים.

פעילות מקצועית ופוליטית[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקס מרצה בנושאים הכוללים היסטוריה ופוליטיקה להט"בית בארצות הברית, הפוליטיקה של נטייה מינית, ועל חוויותיהם של אנשים שאינם מתואמים לקטגוריות ברורות של מין, מגדר וגזע. בין היתר, היא לימדה באוניברסיטת טאפטס וב-MIT, והייתה מרצה בהרווארד על שיצאה לגמלאות.

אוקס הייתה בין המייסדים של Boston Bisexual Network ב-1983, ושל Bisexual Resource Center ב-1985. המרכז (BRC) התחיל כמשאב לארגון כנסים בנושא ביסקסואליות לאזור החוף המזרחי של ארצות הברית, ובמהלך הזמן הרחיב את פעילותו, כולל יצירת ארכיון היסטורי ביסקסואלי, מחקר, ופעילות קהילתית ופוליטית.

אחת התרומות הגדולות של אוקס לתאוריה ביסקסואלית היא אתגור הרעיון שביסקסואליות זה "להמשך גם לגברים וגם לנשים". הבעיה שהיא מצביעה עליה היא בעיקר הבינאריות של הגדרה זו - מאחר שישנם הרבה אנשים שמזדהים כביסקסואלים ונמשכים לאחרים בעלי זהויות לא בינאריות (כלומר לאו דווקא גבר או אישה), או שהזהות שלהם מראש לא בינארית. היא גם כופרת ברעיון של "גם וגם" בכך שהיא טוענת שניתן להמשך באופנים שונים - כולל משיכה מינית ומשיכה רומנטית, אבל לאו דווקא שניהם, או שלפעמים כך ולפעמים כך:[1]

אני קוראת לעצמי ביסקסואלית כי אני מכירה בכך שטמון בי הפוטנציאל להמשך - רומנטית ו/או מינית - לאנשים מיותר ממין ו/או מגדר אחד, לא בהכרח באותו הזמן, ולא בהכרח באותו האופן, ולא בהכרח באותה מידה.

מאז 1985 נאמה אוקס ביותר מ-500 קמפוסים וארגונים, במדינות שונות ברחבי העולם, כולל בתור הנואמת המרכזית בכנסים ואירועים מרכזיים לקהילה הביסקסואלית ולקהילת הלהט"ב בכלל. היא גם יושבת בדירקטוריונים של ארגונים מובילים, כולל: נציבה לענייני נוער להט"ב במדינת מסצ'וסטס, יו"ר הדירקטוריון של ארגון MassEquality, מייסדת וגזברית של רשת הנשים הביסקסואליות של בוסטון, דירקטורית לשעבר בשדולה למין ומגדר בהרווארד, יו"ר לשעבר בוועדת הפקולטה הלהט"בית של הרווארד, ובעבר חברת דירקטוריון של SpeakOut, לשכת הדוברות הלהט"בית של בוסטון.

אוקס זכתה במגוון פרסים עבור האקטיביזם שלה, שכולל מודעות לנושאים ביסקסואלים, זכויות להט"ב, נישואים חד-מיניים, וחינוך בנושאי מיניות וזהויות מגדריות. היא עורכת סדנאות בנושאים אלו, ומתראיינת לתוכניות אקטואליה בטלוויזיה וברדיו.

השכלה[עריכת קוד מקור | עריכה]

לאוקס יש תואר ראשון בלימודי אמריקה הלטינית מ-SUNY, תעודה מיוחדת (C.S.S) בניהול מהרווארד, ותואר שני בחינוך מהרווארד.

חיים אישיים[עריכת קוד מקור | עריכה]

אוקס היא אחייניתו של זמר הפולק המפורסם פיליפ אוקס.

היא חיה עם בת זוגה פג פרבל מאז 1997, והשתיים התחתנו ב-17 במאי 2004, ביום הראשון שזה התאפשר מבחינה חוקית במדינת מסצ'וסטס.[2]

פרסים ואותות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • 2012 - פרס ע"ש ברנדה האווארד, של האגודה למען הלהט"ב בקווינס, ניו יורק
  • 2009 - פרס מפעל חיים לפעילות למען זכויות להט"ב, מטעם שדולת הלהט"ב של אוניברסיטת הרווארד
  • 2009 - פרס ע"ש סוזן ג'. הייד על אקטיביזם להט"בי לטווח הארוך, מטעם ה-NGLTF‏ (National LGBTQ Task Force)
  • 2007 - פרס מורשת סטונוול, מטעם מרכז סטונוול באוניברסיטת מסצ'וסטס
  • 1997 - פרס אקטיביזם ביסקסואלי ע"ש ריינלדו דוס סנטוס, סידני, אוסטרליה
  • 1994 - פרס 25 שנה לסטונוול, הכנס הבינלאומי לביסקסואליות, ניו יורק
  • 1985 - פרס איחוד וגיוון בשל תרומה מצטיינת לקהילת הלהט"ב, אמהרסט, מסצ'וסטס

פרסומים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

ויקישיתוף מדיה וקבצים בנושא רובין אוקס בוויקישיתוף

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]