ריצ'רד דיבנקורן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
ריצ'רד דיבנקורן
Richard Diebenkorn
אין תמונה חופשית
אין תמונה חופשית
לידה 22 באפריל 1922
פורטלנד, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
פטירה 30 במרץ 1993 (בגיל 70)
ברקלי, ארצות הברית עריכת הנתון בוויקינתונים
מקום לימודים
תקופת הפעילות 1950–1999 (כ־49 שנים) עריכת הנתון בוויקינתונים
תחום יצירה ציור עריכת הנתון בוויקינתונים
זרם באמנות אקספרסיוניזם מופשט, Bay Area Figurative Movement עריכת הנתון בוויקינתונים
הושפע על ידי אדוארד הופר עריכת הנתון בוויקינתונים
https://collection.diebenkorn.org/artworks האתר הרשמי
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

ריצ'רד דיבנקורןאנגלית: Richard Diebenkorn‏; 22 באפריל 192230 במרץ 1993) היה צייר ואמן הדפס אמריקאי.

ביוגרפיה[עריכת קוד מקור | עריכה]

ריצ'רד דיבנקורן נולד בפורטלנד אורגון, ארצות הברית. משפחתו עברה לסן פרנסיסקו, קליפורניה בהיותו כבן שנתיים. הוא החל לצייר ולאייר מגיל צעיר. בשנת 1940 החל ללמוד באוניברסיטת סטנפורד וקיבל מחד חינוך קלאסי בעבודה עם צבעי שמן ומאידך הושפע רבות מאדוארד הופר. כמו כן נחשף לעבודות של אנרי מאטיס, פול סזאן ופבלו פיקאסו.

בסטנפורט דיבנקורן הכיר את אשתו – פיליס גילמן, והזוג נישא ב-1943. לזוג נולדו שני ילדים. בעקבות מלחמת העולם השנייה הוא נאלץ לעזוב את הלימודים ושירת כשנתיים בחיל הים. לאחר תום המלחמה החל לפתח סגנון אישי שהושפע מהזרם האקספרסיוניזם מופשט, ואף הפך לציר מרכזי של זרם זה בחוף המערבי. הוא המשיך בלימודי האמנות בסן פרנסיסקו ובניו מקסיקו. בסוף 1952 ערך את תערוכת הסולו הראשונה שלו בגלריית פול קנטור בלוס אנג'לס.

באמצע שנות החמישים דיבנקורן כתב "אני מרגיש שאולי יש לי יותר מידי כללים ויותר מידי אקספרסיוניזם מופשט מרחף מעל ראשי כך שיש צורך בשינוי". דיבנקורן עשה ההפך מרוב הציירים בני זמנו בארצות הברית ועבר מהמופשט לפיגורטיבי תוך שימוש בצבעים שמושפעים ממזג האוויר הים תיכוני של קליפורניה.

בשנת 1966 דיבנקורן ומשפחתו עברו לסנטה מוניקה, קליפורניה לשכונת אושן פארק ומתחיל לצייר סדרת עבודות המתפרסת לאורך עשרים שנה. הסדרה הזו משקפת את אקלימה המיוחד של דרום קליפורניה ונופה. בתקופה זו דיבנקורן יצר כ-500 עבודות נייר, רבות מהן רישומים, ו-145 עבודות צבע בסגנון אבסטרקט גאומטרי, בעלות טבלת צבעים פסטלית חיוורת על קנבסים ענקיים. בסדרה זו ניכרים השפעותיהם של אמנים אירופאיים כקזימיר מלביץ', מאטיס ופיט מונדריאן ואמנים אמריקאיים כווילם דה קונינג ומארק רותקו. הסדרה ידועה בשם "Ocean Park".[1]

דיבנקורן הציג בתערוכות רבות במוקדים מרכזיים ומופיע באוספים רבים כגון גוגנהיים, וויטני ואוסף פיליפס. עבודותיו בעלות ערך כספי רב.

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ רם אהרונוב, "יותר מדי אקספרסיוניזם מופשט מרחף מעל ראשי", ערב רב, 2015