שושנדוחט

מתוך ויקיפדיה, האנציקלופדיה החופשית
שושנדוחט
شوشاندخت
מדינה האימפריה הסאסאנית עריכת הנתון בוויקינתונים
בן או בת זוג יזדגרד הראשון עריכת הנתון בוויקינתונים
שושלת הסאסאנית
אב רב הונא בריה דרב נתן
צאצאים בהראם החמישי
מספר צאצאים 1
לעריכה בוויקינתונים שמשמש מקור לחלק מהמידע בתבנית

שושנדוחט נכתב גם כשושנדוכט (המאה הרביעית - המאה החמישית) הייתה בתו של ראש הגולה היהודי, אשתו של יזדגרד הראשון, שליט האימפריה הסאסאנית ואמו של בהראם החמישי(אנ').

שושנדוחט חייתה בתקופה שבה היו קשרים חזקים בין חצר המלוכה לבין ראשי הגולה. בתקופתה כמלכה הוקמו מחדש השכונות היהודיות בערים אספהאן, שושן (עיר) ושושתר.

ארנסט הרצפלד טען, שהקבר הידוע כקבר אסתר ומרדכי שבהמדאן הוא כנראה קברה של שושנדוחט. לפי הסברא קברם של אסתר המלכה ומרדכי היהודי נמצא למעשה על יד קיבוץ ברעם בגליל העליון בצפון הארץ והוא הובא לשם על ידי בנם המלך כורש ששיפץ את בית המקדש השני ודאג להעלות משם את יהודי הגולה שהיו בארצו.

מקור היסטורי המזכיר אותה ואת הקשר שלה ליהדות הוא ספר ערי הבירה של פרס(אנ') (פסוקים 47–54). פסוק 47 ”šahrestān [ī] Šūš ud Šūstar Šīšīn-duxt zan ī Yazdgird [ī] Šāhpuhrān kard čiyōn duxt ī rēš-galūdag [ī] jahūdagān-šāh mād-iz ī Wahrām ī Gōr būd” אומר (בתרגום חופשי) "הערים שוש ושושתר נבנו על ידי שישין-דוחט, אשתו של יזגרד בן שאפור, בתו של ראש הגולה, מלך היהודים, וכמו כן אמו של בהראם."

גם החלק העשירי של ספר זה מאזכר אותה ”šahrestān ī xwārazm narsēh ī jahūdagān kard” וקושר אותה לבניין עיר ליהודים בח'ווארזם.

קישורים חיצוניים[עריכת קוד מקור | עריכה]