שומרי הגן

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שומרי הגן
סמל ארגון שומרי הגן
מייסדים עופר ישראלי ויעל פינקרפלד-ישראלי
תקופת הפעילות 2000–הווה (כ־24 שנים)

שומרי הגן הוא ארגון סביבתי-חברתי שנוסד בשנת 2000 ועוסק בחיבור האדם לטבע, לעצמו ולאחר דרך לימוד ותרגול של מיומנויות חיים בהשראת חברות ציידים-לקטים[1]. הארגון עוסק בחינוך פורמאלי ובחינוך בלתי פורמלי, וגישתו החינוכית מתאפיינת בתרגול מלאכות ומיומנויות עתיקות, באנימיזם ואקולוגיה עמוקה, ובחינוך לקיימות.

החל משנת 2000 הארגון מכשיר מדריכים ואנשי חינוך, וחבריו ובוגרי מסלול ההכשרה שלו הניעו מספר יוזמות בולטות בחינוך הסביבתי בישראל ובתחום הקיימות, כגון הקמת גני היער הראשונים בארץ[2] ובנית והובלת השתלמויות גמול השתלמות של משרד החינוך לגננות הרוצות להפוך לגננות יער במשותף עם רון מלצר; ביסוס והרחבת תחום הליקוט בישראל (ליקוט צמחי בר לרפואה ולמאכל)[3]; הקמת שני בתי ספר יער[4][5] ושותפות ביצירת מסלול מורי יער במכללת אורנים וביצוע חלק משמעותי מהכשרת המורים במסלול.[6] כמו כן הארגון השפיע על יוזמות כגון תכנון והקמת יערות מאכל, הפעלת חוות אקולוגיות לימודיות, הנעת פסטיבל אקטיביזם, וארגון התכנסות "אבני דרך" למלאכות עתיקות.

שמו של הארגון נלקח מספר בראשית:”וַיִּקַּח ה' אֱלֹהִים, אֶת-הָאָדָם; וַיַּנִּחֵהוּ בְגַן-עֵדֶן, לְעָבְדָהּ וּלְשָׁמְרָהּ” (ספר בראשית, פרק ב', פסוק ט"ו).

מבנה הארגון והפעילות[עריכת קוד מקור | עריכה]

במסגרת "שומרי הגן" מתקיימות מספר פעילויות נפרדות אך קשורות זו לזו. הארגון מפעיל קורסים וסדנאות למבוגרים, שהבולט בהם הוא מסלול הכשרה למדריכים האורך כשנה וחצי בשיטה החינוכית של "שומרי הגן". בוגרי מסלול ההכשרה עשויים להצטרף ל'מעגל מדריכים' ולעסוק כעצמאים בהדרכת חוגי ילדים תחת שם הארגון. מעגל המדריכים עצמו מהווה מעין קהילה מקצועית וחברתית, שבמסגרתה מתהווים שיח מקצועי ושיתופי פעולה בין החברים. בנוסף ממשיכה הכשרה על בסיס קבוע במסגרת השתלמויות מדריכים.

כיום פעילים בארגון כ-110 מדריכים, המפעילים כ-150 קבוצות בכל רחבי הארץ, ובהן כ-2000 חניכים. כמו כן ישנם שני בתי ספר יסודיים הפועלים בהובלה החינוכית של הארגון ובהם כ-200 תלמידים. בנוסף מלווה הארגון עוד 2 יוזמות הנמצאות בתהליך הכרה על ידי משרד החינוך.

אריאל אפל, ראש החוג לחינוך במכללת אורנים הוא בוגר קורס המדריכים וחבר באירגון. במסגרת תפקידו במרצה הוא מעביר קורסים על חינוך יער ומלאכות קדומות.[7]

גישה חינוכית[עריכת קוד מקור | עריכה]

הארגון הוקם בשנת 2000 על ידי עופר ישראלי ויעל פינקרפלד-ישראלי, במטרה להחדיר רעיונות אקולוגיים הוליסטיים לחברה הישראלית ולהשפיע באמצעות יצירת אלטרנטיבה לחינוך הקונבנציונלי בישראל. הגישה החינוכית של הארגון שמה דגש על תרגול מלאכות ומיומנויות עתיקות כאמצעי לחיבור לטבע כמו גם על תפישת העולם האקוצנטרית שנובעת מכך. גישה חינוכית זו שואבת השראה מדימויים של חברות ציידים-לקטים כמי שמהוות בעיני הארגון מודל לאורח חיים מקיים שפגיעתו בסביבה מינימלית.

חברי הארגון מלמדים ומתרגלים מלאכות ומיומנויות כגון ליקוט צמחי בר לרפואה ולמאכל, גששות, הקמת מחסות טבעיים, הדלקת אש בשיטות עתיקות, סיתות צור, קליעת סלים ורשתות, עיבוד עורות, תרגול התגנבות והסוואה, עריכת סימולציות ציד (ללא ציד בפועל), ועוד. כמו כן, מושם דגש מיוחד גם על היבטים חברתיים ורוחניים של אורח חיים כמו-שבטי, כגון קיום שיח במעגלי הקשבה, שאיפה לקבלת החלטות במשותף, ואף קיום יחסי הקשבה ותקשורת עם יצורים לא-אנושיים כגון חיות וצמחים.

לפי גישת שומרי הגן, תרגול של מלאכות ומיומנויות אלו יוצר אצל האדם חיבור עמוק לטבע, יכולת הבחנה בין צרכים קיומיים אמיתיים לבין תשוקות או התניות, והכרת מקומו ותפקידו של האדם בעולם - הן כאינדיבידואל והן ברמת החברה האנושית ככלל[8]. ניתן לאפיין את האידיאולוגיה של הארגון במונחים של אנימיזם, אקוצנטריות, ואנרכו-פרימיטיביזם, וככזו ששואפת לקיים את החברה האנושית על בסיס של מקומיות, שיוויוניות (egalitarianism), והכללה של מערכות יחסים עם יצורים שאינם אנושיים.

הארגון הוא חלוץ בישראל במגמה שהינה עולמית, הנפוצה בעיקר במדינות מערביות, של תרגול מלאכות עתיקות ומיומנויות פרימיטיביות כאלטרנטיבה לאורח החיים המודרני-מתועש. ניתן לראות דוגמאות למגמה זו בתופעות כגון rewilding, ובתנועת ההאטה, בנייה בחומרים טבעיים כמו עץ וחיפויי דקלים וקש או מחצלות קלועות כמו גם בוץ אשר זוכים לתחיה בתמיכה של ידע הנדסי עכשיווי[9].

יוזמות קשורות[עריכת קוד מקור | עריכה]

  • התכנסות אבני דרך ושבע אבנים: החל משנת 2014 מתקיימת התכנסות למלאכות קדומות בשם אבני דרך ומשנת 2016 נוספה התכנסות נוספת המיועדת להעמקה בלימוד מיומנויות קדומות תחת אותו ארגון בשם שבע אבנים. התכנסויות אלה מושכות מאות משתתפים בכל שנה, כאשר כל אחת מההתכנסויות נמשכת חמישה ימים. מרבית מייסדי ההתכנסויות הם בוגרים של ארגון שומרי הגן ורבים ממדריכי הארגון לוקחים חלק בהובלת ההתכנסויות כיום.[10]

ראו גם[עריכת קוד מקור | עריכה]

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]

הערות שוליים[עריכת קוד מקור | עריכה]

  1. ^ חיים של חיבור לטבע, מיומנויות עתיקות, באתר שומרי הגן (באנגלית)
  2. ^ אתר למנויים בלבד עפרה אידלמן, מחזירים את ילדי הגן לטבע, באתר הארץ, 18 במרץ 2016
  3. ^ "החדשות - ישראל 2013: שובם של הציידים-לקטים". mako. 2013-02-08. נבדק ב-2018-06-08.
  4. ^ בית ספר יער במושבה, באתר yavneel.muni.il
  5. ^ http://facebook.com/adamolam, חנוך ביער על פי דרכו, באתר הוצאת אדם עולם, ‏2021-06-07
  6. ^ חינוך יער - מחנכי יער, באתר www.oranim.ac.il
  7. ^ אפל אריאל, באתר www.oranim.ac.il
  8. ^ עופר ישראלי, מצב האפס - הבלוג של עופר ישראלי
  9. ^ Cob Research Institute, www.cobcode.org (באנגלית)
  10. ^ חזון אבני דרך התכנסות מלאכות קדומות, באתר avneiderech